1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Upgrade 2de pc

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Dabomb, 3 feb 2018.

1. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    I.v.m meltdown en spectre en ook kwa performance wise (lichtelijk ouderdom) ben ik aan het denken deze pc:
    https://nl.hardware.info/usersystemen/17855/graphite-white-32-w7

een upgrade te geven. Het is de bedoeling dat die pc gewoon altijd naast mijn huidige hoofd pc blijft draaien. (zo ver mogelijk)
    Ik heb deze pc gemaakt om er eigenlijk oude games erop te spelen.. Eerst was het de bedoeling om er in dual boot een windows 7 / windows xp gaming bak van te maken.. Aangezien ik er dan ook wel wellicht online ermee kan gebruiken, zag ik al snel af om een combinatie te maken van beide ossen..

Kwam toen snel tot de conclusie om windows 7 32 bit (voor de oudere games) en windows 8.1 pro in dual boot te gaan gebruiken.. Ook realiseerde ik dat windows 8.1 pro ook geen levenslange security updates meer zal krijgen, en Microsoft ook snel ze intresse in dit os heeft verloren.. Dus besloot de windows 8.1 pro installatie maar gratis te upgraden naar windows 10 64 pro. En zo staat hij er momenteel erbij..

Aangezien ik de 2de pc ook voor muliplayer games wil gaan gebruiken en met de pc een beetje weer nieuw leven in te blazen dacht ik om een upgrade uit te gaan voeren..

Ik heb eigenlijk het huidige moederbord Z77 extreme 6 gekocht wegens de aanwezigheid van de floppy controller. (De ide controller voor hardeschijven had ik niet nodig) Dus dit bord kwam als geroepen.
    (floppy controller had ik nodig om floppy disks te maken voor mijn oude computer collectie. Makkelijk data van internet op floppy kunnen schrijven) (maar heb ook nog een windows xp / vista systeem in aanbouw die dit kan overnemen)

Alleen de problemen betreft meltdown en spectre doen voor mij wel de doorslag om toch een upgrade toe te passen op dit systeem. Aangezien ik niet nog eens 7 jaren met een hardware lek wil blijven werken.. (het is dan best intressant voor andere om er misbruik van te maken.. Ik was verder in de veronderstelling dat ik best goed zat met de hardware en eigenlijk een processor upgrade (naar i7 3770k) wilde maken voor het pci-e 3.0 gebeuren.. (wist dat het weinig ging uitmaken, maar wel meer bandbreedte kreeg voor het tweede pci-e 3.0 slot voor andere doeleinde.. Helaas heeft het niet zo ver mogen komen dat het bord support zou krijgen van een bootable nvm-e drive..

Ik zie er nou meer in om een upgrade in fases te kunnen doen.. Ik heb hier wel nog een 8GB DDR4 2133mhz stick liggen die ik dan tijdelijk kan lenen om het systeem lopend te kunnen maken (als de geheugen prijzen weer dalen kan ik altijd nog een leuke 3200mhz of zo op de kop tikken.

Het moederbord hoeft niet gigantisch duur te zijn en dat zal dan ook mijn eerste aankoop zijn..
    Heb liever een 1st generatie moederbord die nog windows 7 onder steunt.. Dan een 2de generatie bord die daar geen support meer voor geeft.

Wat voor processor ik wil gaan kopen ben ik nog niet uit.. Waarschijnlijk een 1ste generatie chip als deze fors in prijs gaat dalen.. En later bij Zen 2 of Zen 3 een nieuwe 8 core cpu erin steken om alles uit dit platform te halen.

Volgende dingen wil ik een upgrade geven:

* Processor
    * Moederbord

Voor de rest kan ik tijdelijk uit de voeten met 1 stick 8GB ddr4 geheugen die ik kan lenen van een andere build.

Kwa moederbord budget zou ik het liefst onder de 200 euro willen blijven.. Maar liever minder..

Borden waar ik enig intresse in heb:

-Asus prime x370 pro

- Gigabyte GA-AX370-gaming 5

- Msi x370 gaming plus (misschien)

-ASRock X370 Taichi

Ik vind dat ik kwa budget weinig keuze hebt als ik dit mee neem:

* 8x USB (3.0)
    * Liefst aanwezigheid van U.2 poort (word snel al lastig bij een goedkoper moederbord)
    * Een makkelijk te gebruiken UEFI bios.
    * Aanwezigheid van een PS/2 (i.v.m installatie windows 7)
    * 1x M.2 pci-e 3.0 x4 slot is genoeg (plaatsing is wel belangrijk (liefst boven het videokaart slot)
    * Goede bios support i.v.m Zen 2 en Zen 3
    * Goede driver support voor windows 7.

Vragen:

1. Er word geopperd door AMD dat er tot 2020 geheel support is voor alle am4 moederborden. Waar ik voor bang ben is dat als fabrikanten met nieuwe moederborden op de proppen komen, waarschijnlijk minder of niet aan bios onderhoud zal worden gedaan en je ze liever zien dat je weer een nieuw moederbord bij hun komt kopen.. Heel leuk allemaal, maar dit zal mijn gehele planning in de war gooien..

Bij welke fabrikanten zou ik kwa updates altijd goed zitten? (want zo vind ik het gigabyte moederbord wel intressant, maar lees hier en daar op het internet dat gigabyte het kwa support het niet altijd zo nauw neemt met dit soort dingen..

2. Welke Agesa code heb je nodig voor Zen 2?? Of is elke generatie Zen weer nieuwe Agesa code voor nodig? En wat is momenteel de laatst beschikbaarste versie mogelijk??

Mijn eisen zijn verder, dat ocen niet mijn primaire doel gaat worden.. Moederbord moet niet al te duur worden, maar wil wel een compris maken als dat niet anders kan. Hoop voor 150 euro toch wel een mobo te scoren.. 6 x sata is wel het minimale wat ik echt nodig hebt, 8 sata zou nog beter zijn.

3. Zijn er mensen die een van de Ryzen moederborden gebruikt en ook ervaring mee hebben i.v.m een windows 7 installatie?? Ik zie hier en daar dat de ene fabrikant iets meer moeite met windows 7 drivers doet dan bij een andere fabrikant.

Overigens was ik nog vergeten om er bij te vermelden, dat de upgrade ook een soort van plus word als ik mijn nvidia gtx 1080 8G over wil gaan steken van mijn huidige pc naar de 2de pc..

Ben best heel tevreden over de zotac videokaart.. En wil hem daarom ook niet weg doen, maar misschien denk ik later dat ik er waarschijnlijk toch voor kies om er een AMD navi in me huidige pc te doen. En mocht de 1080 `overbodig` worden voor mijn huidige pc.. Dan heb ik liever dat ik hem oversteek op de tweede pc waar ik de kaart heel goed kan gebruiken.

Laatst bewerkt: 4 feb 2018
  2. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Zwaar overtrokken, zeker voor het toepassingsscenario. Er zijn nog geen eens exploits bekend.

3. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Dat die nog niet bekend zijn, is geen aanleiding dat deze er ook nooit zullen komen.. Maar ja het systeem zelf is dus ook best een oud beestje aan het worden.. En straks heb ik geen optie meer, omdat de x470 borden wellicht helemaal geen enkele windows 7 support zullen hebben.. Dit is wel het moment om aan zo`n beschikbaar moederbord te komen.. Denk dat ook dat de 1st generatie moederborden dan ook niet meer nieuw te krijgen zullen zijn *zeker als de x 470 borden het gaan overnemen.*

Daarnaast zie ik weinig in om een Gtx 1080 amp op een oud platform te steken. En kwa upgrade kan ik met het huidige platform toch niks meer.

I.v.m meltdown en spectre en ook kwa performance wise (lichtelijk ouderdom) ben ik aan het denken deze pc:

Misschien had ik deze zin beter kunnen omdraaien, dat een upgrade van de pc toch wel lichtelijk wenselijk is.

I.v.m ouderdom en daarnaast meltdown en spectre ben ik aan het denken deze pc te upgraden.

4. LaCrimosa

LaCrimosa Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2012
    vraag 1 - 2 AGESA 1.0.0.0a is nodig voor de nieuwe Zens. Asus geeft voor alle AM4 borden de nieuwe Bios klaar, net als Gigabyte sinds 1 Februari (dacht dat HWI hun lijstje regelmatig ging updaten). De ander borden, ga eens kijken op hun webpagina ;)

vraag 3 Nog niet geprobeerd maar ik weet dat er "workshops" op het internet circuleren hoe je dit moet doen.

5. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    [Knip]

Ik zag ook al Agesa 1.0.0.6 voorbij komen, dus blijkbaar is 1.0.0.0.a dan niet de laatste versie.

Vraag 3. Ik was er meer van bewust, dat althans sommige fabrikanten drivers voor geven, dat je niet overal een driver dan voor krijgt.. En dat het bij andere merken beter geregeld is.

Ik weet zelf dat asus bijna altijd wel met een nieuwe bios op de proppen komt.
    Bij Asrock is het vaak van een korte duur..
    Bij Msi is het vaak dan lang wachten en toch niks krijgen.
    Bij gigabyte moet je vaak ook geluk hebben of je een nieuwe bios update kan verwachten of niet.

Laatst bewerkt door een moderator: 5 feb 2018
  6. LaCrimosa

LaCrimosa Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2012
    Nee, de 1.0.0.0.a is de laatste AGESA. Waar bij de vorige een 4 karakter combinatie was, is het nu een 5 karakter combinatie. Zo is het hier op HWI vernoemt en terug te vinden op de sites van de moederfabrikanten. Het door jouw beoogde moederbord van Gigabyte zijn nieuwe Bios, versie F20, heeft deze AGESA. Heb ik voor jouw gecheckt op de site van Gigabyte en gevonden in 5 seconden.

7. Whiskeyyylmao

Whiskeyyylmao Member

Sinds:
    1 feb 2018
    Hoe zijn Spectre en Meltdown hier uberhaupt relevant aan als ik vragen mag?

8. Jonas Verhofsté

Jonas Verhofsté HWI Redactie

Sinds:
    8 mei 2014
    Heren, gaan we de discussie over het al dan niet reageren achterwege laten? Gebruikers staan vrij om te doen wat ze willen, mits ze zich houden aan de huisregels. Men mag er dan voor kiezen om niet te reageren. Wij kunnen niemand verplichten, hoe jammer het ook mag zijn voor de topicstarter. Proberen uitlokken gaat ook alleen maar averechts werken en is nergens voor nodig.

@Dabomb Wat betreft je tweede vraag: voorlopig lijkt het er op dat alleen Asus en Gigabyte de nodige updates hebben, al zal dit op termijn waarschijnlijk nog evolueren.

9. Enchantress

Enchantress Geband

Sinds:
    16 jan 2018
    Dat wordt sowieso geen MSI dan.
    Voor een MB heb je eigenlijk maar twee keuzes zeker voor het AM4 platform.
    Dat is Asus of ASRock.
    MSI brengt weinig tot geen updates uit voor dit platform, en je hebt aardig wat problemen ermee.
    MSI staat ook niet voor niets bovenaan de RMA’s met het AM4 platform. ;)

Ik zou dan ook zeker voor Asus of ASRock gaan.

Gigabyte zit een beetje tussen MSI en Asus in.

Dabomb vindt dit nuttig.
  10. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Bron? Care to share?

11. TweakAtNight

TweakAtNight Senior Member

Sinds:
    9 sep 2015
  12. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Ik zie geen enkel AM4 bordje bij de statistieken van de moederborden (of kijk ik nu helemaal verkeerd?). En wat ook node mist is een verantwoording van de data die gebruikt is. Op welke aantallen baseren ze de percentages?

13. TweakAtNight

TweakAtNight Senior Member

Sinds:
    9 sep 2015
    staat uitgelegd op de introductie pagina.

hier een vertaling :

De statistieken per merk zijn gebaseerd op een minimum van 500 verkochte exemplaren, die door modellen op een minimum van 100 verkochte exemplaren. Wanneer het monster kleiner is dan 200 stuks, is de aanduiding cursief. Grotere volumes van tienduizenden onderdelen per merk en duizenden onderdelen per model. Telkens vergeleken we de tarieven die door de fabrikanten werden verkregen met die van onze

philpend vindt dit nuttig.
  14. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Ik ben eens wezen vergelijken.. De keuze is erg beperkt moet ik zeggen...

Asrock heeft alleen de X370 Taichi, en is daarmee ook het duurste bord. Wel echt alles wat ik zou willen hebben.
    Alleen het bord is eigenlijk te duur voor mij, in de zin dat ik niet ga OCen.. Althans mijn primaire focus is niet Ocen..

Het is voor een build voor een langere tijd, de onderdelen moeten daarom dus vrij lang werkend blijven.

ASRock X370 Gaming X - Zou voor mij eigenlijk het beste aansluiten vanwege de prijs. Alleen de kleur staat mij niet aan. Heb liever een nutralere kleur zoals de taichi dan zo`n schreeuwend rood bord. 7 Usb poorten daar heb ik wel genoeg aan. Intel Gbit lan (wat mijn voorkeur heeft.. En Realtek Alc1200 audio (wat ik toch niet ga gebruiken) Heb hekel aan onboard audio. Vaak als je alles op max volume in steld dan heeft die onboard chip niet genoeg power om nog wat harder te willen..

Nadeel is dat je geen 8 sata poorten heb (dan gebruik ik er zoiezo al 3.. 2 OS ssds en een optische drive. Misschien wil ik dan nog 2 extra storage schijven instaleren om daar de games erop te zetten.. En dan hou je er maar 1 over.. Verder is het Pcie 16x slot (2.0 0p 4x) niet aanwezig. (kan altijd handig zijn, voor minder veel eisende dingen eraan te hangen.)

Opzich zou ik veel intresse hebben voor het Asus prime- x370 pro bord.. Maar zie alleen een Lan driver voor windows 7 32.. En verder niks.. Dus ondersteuning is erg beperkt.
    Overigens als ik bij de windows 7 64 chipset driver kijk zie ik dit staan:

Versie 5.12.0.31 2017/07/041.3 GBytesAMD chipset driver
    Note:AM4 Windows10 Chipset driver only support Windows10 Redstone1(Version1607,Build14393) & Redstone2(Version1703,Build15063)

Dus ja dat gaat het hem ook niet worden

Bij windows 7 32 bit zie ik alleen een Lan driver staan. Dus driver support voor windows 7 32 bit is er ook niet meer bij asus.

Denk dat alleen het asrock taichi mobo intressant voor mij is.

De AM4 mobo chipset driver is prima van de site van AMD te halen.

15. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Wat draait er niet op W7 x64 dan?

16. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Maart 2018 B450 en April 2018 X 470 chipsets verwacht.

17. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    @eismc2

Ja dat weet ik, maar de kans is vrij groot dat de x470 chipsets geen windows 7 support meer gaat krijgen.. Althans er zal geen driver support voor die borden zijn onder windows 7.. Dus daarom dat ik meer intresse heb ik de eerste generatie borden.

18. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Denken jullie dat bij `Ryzen2` en `Zen2` dat de ingebakken gpu standaard gaat worden bij AMD?

Ik zie dat het Asrock taichi moederbord geen poorten heeft om het video signaal van de onboard gpu naar buiten te leiden.

19. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Als AMD zich wil blijven richten op het budget segment zullen ze wel moeten.

Nu is de rekensom al snel;
    "AMD is goedkoper"
    "Moet nog een GT 1030 bij"
    "Oh, ik koop wel een Intel"

20. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Ik bedoelde eigenlijk te zeggen.. Blijven de normale ryzen desktop processoren naast de Apus bestaan.. Of gaat het meer richting de Apus only.

Vind die apus niet zo intressant wegens minder pci-e lanes.

Je kan volgens mij ook alleen maar het bovenste videokaart slot gebruiken.. En die draait maar tot maximaal pci-e 8x.