1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Upgrade van mijn PC?

Discussie in 'Systemen en (thuis)servers' gestart door XXODD, 11 aug 2017.

1. XXODD

XXODD Member

Sinds:
    18 apr 2013
    Hallo,

Ik heb een vraag over een eventuele upgrade van mijn PC. Ik heb nu het volgende systeem:

Aantal Product Prijs Subtotaal
    1 AMD A8-5600K - -
    1 ASRock FM2A75M-DGS - -
    1 Be quiet! System Power 7 400W - -
    1 Corsair Vengeance Black LP 8GB DDR3-1600 CL9 kit € 61,50 € 61,50
    1 Crucial MX100 256GB - -
    1 Edifier Studio R1280T Brown/Black € 89,80 € 89,80
    1 Fractal Design Core 1000 - -
    1 Iiyama ProLite B2783QSU-B1 € 306,18 € 306,18
    1 Microsoft Windows 7 Home Premium 64-bit FR OEM - -
    1 Samsung 850 Evo 250GB € 95,00 € 95,00
    1 Seagate Barracuda 7200.14 1TB € 48,50 € 48,50
    11 producten Opslaan als eigen wensenlijst Totaal € 600,98

Ik gebruik mijn PC voor de volgende zaken:
    - office toepassingen
    - muziek luisteren
    - films kijken
    - films bewerken (ondertitels toevoegen en comprimeren mbv handbrake)
    - CAD (ontwerpen en renderen)

Mijn PC functioneert nog steeds prima, maar komt power tekort voor het bewerken van films en het werken met CAD programma's.

Vraag is nu wat wijsheid is. Is het slim om een videokaart toe te voegen en helpt dat inderdaad bij de genoemde toepassingen? Of is het slimmer om een snellere processor (en dus ook mobo en geheugen) aan te schaffen? En welke dan?

Graag jullie mening en ideeën.
    Gr,

Robert

2. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Voor videobewerking en CAD zul je een veel zwaardere cpu nodig hebben. Afhankelijk van je budget bijvoorbeeld een Ryzen 7 1700 (8 cores/16 threads) of een Ryzen 5 1600 (6 cores/12 threads). Deze Ryzen cpu's hebben geen ingebouwde gpu, dus je hebt een videokaart nodig, bijvoorbeeld een GTX1050Ti.
    De snellere A8-7650k heeft nog maar een cinebench 10 score van 13.187 punten, waar de Ryzen cpu's een score halen van 29.034 en 26.656. zie: Vergelijkingstabel AMD oud vs nieuw van MZw

3. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Dat wil je met CAD sowieso. En dan het liefst een Quadro

4. XXODD

XXODD Member

Sinds:
    18 apr 2013
    Dank voor de reacties.
    Het is me inmiddels duidelijk dat ik vooral baat heb bij een snelle processor met zoveel mogelijk kernen.
    Op dit moment red ik het nog wel met mijn huidige systeem, ik wacht nog even af tot er ryzen apu's verschijnen.

5. XXODD

XXODD Member

Sinds:
    18 apr 2013
    Ik ben nog even aan het zoeken geweest over de eisen die worden gesteld aan CAD en videobewerking. Om mijn vraag meer specifiek te kunnen maken.

1. CAD:
    Ik maak gebruik van CAD programma's om met LEGO te kunnen ontwerpen. Om precies te zijn werk ik veel met LDCad (http://www.melkert.net/LDCad/req) en met LDD (http://ldd.lego.com/nl-nl/download). Beide programma's draaien probleemloos en vlot op mijn systeem. Daarnaast gebruik ik een programma om de digitale modellen om te zetten in bouwhandleidingen, LPub3D (https://sourceforge.net/projects/lpub3d/). Dit laatste programma gebruikt rendering om de modellen om te zetten plaatjes. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van LDview (http://ldview.sourceforge.net/).

Misschien een beetje veel informatie, maar waar het op neer komt is dat mijn PC wat traag wordt bij het werken met LPub3D en LDview. Nu heb ik inmiddels uitgevonden dat LDview gebruik maakt van OpenGL. Mijn vraag is:

Heeft het zin om een videokaart te installeren, zodat LDview/opengl vlotter draait? En zo ja, welke kaart zou daarvoor geschikt en goed zijn?

2. Videobewerking:
    Af en toe decodeer ik een DVD om op de NAS te zetten, zodat een film op meer devices kan worden afgespeelt. Ook bak ik soms de ondertitels in, omdat de videospeler onze TV niet beschikt over de mogelijkheid om ondertitels aan of uit te zetten. Voor het decoderen en inbakken van ondertitels gebruik ik handbrake. Dit vraagt veel van de processor, tijdens het rekenen gaat de koeler naar een hoog toerental. Het gaat ook niet snel, ondertitels inbakken duurt vaak minstens een half uur. Mijn vraag is:

Heeft het zin om een videokaart te installeren, zodat de processor wordt ontlast tijdens het werken met handbrake ?

Overigens gaat de koeler niet harder draaien tijdens het werken met LPub3D.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat een videokaart geen antwoord is op mijn vragen. Wel wil ik dat eerst uitsluiten, omdat een videokaart toevoegen aan mijn systeem de meest eenvoudige upgrade is.

Wat ook kan, zoals hierboven al gesuggereerd, is een modernere processor. Nadeel is, dat ik dan ook meteen een nieuw moederbord en nieuw geheugen nodig heb. En, in geval van Ryzen, alsnog een videokaart. Op termijn zal mijn systeem natuurlijk moeten worden vernieuwd, maar op dit moment ben ik echt op zoek naar de goedkoopste oplossing. Met name, omdat de beperkingen die ik hierboven schets nog best wel overkoombaar zijn.

6. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Niet echt want Handbrake maakt hoofdzakelijk gebruik van de cpu en maar zeer beperkt van een videokaart, dus daar ga je niet echt winst mee behalen. Hetgeen je wel zou kunnen doen is toch eens naar een ander video-edit programma zoals Cyberlink Powerdirector te gaan kijken. Dit omdat b.v. Powerdirector wel volledige gpu ondersteuning bied en via de videokaart dus kan renderen met behoorlijke snelheden.

Dan kan een videokaart erbij dan voor dit programma wel wat voordeel opleveren maar ook dan zal je toch evenzogoed tegen de bottleneck van de tragere cpu gaan oplopen.

Ik betwijfel of dat wel zinvol is als je aan video-editing en CAD doet want ook zo'n ingebouwde gpu is hiervoor niet echt geschikt en een externe videokaart altijd de betere keuze is. Nadeel kan namelijk ook nog eens zijn dat je cpu daardoor extra warm gaat worden als je die interne gpu flink aan de kleren gaat.