1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Thuisserver of NAS?

Discussie in 'Systemen en (thuis)servers' gestart door XcaliburJeroen, 1 jul 2010.

1. XcaliburJeroen

XcaliburJeroen Senior Member

Sinds:
    26 nov 2004
    Ik ben al een tijdje aan het uitkijken om een NAS of een thuisserver systeem te bouwen.

De vragen of opmerkingen waar ik wat mee zit zijn de volgende:
    * Een belangrijke taak zal storage ruimte zijn (foto's en bestanden). Aangezien ik die niet kwijt wil (en momenteel geen backups heb buiten DVDs), zou ik die in RAID willen zetten.
    * Auto-Backup functie op zich is van minder belang, aangezien ik weinig of geen "nieuwe" bestanden bijmaak per dag/week. Als ik mijn geheugenkaartje van de fotocam leeg maak, dan kan ik dat ineens ook op de NAS zetten ipv enkel op mijn PC...
    * Het zou leuk zijn indien ik "remote" aan de bestanden kan.
    * Een idee waarmee ik rondloop is om eventueel zelf mijn website te hosten via deze NAS of homeserver systeem. Vandaar mijn voorkeur lichtjes uitgaat naar een afzonderlijk systeem waarop ik dan een webserver inclusief tomcat / Spring TC server op kan zetten.
    Langs de andere kant is een kant-en-klare NAS zoveel praktischer lijkt mij?
    Snelheid moet behoorlijk zijn voor simpele dynamische website.

Ik heb zelf al overwogen om een kant-en-klare NAS te kopen (Synology of QNAP, 2-bay systeem), maar als je de prijs (case inclusief de HDDs) vergelijkt met een server-systeempje dat je zelf in elkaar steekt, dan ontlopen ze elkaar niet veel. Technisch gezien heb ik wel de kennis (zowel hardware als softwarematig) om dat in orde te krijgen. Maar langs de andere kant is het natuurlijk wél handig als alles kant-en-klaar af is en gewoon geconfigureerd moet worden.

Ivm de hosting twijfel ik dan ook nog om het zelf te doen (via de thuisserver) of toch maar gaan voor een extern (java) hostingsbedrijf voor een kleinschalige website. Iemand tips?
    Een NAS waarop je zelf Spring TC server / Tomcat kan zetten en waaraan je zelf dingen toevoegd, daar heb ik nog niet zoveel info over gelezen.

Kunnen jullie je ervaringen of tips delen, zodat ik een weloverwogen beslissing kan maken ivm home-server systeem of een kant-en-klaar NAS systeem met evt een externe hosting van een kleinschalige website (java).
    * Waarom NAS? Waarom thuisserver?
    * webhosting via NAS? webhosting via thuisserver? webhosting via externe hosting?
    * Tomcat / TC server op NAS/thuisserver/externeHost? (tips / ervaringen)
    * NAS in vergelijking met thuisserver ten opzicht van kostprijs/onderhoud/setupkosten/flexibiliteit

Graag jullie ongezouten mening een gebruikservaringen of tips ;-)

Groeten,
    Xcalibur (BE)

2. XcaliburJeroen

XcaliburJeroen Senior Member

Sinds:
    26 nov 2004
    Kick omhoog

3. Melkaz

Melkaz Member

Sinds:
    21 jul 2010
    Het afgelopen 1,5 jaar heb ik met veel plezier gewerkt met een Synology ds-108J maar vandaag maak ik de overstap naar een thuisserver.

* Waarom NAS? Waarom thuisserver?
    De Synology bevalt prima maar in mijn versie past maar 1 harde schijf, netwerk verkeer is beperkt tot 8Mb/s dankzij trage processor, je zit vast aan de Synology software en er kunnen maar 10/25 torrents tegelijk worden geshared. Ik kan nu wel een nieuwe Synology halen die wel ~50Mb/s netwerk verkeer aan kan en wel meerdere schijven kan hosten maar denk dat ik met een thuis server meer vrjheid heb. Denk aan (uitproberen) van meerdere OSén, WHS, Ubuntu, Freenas etc, ik moet voor mijn werk Oracle cursussen volgen en kan op de server Oracle installeren om te testen, op de server kan Vmware worden geinstalleerd, Utorrent kan geinstalleerd worden voor het seeden van tig torrents en ga zo maar door.

De Synology blijf ik gebruiken voor streamen van films en series(tijdelijke opslag, vrouwtje is zo gewend aan deze werking :p) maar voor opslag, back-ups en gekloot ga ik de server gebruiken.

* webhosting via NAS? webhosting via thuisserver? webhosting via externe hosting?
    Webhosting is erg gemakkelijk via de Synology maar heb ik verder geen tot weinig ervaring mee. maar neem aan dat je op een eigen thuisserver net iets meer kan maar dan wel een stuk ingewikkelder.

* Tomcat / TC server op NAS/thuisserver/externeHost? (tips / ervaringen)
    Nog geen ervaring mee, maar Tomcat lijkt me gemakkelijker te installeren op een thuisserver

* NAS in vergelijking met thuisserver ten opzicht van kostprijs/onderhoud/setupkosten/flexibiliteit
    De Synology heeft geen onderhoud nodig, verbruikt amper 15 watt(zal oplopen als je meer dan 1 schijf gebruikt) en is erg gemakkelijk te configureren maar is niet erg flexibel.

Een thuisserver zit op zijn zuinigst al op 30+ watt? maar aanslagprijs is niet eens zoveel duurder en verder kan je het gemakkelijker uitbreiden(bevalt 2gb niet? stop er 4gb in!).

helaas heb ik geen jaren ervaringen van beide oplossingen maar kijk wel uit naar mijn eigen thuisserver!

4. HvdB

HvdB Senior Member

Sinds:
    15 aug 2006
    Ik heb sinds een tijdje een netgear ready duo Nas en die bevalt erg goed.
    Als het goed is kan je daar een site op hosten, en externe toegang is ook mogelijk.
    Qua websites beheren ben ik nog een beginneling (nu met een boekje Joomla bezig) maar een simpele site met niet te veel hits moet zeker kunnen (foto-site voor familie o.i.d.)
    En wat betreft die back up zowel vanaf je pc, als vanaf de nas kan je tijdgebonden een back up laten draaien. (ik draai alleen mijn documenten en de foto's) games, downloads e.d. zijn makkelijker terug te halen en vreten ruimte op de NAS (heb de backup nu nog op een 500gig usb hdd staan, maar die gaat over naar de NAS)

5. jjkester

jjkester Senior Member

Sinds:
    20 okt 2009
    Als je serieuze websites gaat hosten (forum, voor je eigen bedrijf, dat soort dingen) kun je niet om externe hosting heen, tenzij je een erg hoge upload thuis hebt, dan kun je het ook met een thuisserver doen. De webserver in een NAS is bedoeld om via internet foto's en dergelijke te delen met familie en vrienden ofzo.

Als je thuis een webserver wilt draaien kun je sowieso geen WHS nemen, ik raad dan een linux distributie aan, en dan wordt het ook lastiger met auto backup enzo.

Zelf zou ik een homeserver nemen, vanwege de configuratievrijheid, er staat WHS op (de software is handig, automatische back-up enzo) en hardwarematige RAID.