1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Threadripper 2950X QVL memory crashed

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door jonas.degent, 21 mrt 2019.

1. jonas.degent

jonas.degent Member

Sinds:
    14 apr 2015
    Hey iedereen,

ik heb momenteel een Threadripper 2950X op een Gigabyte Designare EX moederbord. Als geheugen heb ik 4 modules van HyperX 32GB DDR4-2933 CL15 (HX429C15PB3AK4/32). Dit staat op de QVL lijst van het moederbord. Toch, als ik XMP Profile 1 (2933 en CL15) kies in de BIOS (laatste versie F11) crashed mijn systeem (cylcle van 5x, trouwens toevallig niemand een idee hoe je die cycle korter maakt?) Ook op Profile 2 (2667) crashed ie. Geheugen draait nu JEDEC op 2400 CL17. Iemand een idee wat ik hiermee kan aanvangen? Dit is trouwens vervangingsgeheugen voor mijn in herstelling zijnde 64GB Gskill kit van 2933 dat wel draaide op XMP Profile 1.

2. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Wellicht even Gigabyte contacten?

3. LaCrimosa

LaCrimosa Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2012
    - Die 5 maal resetten kan niet, dit is zo vast gesteld door je CPU en de Bios.
    - Bij Gigabyte (zelf gebruiker van hun moederborden voor AMD) = XMP uitzetten en manueel de waarde van je geheugen instellen. Normaal zou je moederbord dan geen problemen ondervinden.

jonas.degent en quiller vinden dit nuttig.
  4. suijkerbuijk

suijkerbuijk Senior Member

Sinds:
    21 dec 2016
    Voltage handmatige verhogen .
    Naar 1.400 volt.
    Dit help heel veel ook al zal je geheugen op 3200mhz en 1.35volt zijn.

Geen idee maar het werkt bij wel om de ryzen stabiel op 3200mhz geheugen te draaien.

5. LaCrimosa

LaCrimosa Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2012
    @suijkerbuijk Enkel de waarde van je geheugen invoeren, de rest op "auto" laten staan. Buiten dat de XMP-functie van Gigabyte nog steeds wack is, werken de "auto" settings in de geheugensectie wel perfect.

jonas.degent vindt dit nuttig.
  6. suijkerbuijk

Sinds:
    21 dec 2016

Niet zo mee eens.
    Gebruik zelf de msi b450m gamer plus
    Geen problemen met mijn 3200mhz stick op lage timing op 1.4volt.
    Deze geheugen heeft ook rgb .

De twee gigabyte borden die ik hier heb .
    Pff alles zelf moeten instellen .
    Gaat om de gigabyte
    Gigabyte B450m gaming
    En de
    Gigabyte Aorus X470 Gaming 7 WiFi.
    Waarvan de Aorus zelf een hwi platinum stempel.
    Wat een klote bord is dat .
    Geen idee hoe hwi deze bord heeft getest

Gigabyte rgp software werk niet .
    De vram word heet met waterkoeling .
    Geheugen instellen via xbm werk niet (corsair rgp pro )
    En zo kan ik wel even door gaan met dat bord.

Pak ik mijn simpele msi bordje ook met waterkoeling .
    Word de vrm niet heet (43graden burn test)
    Rgb software werkt
    1 klik en geheugen werkt gelijk. (Ik heb mijn geheugen strakker timing geven vandaar 1.4volt)
    De geheugen is het zelfde als die in de gigabyte bord.

Nope ik zelf gebruik geen gigabyte spul meer na de gezeik van hun AMD am2 bordje waarvan de vrm ook al niet best waren .

Maar me broertje wilde percentage de Gigabyte Aorus X470 Gaming 7 WiFi.
    Wegens de rgb in het bord gebouwt.
    Wat nu ampère werk.

7. LaCrimosa

LaCrimosa Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2012
    'k weet niet welke instellingen je gebruikt en met wat jij je systeem checkt. Bij normaal gebruik zowel browsen en gamen, op stock instellingen, gaat de temperatuur van de VRMOS op mijn Aorus X470 Gaming Ultra niet boven de 65 °C uit. Of ik nu een 240 Rad of een luchtkoeler gebruik. Natuurlijk als ik de beesten loslaat, Aida64, Prime95 of OCCT dan durft die temperatuur wel de 80°C halen. Het is maar hoe jij je fans in je behuizing plaatst en welk fan profiel je gebruikt. In mijn NZXT H500, de topfan is zo geplaatst dat hij lucht naar binnen trekt, over de VRM's en is in het fan profiel zo gezet dat die op de VRM temp reageert (in Bios).

Laatst bewerkt: 22 mrt 2019
  8. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Denk niet dat dat juist is, vrm temps van 80 graden zijn normaal, dik boven de honderd moet je je zorgen gaan maken

prima temps idd, ook nog aan de verdacht lage kant.

9. LaCrimosa

LaCrimosa Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2012
    Kan verdacht overkomen, @wailingwimmy, maar als je ziet hoe ik mijn fans heb ingesteld en geplaatst kan je begrijpen dat er een constante "frisse" buitenlucht over de VRM's stroomt.

10. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Een QAM4 is totaal anders dan een TR. Dus die vergelijking kan je niet zomaar maken. AM4 is dual channel waar TR quad channel is.

11. LaCrimosa

LaCrimosa Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2012
    Zowel getest met een Gigabyte AB350 Gaming 3 en Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming en geheugen in de QVL lijst:

- Met XMP ingeschakeld: 5 reboots tot dat het systeem in standaardwaarden opstart.
    - Met XMP uitgeschakeld en waarde van het geheugen manueel ingevoerd: Opstarten zonder problemen met de frequentie van het geheugen.

12. suijkerbuijk

Sinds:
    21 dec 2016
    Kan je dus wel.
    De geheugen controller zijn namelijk het zelfde.
    Alleen bij de am4 is er maar core active met geheugen controller.
    Bij de tr zijn er twee cpu die allebij active controller bezitten
    zie link voor meer info

https://www.pcworld.com/article/329...ng-amds-32-core-threadripper-performance.html

13. jonas.degent

jonas.degent Member

Sinds:
    14 apr 2015
    Net geprobeerd alles manueel in te stellen. Na paar keer andere instellingen te hebben geprobeerd, gewoon terug standaard gezet. Wil gewoon niet booten. Waarschijnlijk werkt er wel 1 of andere combinatie maar als ze beweren dat XMP werkt op die snelheden en het staat dan nog eens op de QVL lijst, dan verwacht je dat toch gewoon?

14. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Ook voltage iets verhoogd?

15. jonas.degent

jonas.degent Member

Sinds:
    14 apr 2015
    ja, al is dat bij Gigabyte raar, DDR voltage staat bij de Memory tab gedimd, maar in een ander menu (voltage tab) kan je het dan wel weer aanpassen maar de gedimde waarde als je terugkeert naar DDR voltage blijft wel gedimd op een lagere waarde staan. Allemaal zeer omslachtig en verwarrend als niet pro OC'er :-D

16. suijkerbuijk

Sinds:
    21 dec 2016
    Bij gigabyte waar je de voltage waarde ziet staan.
    Daar op klikken met je muis en dan zelf je eigen waarde in zetten.
    Dan enter en klaar.
    Opslaan en reboot.

17. LaCrimosa

LaCrimosa Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2012
    Niks voltage aanpassen, nogmaals enkel de waarde van je geheugen instellen bvb 3000 mhz zoals jouw geheugen is. Rest ongemoeid laten. Je hoeft zelfs niet in de geheugen settings gaan maar in de Advanced Frequency Settings -> Extreme Memory Profile = Disabled, dan System Memory Multiplier -> 30.00 (3000 mhz) en dan Save And Exit.

https://www.anandtech.com/show/12542/overclocking-the-amd-ryzen-apus-guide-results/3

18. LaCrimosa

LaCrimosa Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2012
    Oh, een vraag, heb jij je systeem op gestart met alle geheugen sticks op het moederbord. Probeer eens met enkel 1 stick.

19. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Theoretisch klopt die stelling helemaal.
    Echter,in de echte wereld zijn dingen toch soms anders,dus ik zou toch de spanning iets verhogen.

20. LaCrimosa

LaCrimosa Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2012
    Theoretisch klopt die instelling, in de praktijk ook aangezien ik deze heb toegepast op 2 verschillende (AB350 Gaming 3 & X470 Ultra Gaming) Gigabyte moederborden.