Systeem reageert niet meer na een tijdle idle te zijn

royrc

Senior Member
User systemen
Ik heb al een lange tijd last van een probleem met mijn systeem.

Als hij aan staat maar idle is (zonder slaapstand/standby) komt het eens in de zoveel tijd voor dat hij helemaal niet meer reageert.
Tijdens het idle zijn staat de computer aan, maar beeldscherm is uit.

Ik zet het beeldscherm dan weer aan, maar het beeld is zwart. Het beeldscherm geeft aan dat er wel signaal is en de backlight staat aan.
Toetsenbord doet het helemaal niet. Getest met num lock toets die niet reageert. Het lichtje staat nog wel aan.
Ook de Windows toetscombinatie voor het herstarten van de display driver doet niks.

HDD lampje van de behuizing staat nog wel aan, maar knippert helemaal niet meer.

Stroomverbruik van de computer in deze toestand is constant in tegenstelling tot normaal waar het zeer regelmatig schommelt met een paar watt.
Ook is het verbruik wat hoger.

Normaal idle: 38W
Hoog stoomverbruik: 62W

Dit is vergelijkbaar met het stroomverbruik als ik in het BIOS zit.

Ik moest de computer uitschakelen via de aan/uit knop op de behuizing. Deze werkte wel meteen na één keer indrukken.
Bij sommige crashes in het verleden werkte het niet en moet ik het normaal gesproken 5 seconden ingedrukt houden.

Ik heb gekeken in de Windows Event Viewer, maar daar was niks bijzonders te zien.

Specificaties: https://nl.hardware.info/usersystemen/24116/desktop

Dit probleem had ik een lange tijd geleden ook. Toen vermoedde ik dat het door mijn UPS kwam. Ik had er ook een topic voor geopend. Zie hier: https://nl.hardware.info/forum/threads/probleem-met-computer-nadat-ups-activeert.295279/
Na de UPS software geïnstalleerd te hebben leek dat probleem verdwenen te zijn. Nu weet ik niet zeker of het nog steeds daardoor komt, dus vandaar een nieuw topic.

Ik heb zoveel mogelijk informatie geprobeerd toe te voegen in mijn post. Als er wat onduidelijkheden zijn hoor ik het graag.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met dit probleem.

royrc

Senior Member
User systemen
Ik had dit probleem ook met de laatste AMD Drivers en Windows 2004. Downgraden naar Windows 1909 en de drivers van in maart 20.2.2 installeren verhielp het probleem.
Ik zit nog steeds op 1803, maar ik denk niet dat het daardoor komt.

Het probleem kan ik ook niet zomaar even reproduceren dus ik twijfel of ik dit nog opgelost ga krijgen.

Roel1966

Senior Member
User systemen
Als hij aan staat maar idle is (zonder slaapstand/standby) komt het eens in de zoveel tijd voor dat hij helemaal niet meer reageert.
Toch lijkt het erop dat je monitor niet in slaapstand gaat maar je pc wel in een bepaalde slaapstand gaat en dit wel vaker eens mis kan gaan. Wat ik je in elk geval als 1ste aanraad is om eens te kijken of er bios upgrades beschikbaar zijn en het bios eens upgraden. Vervolgens ook eens na gaan of er driver updates beschikbaar zijn en alle drivers eens gaan updaten. En dan daarna ook Windows upgraden maar dat kan je beter pas doen na een bios en drivers update.

WEN

Senior Member
User systemen
Ik heb ook zon probleem gehad dat kwam door Register opschonen en auto tweak progie.
Ik heb toen schone install gedaan en probleem was opgelost.
Was trouwens bij windows 8.1

royrc

Senior Member
User systemen
Zou gewoon nu wel upgraden en dan weer verder kijken. Kan zomaar zijn dat het alleen door de upgrade al opgelost wordt.
Toch lijkt het erop dat je monitor niet in slaapstand gaat maar je pc wel in een bepaalde slaapstand gaat en dit wel vaker eens mis kan gaan. Wat ik je in elk geval als 1ste aanraad is om eens te kijken of er bios upgrades beschikbaar zijn en het bios eens upgraden. Vervolgens ook eens na gaan of er driver updates beschikbaar zijn en alle drivers eens gaan updaten. En dan daarna ook Windows upgraden maar dat kan je beter pas doen na een bios en drivers update.
Inderdaad, monitor lijkt gewoon te werken als het probleem zich voordoet. Het probleem ligt bij het systeem zelf, maar wat er gebeurt is mij nog steeds een raadsel. Ik zal even verder kijken met betrekking tot slaapstand en standby.

Voor het moederbord zijn er helaas geen BIOS-updates meer beschikbaar. Laatste update was ruim 2 jaar geleden toen die Intel CPU bugs werden ontdekt. https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z170X-UD5-TH-rev-10/support#support-dl-bios

Windows zelf heb ik niet geüpdatet, omdat de boel voor mij al een tijdje eigenlijk prima werkt. Ik las die nieuwsartikelen over update die advertenties in het startmenu toont, documenten wist of iets anders breekt. Dat was voor mij reden om eigenlijk niet meer te updaten. Nu is de boel stabiel (op dit probleem na dan). Of updaten het probleem verhelpt weet ik niet, maar ik durf het niet te wagen.

Nu is het nog teveel gissen vanwege gebrek aan informatie. Windows events log laat niks vreemds zien en ik kan het zelf niet reproduceren.

Dingen die handig zouden zijn om te weten is of het probleem ook zou voorkomen als ik even op Linux zit, maar die laat ik niet lang genoeg aanstaan denk ik. Dit probleem is in al die tijden in ieder geval niet op Linux voorgekomen. Ik heb wel een vreemde probleem met de window manager daar meegemaakt dat het crashte, maar ik weet niet of dat hiermee te maken heeft.

Ik dacht ook aan eventuele stabiliteitsproblemen die het systeem laten crashen, bijvoorbeeld door mijn geheugen die op 2666 MT/s loopt (CPU ondersteunt officieel maar tot 2133 MT/s), maar dan zou het gewoon een blauw scherm moeten geven neem ik aan?

royrc

Senior Member
User systemen
Benieuwd als je systeem nu stabiel is.
Geen idee.
Het probleem komt niet zo vaak voor, maar wel op de verkeerde momenten. Als het gebeurt heb ik toevallig belangrijke programma's en/of documenten openstaan die dan verloren gaan.

Ik zal jullie op de hoogte houden als het probleem zich weer voordoet of als ik meer informatie heb erover.

HDD lampje van de behuizing staat nog wel aan, maar knippert helemaal niet meer.

Stroomverbruik van de computer in deze toestand is constant in tegenstelling tot normaal waar het zeer regelmatig schommelt met een paar watt.
Ook is het verbruik wat hoger.

Normaal idle: 38W
Hoog stoomverbruik: 62W
Weet je waar het extra verbruik heen gaat? Die kun je voelen op het blok van de CPU koeler of videokaart.

Heb je het geheel op een stopcontact met randaarde?

royrc

Senior Member
User systemen
Weet je waar het extra verbruik heen gaat? Die kun je voelen op het blok van de CPU koeler of videokaart.

Heb je het geheel op een stopcontact met randaarde?
Ik zal dat ook even controleren als het weer gebeurt, maar ik weet niet of ik de extra warmte van dat (relatief) kleine stroomverbruik verschil zal kunnen voelen.

In het verleden toen ik bijvoorbeeld Prime95 draaide werd de CPU heatsink warm, maar niet heet. Stroomverbruik van de PC op dat moment was rond de 110W met CPU package power rond de 80-85W.

Het geheel is geaard ja. Ik had het gecontroleerd met zo'n simpele meter die je in het stopcontact kan steken. Hij laat alleen zien dat het geaard is, maar verder niet geen extra informatie.

Bovenaan