Teufel concept E 450 digital vs logitech Z-5500

Hallo,

Sinds een jaar of 8 ben ik de trotse bezitter van de Logitech Z-5500 (5.1) geluidsinstallatie. Deze werkt nog prima, maar ik zag laatste de Teufel concept E-450 digital voorbijkomen, ik kan er nergens goede (Nederlands, Engels talige) reviews van vinden (meestal alleen Duits, en deze taal is moeilijk voor mij).

Is er hier iemand op het forum die de Teufel in zijn bezit heeft en zijn ervaringen even kan delen? Geluidskwaliteit, bouwkwaliteit, kwaliteit draadloze afstandbediening, bluetooth problemen (als je via de gsm muziek (bluetooth) afspeelt zouden er af en toe haperingen ontstaan in het afspelen van de muziek, dit heb ik gelezen in een korte review.

En is het zinvol om naar de Teufel over te schakelen als je de logitech Z-5500 momenteel in bezit hebt?

De geluidsinstallatie word alleen gebruikt om te 'gamen': Battlefield 1...

Groetjes.

@taXoudant : bedankt voor de reactie en de link. Deze review had ik zelf al gelezen, maar als je op de Teufel website kijkt (https://www.teufelaudio.nl/pc/concept-e-450-digital-5.1-set-p15407.html), kan je zien dat er nu een nieuwere versie is met een kleine monitor op de subwoofer (digitaal). Ook de draadloze afstandbediening is compleet veranderd (ze werken nu met een soort van hockey puck :) + de aparte unit is ook verdwenen (waarschijnlijk nu allemaal digitaal op het scherm via de monitor). In de review word er ook bijna geen vergelijking gemaakt met andere surround installaties wat ik toch wel graag heb aangezien ik wil weten of het zin heeft de Logitech z-5500 te vervangen door de Teufel installatie.

taXoudant

Senior Member
User systemen
Oké, dank voor de link en graag gedaan. Tja, ik sta nogal sceptisch tegenover "nieuwe" geluidssystemen. Mag ik vragen waarom je de Logitech wenst te vervangen? Je set (woofer) is lekker ingespeeld en zal qua bass nu ook lekker klinken. Je hebt ook 550 watt staan. Als ik de specificaties lees, zie ik ook niet echt iets spannends staan wat jouw huidige set weg zal blazen eigenlijk. En je gebruik zal hetzelfde blijven, dus als ik voor een dergelijke keuze zou staan, zou ik never nooit mijn set weg doen omdat iets nieuwer is. Tenzij ie stuk is (opgeblazen of dergelijke). Ik ben bang dat je het beestje toch echt in de winkel moet gaan bezichtigen/beluisteren. Het moet echt een meerwaarde hebben. Hoe ik je nu lees en als ik de specificaties bekijk zie ik nog niet echt een meerwaarde.

Ik wou deze eerst vervangen omdat ik dacht dat deze veel 'beter' zou klinken daar de logitech z-5500 als redelijk oud is als je kijkt naar de release date + de Z-5500 brengt 2ehands ook nog redelijk wat op. Maar waarschijnlijk is het beter als ik de z-5500 nog wat hou aangezien deze nog prima werkt en de Teufel niet echt een meerwaarde gaat bieden. Bezichtigen van de set is niet echt mogelijk aangezien ze gevestigd zijn in Nederland en je rechtstreeks van de fabrikant koopt (de set is nergens te verkrijgen in de winkel).

Bedankt voor de info alvast!

Laatst bewerkt:

nutty

Senior Member
User systemen
Die Teufel is toch al oud..???
Ik heb deze volgens mij jaren geleden al aangesloten voor iemand,en was ook met de hokeystick en display,of was die hokeystick er op een ander model ook al? (Edit denk dat dat de e-digital geweest is).
Klonk best wel leuk trouwens dat ding.
Edit: Ding was er in 2015 al zie ik net,niet nieuw dus.
Maar geen upgrade waard tov een 5500 denk ik.

Laatst bewerkt:
@nutty , inderdaad. De teufel is niet heel recent maar wel veel recenter dan de Logitech z-5500. Blijkbaar zijn er geen grote technologische sprongen gemaakt in de laatste jaren waardoor de Z-5500 nog steeds voldoet aan de eisen van de gamer. Ik ben niet thuis in het hele hifi- gebeuren, maar wat wel opvalt is dat de markt voor 5.1 systemen bijna verdwenen is? Of zijn er nog andere merken die hier op inspelen en een kwalitatief veel betere set afleveren dan de z-5500 (in zover dat mogelijk is)?

De nieuwe Logitech z906 (vervanger van de z-5500 in het Logitech assortiment) tel ik niet echt mee daar deze set een stap achteruit is i.v.m. de z-5500. De nieuwe set heeft enkel wat meer aansluitmogelijkheden. Nadelen zijn nog een mindere Subwoofer (welke voor games wel leuk is als deze groter is). Geen idee wie zijn idee het was om de opvolger van de z-5500 te downgraden in performance?

Heel eerlijk: zeker de markt voor surroundsets is al jaren zo dood als een pier. Prijs je gelukkig dat je een Z-5500 hebt en geniet ervan, want voor een gelijkaardige prijs ga je niks beters krijgen. Tenzij je het echt gaat hebben over home-cinema-achtige toestanden die minstens een paar keer zo duur zijn.

@Tomas Hochstenbach ,Inderdaad, als je de fabrikanten afgaat zijn er geen 5.1 installaties meer te verkrijgen (tenzij zoals je aangeeft bij de home cinema systemen. Ook bij Edifier is de s760d (5.1) al bijna nergens meer te verkrijgen. Ik veronderstel dat de meeste gamers dus een headset en/of een 2.0/2.1 geluidsinstallatie gebruiken?

Ik heb net als jouw de Logitech Z-5500 en heb de Z-5500 dit jaar al 8 jaar in gebruik. Bij de Z-5500 heb ik gekozen om deze te laten ophangen aan het plafon verspreid over de woonkamer in een 5.1 opstelling. De Z-5500 gebruik ik o.a. analoog voor de computer (Creative X-Fi Titanium PCI-e) en via Coax Digitaal voor mijn geluidssignaal voor de televisie. Ze hebben het gelukkig tot nu toe zonder problemen gedaan en ik denk dat wij nog steeds de beste speakers hebben en dat er geen betere 5.1 sets mogelijk is.

Het heeft niet met oud te maken of tijd en er zijn gewoon geen andere sets die het beter doen. Ik zou bijvoorbeeld voor de opvolger kunnen kiezen Logitech Z-906 maar de Z-5500 bleek veel beter te zijn met zijn grotere subwoofer! 2e hands doorverkopen van onze Z-5500 krijg je al niet veel voor terug.

Laatst bewerkt:

Forum m8

Senior Member
User systemen
Voor gaming is een headset al jaren beter qua positionering van geluid dan een 5.1 set.

De WAF van een 5.1 of 7.1 set met bijbehorende kabels is verder ook uitermate slecht.

Dan blijven er nog maar een paar kleine groepjes over. Waaronder de rijke lui met een bioscoopkamer; maar die kopen geen 5.1 set van een paar honderd euro. En de groep vrijgezelle mannen die niet te maken heeft met de WAF; maar die kunnen meestal ook wel een duurdere set betalen.
En dan de jeugdige gamer mét geld die kan gamen op tijdstippen dat de kinderen van de buren nog niet op bed liggen. En tja; die hebben allemaal al een Z5500 oid.

Uiteraard zijn er meer mensen die niet in de genoemde groepjes vallen. Zo heb ik zelf een Creative Gigaworks S750 set, maar daarvan is het versterkerboard gerepareerd door www.highviewvideo.co.uk

taXoudant

Senior Member
User systemen
Ik wou deze eerst vervangen omdat ik dacht dat deze veel 'beter' zou klinken daar de logitech z-5500 als redelijk oud is als je kijkt naar de release date + de Z-5500 brengt 2ehands ook nog redelijk wat op. Maar waarschijnlijk is het beter als ik de z-5500 nog wat hou aangezien deze nog prima werkt en de Teufel niet echt een meerwaarde gaat bieden. Bezichtigen van de set is niet echt mogelijk aangezien ze gevestigd zijn in Nederland en je rechtstreeks van de fabrikant koopt (de set is nergens te verkrijgen in de winkel).

Bedankt voor de info alvast!
Het kan beter gaan klinken omdat de Teufel een ingebouwde geluidskaart heeft. Wellicht dat er dan voor jouw gevoelsbeleving een beter geluid ontstaat omdat het geluid wat harder (voller) klinkt. Ik zou zeggen, bestel 'm online bij de fabrikant of dealer en dan kun je het thuis testen. Mocht het niets zijn dan kan je het altijd retourneren binnen die wettelijke regel van 2 weken. Misschien vindt jij het juist wel een vooruitgang. Je moet je eigen pleziertjes in het leven jezelf ook gunnen. Gelukkig maar dat het geluid heel persoonsgebonden is.

FeaR

Moderator
User systemen
Mocht het niets zijn dan kan je het altijd retourneren binnen die wettelijke regel van 2 weken.
Twee weken? Teufel staat er om bekend dat je producten 8 weken thuis mag proberen.
Persoonlijk denk ik dat het weinig brengt. De nadelen van dit soort setjes zijn inherent aan de opbouw er van: kleine speakers met een subwoofer die daardoor ook mid-laag moet doen. Voor beter geluid moet je eigenlijk naar grotere speakers (formaatje 5" woofers) zodat de subwoofer echt kan gaan doen wat deze hoort te doen: de sublage tonen en niet de midlage tonen. Dan praat je echter wel over andere prijsklasse en speakers met een ander formaat dan de Teufel en de Logitech.

Er zijn er nog een paar over - als alternatief zou je een 2e hands of oude(re) receiver (incl. Speakers) kunnen overwegen.
Inderdaad, veel keuze is er niet meer. Voor zelf een 5.1 samen te stellen heb ik ook al even gekeken. Het is duurder, maar dan kan je natuurlijk zelf wel een samenstelling maken met een grotere subwoofer (als dat al nodig zou zijn...)

Ik heb net als jouw de Logitech Z-5500 en heb de Z-5500 dit jaar al 8 jaar in gebruik. Bij de Z-5500 heb ik gekozen om deze te laten ophangen aan het plafon verspreid over de woonkamer in een 5.1 opstelling. De Z-5500 gebruik ik o.a. analoog voor de computer en via Coax Digitaal voor mijn geluidssignaal voor de televisie. Ze hebben het gelukkig tot nu toe zonder problemen gedaan en ik denk dat wij nog steeds de beste speakers hebben en dat er geen betere 5.1 sets mogelijk is.

Het heeft niet met oud te maken of tijd en er zijn gewoon geen andere sets die het beter doen. Ik zou bijvoorbeeld voor de opvolger kunnen kiezen Logitech Z-906 maar de Z-5500 bleek veel beter te zijn met zijn grotere subwoofer! 2e hands doorverkopen van onze Z-5500 krijg je al niet veel voor terug.
De z-5500 is inderdaad niet slecht voor de gamer (die graag bas en stevig geluid wil). 2e hands kan je er nog zo een 100 tot 125 euro voor krijgen. Ik heb ongeveer 250 euro betaald voor de nieuwe Z-5500 (jaren geleden). Dus ze hebben dan toch nog wel wat waarde op de 2e hands markt.

En dan de jeugdige gamer mét geld die kan gamen op tijdstippen dat de kinderen van de buren nog niet op bed liggen. En tja; die hebben allemaal al een Z5500 oid.
Idem hier, geen last van buren en zelf geen kinderen :).

Het kan beter gaan klinken omdat de Teufel een ingebouwde geluidskaart heeft.
Zelf heb ik een creative x-fi titanium geluidskaart in de pc. Ik heb dus geen idee of de ingebouwde geluidkaart van de Teufel wel 'beter' is? Ondertussen heb ik wel kunnen vertalen uit het Duits dat er nogal wat problemen zijn met de Bluetooth functie van de Teufel (korte onderbrekingen tijdens afspelen geluid via gsm, achterstand geluid t.o.v. gsm...)

Twee weken? Teufel staat er om bekend dat je producten 8 weken thuis mag proberen.
Persoonlijk denk ik dat het weinig brengt. De nadelen van dit soort setjes zijn inherent aan de opbouw er van: kleine speakers met een subwoofer die daardoor ook mid-laag moet doen. Voor beter geluid moet je eigenlijk naar grotere speakers (formaatje 5" woofers) zodat de subwoofer echt kan gaan doen wat deze hoort te doen: de sublage tonen en niet de midlage tonen. Dan praat je echter wel over andere prijsklasse en speakers met een ander formaat dan de Teufel en de Logitech.
Ik heb Teufel zelf al even een mail gestuurd en het zit als volgt in elkaar. Stuur je de producten terug binnen de 2 weken krijg je het volledige aankoopbedrag terug + de gemaakte verzendkosten. Stuur je het na 2 weken terug (maar binnen de 8 weken marge), dan krijg je het aankoopbedrag terug maar 'niet' de verzendkosten. En aangezien het pakket nogal veel weegt is het versturen van België naar Nederland nogal een kostelijke zaak als je de verzendkosten niet terugkrijgt.

Ik heb zelf al eens gekeken naar wat je nodig hebt om zelf een 5.1 geluidsinstallatie in elkaar te steken voor puur gamen. Maar ik geraak er niet echt uit wat er nu echt nodig is om zelf een 5.1 samen te stellen voor de pc omdat de meeste mensen zelf iets samenstellen voor hun tv in combinatie met een blueray speler + digibox.... Heeft iemand hier zelf al eens een 5.1 samengesteld met kwalitatieve speakers, goede subwoofer en andere producten die hier voor nodig zijn (indien beter i.c.m. een Creative x-fi titanium of andere geluidskaart)? Het moet natuurlijk wel 'beter' zijn als de z-5500.

nutty

Senior Member
User systemen
Eerste vereiste is dat je in ieder geval 5 identieke speakers aanschaft welke van hoog tot ca 125Hz gaan
Plus een sub naar wens welke van 125Hz naar beneden gaat.
In principe kan je kiezen uit boekenplank model speakers (van redelijk tot goede kwaliteit naar gelang het budget)
Resteert je een surround versterker/receiver aan te schaffen en je hebt iest waar geen 5500 of 450 tegenop kan!
Het compromis is namelijk het formaat en budget.
Ga je het budget of formaat verhogen,dan verhoog je evenredig de kwaliteit van het geluid (in principe)

taXoudant

Senior Member
User systemen
Ik had het over de wettelijke termijn van 2 weken ivm kopen op afstand.
Zelf heb ik een creative x-fi titanium geluidskaart in de pc. Ik heb dus geen idee of de ingebouwde geluidkaart van de Teufel wel 'beter' is? Ondertussen heb ik wel kunnen vertalen uit het Duits dat er nogal wat problemen zijn met de Bluetooth functie van de Teufel (korte onderbrekingen tijdens afspelen geluid via gsm, achterstand geluid t.o.v. gsm...)
Het is een USB geluidskaart. Dus ik vermoed dat de aansluiting via je USB poort verloopt. Je X-Fidelaty doet het werk dan niet. Bleutooth raad ik je sowieso af. Opgesmukte drek als je het mij vraagt.

Bovenaan