1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Thunderbolt 3 kaart

Discussie in 'Overige componenten (geluidskaarten, controllers)' gestart door Mart-Jan, 7 sep 2018.

1. Mart-Jan

Mart-Jan Member

Sinds:
    30 jun 2018
    Hallo,

Ik had een vraagje over een pc die ik een paar maanden heb gemaakt.
    Ik wil daar graag een Thunderbolt 3 kaart op prikken maar ik heb daar nog geen ervaring mee.
    Het moederbord: ASRock Fatal1ty H370 Performance
    Op het moederbord zit een Thunderbolt AIC 5 pins connector op het moederbord.
    Heb je die nodig voor de Thunderbolt kaart of is dat ergens anders voor?

Ik had al wat gekeken naar wat kaarten en deze zag er wel prima uit:
    https://tweakers.net/pricewatch/101...underbolt-3-pci-e-insteekkaart/specificaties/

Alvast bedankt voor de reacties,

Mart-Jan

2. mr. nice

mr. nice Senior Member

Sinds:
    27 sep 2014
  3. Mart-Jan

Mart-Jan Member

Sinds:
    30 jun 2018
    Die is inderdaad uitverkocht, maar als ik bijvoorbeeld een kaart zoals die ik hierboven genoemd heb neem, werkt dat ook of niet?

4. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Ik heb het even uitgezocht.
    Ik zou geen risico nemen,en alleen voor een Asrock kaart gaan.
    Er worden namelijk verschillende aansluitingen voor het tussenkabeltje gebruikt (van je moederbord naar het kaartje toe),afhankelijk van de fabrikant moederbord heb ik het idee.
    Dus neem een kaartje van dezelfde fabrikant als het moederboard om op safe te spelen.
    Overigens is volgens de gebruiksaanwijzing jouw moederbord (vreemd genoeg) alleen TB1 compatible
    Dat is wel een heel raare actie van Asrock voor zo'n toch best wel uitgebreid bord dat niet zo oud is en prijzig..

Aansluiting 25 (naast het 2e X16 slot op het moederbord) bedoeld om aan te sluiten op de thunderboltkaart staat het volgende in de manual:
    25 Thunderbolt AIC Connector (TB1)
    Dus...

Laatst bewerkt: 8 sep 2018
  5. Mart-Jan

Mart-Jan Member

Sinds:
    30 jun 2018
    Bedankt voor je reactie, ik zou dan inderdaad voor een asrock kaart moeten gaan.
    Ik heb de handleiding nog even doorgekeken en daar zie ik dit staan: 1 x Thunderbolt AIC Connector (5-pin), daar staat dus niet specifiek tb1 bij.
    Ik heb al een mailtje naar asrock gestuurd dat de kaart "Out Of Stock" is, en of ze eventueel een alternatief hebben.

6. maxfi

maxfi Member

Sinds:
    2 nov 2017
    Mart-jan
    Ik zou als ik jouw was even wachten op de nieuwe generatie thunderbolt 3 kaarten, de titan ridge lijn. die zitten er binnenkort aan te komen (gigabyte zn variant staat al op amazon) hebben als het goed is geen nieuwe eisen tov de oude, maar wel wat extra features (100W power delivery)
    gigabyte kaarten schijnen meestal ook te passen op andere fabrikanten, maar zal het nog even voor je nakijken voor de zekerheid

7. Mart-Jan

Mart-Jan Member

Sinds:
    30 jun 2018
    Het heeft niet heel veel haast hoor, ik kan daar in principe best wel even op wachten.
    Bedankt voor de tip en het zou inderdaad fijn zijn als je dat nog even kunt confirmen.
    Stel er gaat toch iets fout, dat de kaart niet compatible is met het moederbord, Is er dan ook de kans dat het moederbord of die thunderbolt kaart beschadigd? Alvast Bedankt voor je reactie.

8. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Waar wil je het voor gaan gebruiken? Of is dit gewoon een kwestie van aansluitingen verzamelen?

9. Mart-Jan

Mart-Jan Member

Sinds:
    30 jun 2018
    Het is voor een haupterk pc die ik enige tijd geleden heb gebouwd, op de thunderbolt word een audiokaart aangesloten, dat zou ook via usb kunnen maar thunderbolt heeft mijn voorkeur

10. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Moet je toch zorgvuldiger lezen.

11. Mart-Jan

Mart-Jan Member

Sinds:
    30 jun 2018
    @nutty ,
    Hier een screenshot van de manual:

Bijgevoegde bestanden:

12. maxfi

maxfi Member

Sinds:
    2 nov 2017
    de kaart zou het mobo niet moeten beschadigen of vice versa. de test kan ik komend weekend pas uitvoeren, heb dan pas toegang tot hetzelfde model mobo.

13. Mart-Jan

Mart-Jan Member

Sinds:
    30 jun 2018
    Dat is fijn, heel erg bedankt dat je het voor mij wilt uittesten

14. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Wat jij toont is niet de info die ik in de manual van jouw moederbord gevonden heb.
    Maar ik ga het je niet makkelijk maken,want ik kan zelf geen reden verzinnen waarom iemand die informatie aangeeft ,meer moeite moet doen dan degene die met het probleem komt..
    Enigste wat ik nu nog vertel is dat als jij de zelfde moeite zou dan als ik jij het ook zou vinden (maar dan herhaal ik wat ik hier boven schreef),daar laat ik het bij.
    Later zal ik om te bewijzen dat ik niet zomaar iets neuzel,alsnog je de screenshot laten zien van de manual,(als ik daar zin in heb.)

15. Mart-Jan

Mart-Jan Member

Sinds:
    30 jun 2018
    Het is niet dat ik je niet geloof, in mijn manual staat het bijkbaar anders dan in die van jou..

16. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
  17. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
  18. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Ja,dat hoef je mij niet te vertellen wat hij gesceenshot heeft,dat staat duidelijk in de vorige post.
    En waarnaar jij refereert staat waar ik het over had TB1 dus,TADA!
    En als het jou lukt,om dat te vinden dan lukt dat iedereen,alleen je moet het wel willen.
    Als dat hm al niet lukt vraag ik me af hoe dat gaat aflopen met zn geluid.
    Succes!

19. Mart-Jan

Mart-Jan Member

Sinds:
    30 jun 2018
    Ik heb een mailtje naar ASRock gestuurd over TB1, dit schijnt dus geen Thunderbolt 1 te zijn maar de manier van ASRock over hoe de connector in elkaar zit, het leek me al heel raar omdat er ook op de site staat: Thunderbolt ready.
    De Thunderbolt 3 AIC kaart van ASRock word niet meer geproduceert maar ze gaven een alternatief die zou moeten werken met het moederbord namelijk de Gigabyte Alpine Ridge Thunderbolt 3 AIC.
    Die ga ik dan maar bestellen en dan is daarmee dit topic afgerond.
    Hierbij een bedankje die zijn tijd heeft gestoken in het helpen.