1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

"Stutter" issue GTX1080 (SLI)

Discussie in 'Videokaarten & 3D-chips' gestart door Downloadmaster, 12 mei 2018.

1. Downloadmaster

Downloadmaster Senior Member

Sinds:
    26 mrt 2010
    Ik heb sinds een klein jaar een flinke game pc opgebouwd maar helaas blijf er bij veel games het stutter probleem voorkomen.
    Het probleem doet zich bij meerdere spellen voor, het meest opvallende is dat dit alleen voorkomt bij games waarin bijvoorbeeld gesprint moet worden, normaal lopen gaat prima, maar zodra er gesprint gaat worden komt het stutter probleem tevoorschijn. Framerate is vreemdgenoeg wel hoog.

De setup van de build is als volgt:
    -ASUS Rampage V Extreme 10
    -Intel I7-6850K
    -Samsung M.2 960 EVO SSD 1TB
    -2x ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming 8G
    -HyperX 32 GB DDR4-2400 Quad-Kit (4x8GB)
    -Cooler Master V1000 - 1000watt PSU

Met als randapparatuur:
    -ASUS ROG Spatha Gaming Mouse
    -ASUS ROG Claymore Gaming Keyboard

Alles draaiende op W10 X64 met alle updates, BIOS versie is 1806.
    Videokaarten zitten met de NVIDIA SLI-HB brug verbonden.

Bij de volgende games komt het probleem in iedergeval voor:
    -ARK Survival Evolved
    -The Hunter: Call of the Wild
    -Battlefield 1
    -Tom Clancy's The Division
    -Gold Rush: The Game

Onderstaand een overzicht met 3DMARK Time Spy Extreme (4k render):

upload_2018-5-12_15-59-9.png
    upload_2018-5-12_16-1-5.png

Hoogst gemeten temperaturen tijdens test:
    -CPU 68 graden (waarvan Core max temp 62 was)
    -SSD 51 graden
    -GPU1: 68 graden
    -GPU2: 72 graden
    -Moederbord zelf allemaal rond de 40 graden, met uitzondering temp2 die 71 graden aangaf. (geen idee waar die zit/in gebruik is)

-Maximum RAM verbruik: 32%

Heeft iemand hier verder advies over?
    Alvast bedankt!

Bijgevoegde bestanden:

2. Downloadmaster

Sinds:
    26 mrt 2010
  3. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Wat gebeurt er als je SLI uit zet? En meer uit nieuwsgierigheid, wat gebeurt er als je een voertuig rijd in die games?

4. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Wilde ik ook vragen,en wat doet het met het gestotter als je 1 kaart er uit haalt.

5. Downloadmaster

Sinds:
    26 mrt 2010
    Alle opties met SLI heb ik al uitgeprobeerd (1 kaart uitgeschakeld, normale SLI brug etc).

Met voertuigen is mij tot nu toe alleen bij the hunter wat opgevallen, daarbij de combi gas en sturen hetzelfde effect opleverd. Battlefield 1 heb ik al een tijd niet meer gespeeld maar meende dat bij vliegen hetzelfde gebeurde.

6. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Ook al de 2e kaart er helemaal uitgehaald? Puur om het helemaal uit te sluiten.

Want naast SLI problemen, kan ik eigenlijk niet bedenken wat dit zou moeten zijn. Cpu throtteling misschien, maar de temperaturen zijn gewoon prima.

7. Downloadmaster

Sinds:
    26 mrt 2010
    Klopt, beide kaarten los getest in alle slots, geen verschil. Voor een voorbeeld zie dit filmpje, gelijkwaardig effect, maar dan alleen dus voornamelijk in games wanneer er gesprint moet worden.

Ik zal aankomende week proberen zelf een opname te maken.

8. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Ik zou durven zeggen (maar het is wel heel drastisch) format en opnieuw beginnen... zeker als je dit in verschillende spellen voorhebt en de drivers volledig verwijderen en herinstalleren werkt niet (na de drivers herinstalleren ook ALLEEN maar met één kaart werken ... laat sli zo tot het werkt zoals het moet (ik bedoel zonder stutter met één kaart)... als het daarna nog voorkomt (met een zo clean mogelijk systeem) dan moet je het toch echt wel in hardware ergens gaan zoeken...

9. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Lijkt wel op een schijf die bezig is met iets anders op de achtergrond
    Virusscanner al uitgezet?
    Kijk eens naar processen die uitgevoerd worden tijdens spelen.
    Al op virussen/trojans gescanned?
    Dus ga eens monitoren wat er zich afspeeld op je pc tijdens gamen,dat lijkt me een heel goede basis om zeker te krijgen dat het daar niet aan ligt.

10. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
  11. Downloadmaster

Sinds:
    26 mrt 2010
    Een solidstate die 3,9GB/s leest en 1,9GB/s schrijft lijkt mij dat zeer onwaarschijnlijk, zo ver gezien is deze qua activiteit ook nog nooit boven de 35% geweest. Systeem is inderdaad getest met de virusscanners uit en tevens geen virussen aanwezig.

Ik ga ermee aan de slag en kom er binnenkort op terug. thanks!

12. Larsiano

Larsiano Senior Member

Sinds:
    12 dec 2013
    Ik krijg alleen lag als bv Chroom aan staat en dan vooral bij het kijken van filmpjes. Met Edge is het nog erger, die geeft nog meer storingen. Met mijn GTX980 had ik hier bijna geen last van.
    Ook schakel ik echt alles uit op de achtergrond met Asus GPU tweak (auto app killer). Ook zijn je temps veel te hoog op elk onderdeel en zou ik aan de koeling werken zodat alles onder de 50‘ blijft? Met jouw temps heeft het systeem geen rek meer bij inspanning...

-pas ook op voor auto update etc...

13. Downloadmaster

Sinds:
    26 mrt 2010
    De temps zijn gemeten onder maximum load en ook de maximale waarden. Dan vindt ik deze temperaturen best aanvaardbaar. Voor de duidelijkheid: er is op alle onderdelen geen enkele temperaturetrottle geactiveerd geweest.

14. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Ik wacht nog op de resultaten.

15. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Aangezien de stutters optreden in een zeer specifieke situatie (namelijk bij het rennen) kan een externe factor als een virus scanner of andere applicatie direct worden uitgesloten. Er is dus overduidelijk een verband tussen een verhoging van de draw calls (i.e. meer actie) en frametime spikes.

Het is dus een kwestie van Afterburner draaien met alle opties aangevinkt zodat duidelijk wordt hoe alle componenten zich gedragen tijdens zo'n stutter.

16. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Drawcalls zullen niet veel veranderen zodra hij in een vaste vector aan het rennen is. Het zijn eerder problemen bij het streamen van assets (meshes, textures).

Kan een I/O bottleneck zijn op de chipset, hoge latency op het geheugen...

17. Downloadmaster

Sinds:
    26 mrt 2010
    Excuus voor de lange stilte, met het mooie weer van afgelopen week is het natuurlijk onverantwoord om te gaan benchmarken (Kuch...Kuch...slechte smoes :p). Aangezien de temperaturen vandaag wat gunstiger zijn zal ik er maar werk van maken ;)

18. Downloadmaster

Sinds:
    26 mrt 2010
    TestRun - Stutter - ARK.jpg Korte testrun gedaan met The Hunter, probleem was maar zeer lichtelijk aanwezig (enige opvallende is GPU1 load 100% is en GPU2 maar hooguit 25%), daarop besloten Ark weer is eens op te starten. Probleem is daar gigantisch, logbestand heb ik daar van opgeslagen, is deze duur jullie uit te lezen als ik deze meestuur?

EDIT: Gegevens maar in een rijtje gezet en in de bijlage toegevoegd.

tagged: @DatAccountz

Laatst bewerkt: 30 mei 2018
  19. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Deze video (met tips) is om even aan te geven dat je nog wat dingen zelf bij kan stellen met bijv. Bioshock Infinite.

20. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Tags in een EDIT toegevoegd resulteren (naar mijn weten) niet in een notificatie bij desbetreffende persoon.

Dus bij deze; @DatAccountz

Sw333t vindt dit nuttig.