Worklog (CiP) Tree (ProAce en Sigm4tic)

ProAce

Master of Modding
User systemen
Beste Forumleden,

Na het zeer leuke nieuws te horen te hebben gekregen dat we door zijn naar de 2de ronde,
en alle spullen binnen te hebben gekregen is hierbij onze buildlog.

Ik ben Yorick en mijn partner heet ook Yorick.
Ik bouw al een hele tijd pc's, nu een jaar of 4.
Eerst met wat tweedehands onderdelen leren waar alles past en zo langzaam opbouwen tot het systeem waar ik dit nu op typ.
Ergens vorig jaar ben ik begonnen met modden en heb dit steeds kleinschalig aangepakt.
Nu heb ik door deze compo de mogelijkheid om het wat grootser aan te pakken en daar heb ik dan ook erg veel zin in.

Maar nu verder naar de mod!

Het thema dit jaar is ECO, waarbij gebruik moet worden gemaakt van een m-atx moederbord in een e-atx case.
Moeilijke opgave, maar niet onmogelijk.

Aangezien we met zijn tweeën zijn wilden we er eigenlijk wel beide een compleet systeem aan overhouden.
Daarom is er voor gekozen de stacker in de hoogte te verlengen en op dezelfde manier op te bouwen als het originele onderste deel (wel wat kleiner).

Hieronder staat een gallerijtje met de schetsen uit het vorige topic (klikken is vergroten):

Het idee is om de kast te omhullen met hout en bamboe.
Rondom komt bamboe te zitten en er tussenin wordt het opgevuld met een ruw hout.

Sigm4tic

Master of Modding
User systemen
Hallo iedereen,
Ik ben de andere Yorick waar Yorick het over heeft. Ik ben Yorick Smit, ben 16 jaar en woon in Drachten (Friesland). Ik heb afgelopen jaar na uitvoerig onderzoek mijn eerste PC in elkaar gezet. Ik zat in de klas bij Yorick en ben door hem geinteresserd geraakt in het modden. Toen hij vertelde over deze competitie in de pauze op school gaf ik hem wat tips en ideeën en toen hebben we later besloten om samen hieraan mee te doen.

ProAce

Master of Modding
User systemen
Gister was het het geval dat we onze pakketjes in ontvangst mochten nemen.
Zo blij als een kind met snoep zou zijn begonnen wij met uitpakken.
(klik is groot)

De twee complete systemen die in deze build gebruikt gaan worden:

Het sponsor pakket in zijn geheel.

Het opvallend hoge gewicht dat alle trappen op moest.

ProAce

Master of Modding
User systemen
En de inhoud (zoals het nu is) van de twee systemen:

Systeem 1Systeem 2
MSI H97M ECOGigabyte GA-970A-UD3P
Intel Pentium G3258AMD FX 6300
Gigabyte HD6950 Windforce 3XSapphire Radeomm HD 7950
Cooler Master 120VCooler Master 140XL
Silverstone Strider Essential 500WCooler Master B600
Kingston HyperX Dury 8gb DDR3 kit 1800MhzKingston HyperX Dury 8gb DDR3 kit 1800Mhz
Crucial MX100 256GBCrucial MX100 128GB
1TB HDD1TB HDD

ProAce

Master of Modding
User systemen
Wij zijn begonnen met het uit elkaar halen van de Cooler Master HAF Stacker:
(klikken is groot)

De Stacker helemaal ontmanteld.

Yorick lekker aan het schroeven.

En de onderkant is ook al bijna leeg.

En het setje ligt lekker te snorren op de doos van het moederbord :cool:

Begon al redelijk laat te worden maar hij is uit elkaar!

En nog een slechte kwaliteit selfie ter afsluiting :)
De krullebol is @Sigm4tic en die knappe ben ik :p

ProAce

Master of Modding
User systemen
Om maar in het wekelijkse update ritme te blijven.
We zijn vandaag bezig geweest met de kast.

Deze ligt nu helemaal uit elkaar en alle delen die er uit moesten zijn er uit gedremelt.
In het enthousiasme vergeten foto's te maken dus die houden jullie nog te goed.

ProAce

Master of Modding
User systemen
Wij zijn de laatste tijd druk bezig geweest met het verzamelen van de materialen.
Het bamboe is zeer moeilijk verkrijgbaar in de maten waarin wij het nodig hebben.

Wel hebben we het frame van de grote kast zo goed als klaar:

Alleen het frame voor moet nog iets aangepast worden, de fan houders moeten er namelijk nog uit.

Ook hebben we al het hout op maat gezaagd, en het is een gigantische stapel geworden.

Wij gaan nu ons best doen om bamboe bij elkaar te sprokkelen.

Sigm4tic

Master of Modding
User systemen
Af!
Ondertussen heb ik een paar dagen gewacht op de bezorging van mijn Arduino en temperatuursensor. Aangezien ik nog 0,0 ervaring had met de Arduino ben ik er wel een paar uurtjes zoet mee geweest, maar het programma is af :D! Het programmeren valt eigenlijk best wel mee. Inmiddels heb ik ook al wat extra dingetjes geschreven om het geheel er visueel wat mooier uit te laten zien.

Voor de mensen die nog niet wisten wat we van plan waren:
Het idee was dat als een PC meer wordt belast het energieverbruik en de temperatuur zullen toenemen. De ledjes nemen hierdoor een andere kleur aan zodat in een oogopslag te zien of het systeem op dat moment wel 'eco' is. Deze kleuren kunnen dan bijvoorbeeld van groen naar rood lopen. Groen voor 'eco' en rood voor het tegenovergestelde.

Dingen die betreft het LED gebeuren nog moeten gebeuren zijn:
-Een behuizing maken voor de Arduino
-De componenten solderen
-Tweekleuren LED's bestellen en solderen

Als mensen geinteresseerd zijn in het schema en de code, vraag het dan even, want ik wil ze best even op dit buildlog zetten voor jullie :).

ProAce

Master of Modding
User systemen
Freeduino of arduino zijn hetzelfde, op de naam na.
Aangezien Arduino open source is en daardoor makkelijk na te maken is.

Zo heb ik hier ook veel No Name "Arduino's" die precies hetzelfde zijn als de echte.

Sigm4tic

Master of Modding
User systemen
Het 'slechte nieuws' is dat er vandaag geen update is :(. Het werd een beetje laat op school, dus te donker voor foto's.
Het goede nieuws daarentegen is dat jullie zondag een extra grote update krijgen waarin jullie te zien krijgen hoe wij tot nu toe van de grote case de bovenkant, voorkant en zijkant (non-window kant) hebben gemaakt.

Wel kunnen wij jullie laten zien wat in die update een grote rol speelt, namelijk deuvels :).

Sigm4tic

Master of Modding
User systemen
Hallo iedereen,

We hebben deze week weer aardig wat progressie gemaakt en kunnen nu een aardig grote update plaatsen.

Eerst hebben wij al het hout en de case (wat er nog van over is gebleven) van het ene huis naar het andere huis verplaatst.

Toen hebben wij de planken voor de bovenkant enigzins op maat gezaagd en zijn begonnen met gaten boren.

Ja daar zijn ze weer... de deuvels :)!

Voor degenen die niet weten hoe deuvelen werkt:
1. Boor zoveel gaten als je wil in het hout, zolang deze kaarsrecht zijn.

2. Stop er een metalen punaise-achtig dingetje in.

3. Druk een ander stuk hout op de plek waar je deze wilt hebben bovenop de punaise.

4. Boor in dat hout ook gaten.

5. Je stopt een deuvel in de gaten en drukt het hout op elkaar.

6. Herhaal dit ongeveer 50 keer voor deze case ;). (niet in deze foto hoor)

7. Lijm de boel in elkaar als alles naar wens is.

Ditzelfde hebben wij gedaan voor de zijkant (non-windowkant) en de voorkant. Ook hebben wij voor de bovenkant van de case nog een extra schot gemaakt zodat het metaal van de case niet meer te zien is. Deze zit met een aantal schroeven door de gaten van de fans en in de echte bovenkant. De voorkant en zijkant zitten nog niet op hun uiteindelijke manier vast hoor :D. Dit is even voor de foto improvisorisch gedaan.

Ziehier het resultaat van deze week:

Leuk detail van de oude pallet die wij in deze case hebben gebruikt

Korte toelichting:
Waarschijnlijk denken jullie dat deze case schots en scheef staat en in zeker zin geven wij jullie gelijk, want aan de zijkanten is nog metaal te zien samen met onbedoelde overlappen van het hout en kiertjes hiertussen. Dit metaal en deze overlappingen werken wij weg met het bamboe dat hier aan de randen overheen wordt bevestigd. Ook vinden wij dat het thema hergebruiken op deze manier (Eco) hier wel mooi in naar voren komt, doordat hierdoor te zien blijft dat het geen splinternieuw hout is, maar gerecycled hout.

Wat er de komende week zal gebeuren:
- Het hele riedeltje van deze week herhalen voor de kleine case.
- Naar de winkel gaan om multiplex te halen :).
- LED strips solderen

Sigm4tic

Master of Modding
User systemen
Hallo allemaal,

Vandaag is er geen uitgebreide update, omdat er niet veel (voor jullie) interessants gebeurd is deze week.

We hebben een begin gemaakt met de boven- en voorkant van de kleine case, een begin met de achterkant van de grote case en vooral veel nagedacht. Dit laatste omdat je tijdens tijdens het schetsen vaak kleine dingen over het hoofd ziet of nog niet uit kan denken, omdat je de exacte maten niet hebt (nu wel dus). Ook zijn de LED-strips af! Voor plaatjes zie de volgende update.

Met dit uitdenken zijn wij dus vooral bezig mee geweest en zijn zo goed als uitgedacht ;). Gelukkig is volgende week een korte dagjesweek i.v.m. noodrooster :), dus dan krijgen jullie weer een grote update te zien met een hoop plaatjes!

Wat op de planning staat voor volgende week:
- Het frame van de kleine case rechtmaken (iemand of meerdere iemanden waren niet op aan het letten tijdens het boren en zagen. :rolleyes:)
- Daarna weer verder gaan met de voor en bovenkant van de kleine case.
- Overige kleine taken die nog moeten gebeuren.

Sigm4tic

Master of Modding
User systemen
Hallo lezers,

Deze week weer een update met afbeeldingen. Helaas zijn we vergeten om foto's te nemen van de dingen die wij aan de kleine kast hebben gemaakt. Ik heb momenteel niet de spullen hier liggen van de kleine kast, dus misschien datmijn wederhelft hier nog afbeeldingen van kan uploaden.

Aan de grote kast hebben wij aan het interieur gewerkt. Wij zijn nar de bouwmarkt geweest en hebben multiplex gekocht met keurmerk (PEFC), wat de verzekering geeft dat hout- en papierproducten afkomstig zijn uit een duurzaam beheerd bos, waarbij evenveel aandacht is voor people, planet & profit. Heel ECO dus :).

Deze plaat is in de loop van de week compleet verzaagd en getransformeerd in het volgende (tijdelijk bijeengehouden door schilderstape):

De achterkant van de case, die bestaat uit twee platen multiplex waar een fanhole, het gat voor de voeding en I/O plaat in worden lasergebrand.

Een onderplaat waar de hele partij op gemonteerd wordt. Hier komen nog spacers onder om hem op een hoogte vast te zetten en te houden.

Een bovenplaat die eerst nog van dikker multiplex was gemaakt, maar is vervangen door de dunnere variant.

Een plaat die achter het moederbord komt, maar waar deze niet direct op gemonteerd zal gaan worden.

En toen..... Toen was het hout op :(, dus zal er nog een plaat bijgehaald moeten worden zodat wij dan bezig kunnen gaan met de opstaande plaat die de bedrading moet gaan bedekken en de bedekking van de fanhouders (uit multiplex). Ook moeten we nog plaatsen bepalen waar de schroeven of ander bevestigingsmateriaal weggewerkt kan worden en geplaatst moeten worden. De ruwe randen die nog te zien zijn gaan we schuren en het liefst afdekken.

Dat was het weer voor deze week :D!

ProAce

Master of Modding
User systemen
Even een kort updateje vandaag (hoop van de week wat foto's te kunnen posten) om binnen de tijdslimiet te blijven.

Gister hebben we het paracord voor het sleeven bestelt, en wel de volgende kleuren:
- Kelly Green
- Acid Dark Brown
Als het goed is komen deze morgen binnen en dan kunnen we gaan beginnen welk patroon we aanhouden voor het sleeven.

Ook zijn eindelijk de ledstrips besteld, heeft even geduurd maar dan heb je ook wat zullen we maar zeggen ;)

Sigm4tic

Master of Modding
User systemen
Hallo iedereen!

Hier weer een update van ProAce en mij (vooral van mij omdat de andere Yorick naar The Party ging)

De paracord is zoals gezegd binnen.

Op de rollen ziet het er wel leuk uit, maar nu is het ook nog de bedoeling dat dit om de voedingkabels heen komt. Iemand die dit vaker heeft gedaan is mijn wederhelft, dus alle updates over sleeven zullen bij hem vandaan komen. Het enige wat ik heb vernomen is dat het een rotklusje is waar veel tijd in komt te zitten:confused:.

Onze updates zijn op dit moment vooral houtgeralateerd, maar wij hopen binnenkort ook wat variatie hierin te brengen, maar voor nu weer verder over het hout ;):

Om de hoogte te bepalen van het hout aan de binnenkant moest eerst de vloer er goed in liggen. Vanwege popnagels en schuine vlakken in het metaal moest voor de vloer een verhoging worden gemaakt. Omdat wij zo veel mogelijk hout willen gebruiken in plaats van weg te gooien hebben wij van wat resthout de verhoging gemaakt.

Er ligt al een hoop hout en er zal nog meer bijkomen:).

Na dit gemaakt te hebben waren de maten beter te meten en kon het hout voorin de kast worden gezaagd.

Hier hebben wij een vakje gemaakt waar ruimte is voor de front panel connectors en de arduino gerelateerde zaken. De onderste fan zal worden gebruikt en het gat hiervoor moet nog worden gezaagd.

Ook is er een plaat gezaagd waar de kabels achter verstopt kunnen worden en uitneembaar is zodat de zijkant van de kast er niet af hoeft. Dan is er nog een stuk hout die nog kleiner moet worden gezaagd waar gaten in komen voor de kabels.

Op het programma voor volgende week:
  • Het hout van de kleine case verhuizen en op maat zagen (buitenkant)
  • Laatste dingen voor de grote case op maat zagen (en misschien al tijdelijk monteren)
  • Sleeven van de voedingen
  • Bamboe fixen (toch een vrij belangrijk onderdeel van deze build :D)
  • Led-strips proefmonteren
Bedankt voor het lezen en tot dan!!

Bovenaan