1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Ventilatoren nieuwe laptop maken enorm lawaai - is dat normaal?

Discussie in 'Koeling en overklokken' gestart door ierm, 7 aug 2018.

1. ierm

ierm Member

Sinds:
    8 dec 2012
    Hallo,

Ik heb onlangs een laptop gekocht, de Asus ROG Strix GL503VD-FY127T. Met i7-770Q processor en Nvidia Geforce GTX 1050 grafische kaart. Nu merk ik dat de ventilatoren een enórm lawaai maken. Echt alsof hij op gaat stijgen…De telefoon opnemen naast je laptop gaat haast niet meer.

Is dat normaal voor een laptop met deze specificaties? Ook bij relatief lage belasting, als een virusscan?

Of zou ik een laptop met soortgelijke specificaties kunnen vinden die minder herrie maakt?

Alvast hartelijk bedankt!

2. Enterprise1701

Enterprise1701 Senior Member

Sinds:
    5 dec 2010
    Een laptop zou eigenlijk bij een virusscan niet moeten opstijgen, wat is het processor verbruik bij normaal gebruik(kan je in taakbeheer checken)

3. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Deze review is van de GL503VD-DB74. Afgaande op de specs en afbeeldingen ga ik er vanuit dat deze hetzelfde is als jouw laptop, of in elk geval grotendeels vergelijkbaar.

Volgens de review (kopje 'Emissions / System Noise) zou de laptop onder lage belasting nauwelijks hoorbaar moeten zijn, en onder volle (gaming) belasting relatief luidruchtig, maar niet oorverdovend luid. Dus nee, als je geen telefoongesprek kunt voeren terwijl de virusscanner draait is er iets mis. Dat kan een foutieve fancurve zijn, of defecte fan(s).

Met HWmonitor of Afterburner kun je checken of er iets mis is met de fancurves, dus of de fans bij lage belasting hard draaien. Of je kunt er mee terug naar de winkel.

4. ierm

ierm Member

Sinds:
    8 dec 2012
    Maar 1-2%. Juist daarom vond ik het zo gek!

Ja, die las ik gisteren. Afgaande op het onderstaande zóu het ook aan het model kunnen liggen, leek mij zelf:

'Gaming and heavier tasks make the fans ramp up aggressively. Under load, the fans average 37 dB(A), but gaming pushes the fans to about 45-47 dB(A). This is worsened by the high-pitch of the fans, which will cut through ambient noise like a knife. Enabling the Fan Overboost mode will push the fans even harder, which peak at a noisy 53 dB(A).'

'Fan noise can also get loud, and the fans' high pitch can grate on the ears.'

Ik ben al terug geweest naar de winkel, en hij is 2x opgestuurd ter reparatie. Waarbij ventilatoren en koelelement zijn vervangen. Maar dat hielp niets.

5. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Staat in de bios alles wel juist ingesteld wat het fan profiel betreft?

6. ierm

ierm Member

Sinds:
    8 dec 2012
    Wat is 'juist' wat dat betreft? Daar heb ik helaas weinig kennis van, en nog niet naar gekeken.

Ik kan het nu niet checken, want hij is voor de 3e keer naar de reparateur terug. Wél weet ik dat ze daar 2x alle fabrieksinstellingen hebben terug gezet en BIOS geupdate. Zouden de fan instellingen dan automatisch goed moeten staan?

7. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Deze laptop heeft twee fans die door middel van heatpipes in verbinding staan met cpu en gpu. Bij gaming wordt de gpu vol belast en (afhankelijk van de game) geldt datzelfde voor de cpu. Dus dan mag je inderdaad meer geluid verwachten. Bij iets simpels als een virusscan is de cpu load laag en de gpu load nihil.

Overigens, wanneer geluid (te) hard is, is in bepaalde mate wel subjectief en hangt ook af van de gevoeligheid van je oren en de aard van het geluid.

Maar wat is hun mening? Vinden zij ook dat het fangeluid buitensporig is?

En vergeet niet, het kán een hardware issue zijn, al lijkt dat onwaarschijnlijk gezien de reparaties. Maar het kunnen ook fancurves zijn die te agressief zijn ingesteld. Vandaar dat het belangrijk is om te kijken op hoeveel rpm de fans draaien bij lage cpu load.

8. ierm

ierm Member

Sinds:
    8 dec 2012
    Klopt, dat maakt het een lastig probleem. Vooral in de discussie met de betreffende winkel. De eerste twee medewerkers vonden het inderdaad buitensporig veel geluid, en hebben hem daarom ter reparatie gestuurd. Toen hij de tweede keer terug kwam trof ik een medewerker die het wél normaal vond. Maar dat was zelf een fanatieke gamer. Al heeft hij hem op mijn aandringen wél voor de derde keer ter reparatie gestuurd. Waar hij nu is.

De tweede medewerker zei overigens wel dat de fabrikant/reparateur het probleem heeft erkend door tot vervanging van de fan over te gaan. En dus inderdaad vond dat het geluid buitensporig was. Daarom kunnen ze achteraf niet zeggen dat het 'zo hoort' of mijn eigen probleem is.

Ik ga de fancurves zeker checken als hij terug is van de reparateur! Al zou je natuurlijk denken dat de reparateur dit zelf zou checken, voordat hij de fans zou vervangen.

9. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    Ik zie geen gegevens. Wat zijn de temperaturen?

10. ierm

ierm Member

Sinds:
    8 dec 2012
    Dat kan ik helaas niet zien, want de laptop ligt bij de reparateur. Ik weet alleen dat het cpu-gebruik 1-2% was, bij gebruik virusscan.

Je vraag je wellicht af waarom ik deze vraag stel, voor een laptop die al bij de reparateur is. Maar dat is al de derde keer reparatie.
    Ik stel de vraag omdat ik straks waarschijnlijk de keuze moet maken:
    1. huidige laptop behouden, omdat alle vergelijkbare types dezelfde herrie maken
    2. geld terug of een vervangend model krijgen, omdat er wél een stiller model is dat voldoet aan mijn prestatie-wensen.

Vandaar dat ik me afvroeg of deze herrie normaal is....

11. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Laat even weten wanneer je hem terug hebt zodat we daadwerkelijk kunnen kijken wat er mis is. Ik snap niet dat zo'n PC boer drie keer hetzelfde doet om het te repareren. Dan geef je toch te kennen dat je geen verstand van zaken hebt en maar wat aanmodderd.

12. ierm

ierm Member

Sinds:
    8 dec 2012
    Graag! Ja, inderdaad. Plus dat ze blijkbaar zelf niet kijken naar instellingen van fancurves e.d.

Volgens de winkel is het beleid dat de fabrikant 3x de kans heeft de laptop te repareren. Pas daarná kan de winkel het product retour nemen.

13. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Did I ever tell you what the definition of insanity is? Insanity is doing the exact… same fucking thing… over and over again, expecting… shit to change.

14. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012

15. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Mooi personage. Beter dan die Nepalees uit deel 4.

16. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Heb je ook al gespeeld met de turboventilator schakelaar? (geen idee wat dat zou moeten doen)
    Blz 38:
    http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/nb...462.732627532.1533654127-181866095.1532269088

aa.jpg

Denk echt dat je in de bios een profiel in kunt stellen dat de fan wat minder luidruchtig maakt.
    En het zal me niet verbazen als ook de reparateur en de winkel hier niet aan gedacht hebben.
    Normaal staat het default fan profiel op gemiddelde geluidsproductie,maar vaak valt er met een andere setting veel winst te behalen.
    Ook zelf hogere pootjes monteren (als mogelijk) geeft de laptop meer lucht,dus maakt hem minder luidruchtig.

Laatst bewerkt: 7 aug 2018
  17. ierm

ierm Member

Sinds:
    8 dec 2012
    Daar ben ik niet aan geweest...Maar wellicht stond hij daar standaard op? Al zou hij dan meteen moeten gaan blazen, en niet pas als de virusscan aan gaat. Lijkt me...

Ga het direct checken als hij terug is!

18. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ik zou dus een fan niet gaan vervangen als die op een te hoog toerental draait en de oorzaak ergens anders gaan zoeken. Vaker heb ik laptops open gehad en koelpasta vervangen en het mij dan opviel dat soms bijna niets van koelpasta erop zat. Of dat er een gigantische klodder koelpasta op zat en dat ook weer averechts kan werken. Zoals ik het dus inschat denk ik dat daar eerder de oorzaak eens gezocht moet worden en die laptop gewoonweg te heet word door te weinig koelpasta.

19. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Eerste wat je moet gaan doen als dat ding terug is,is gaan loggen met een programma om eens helder te krijgen of dat ding nou staat te blazen omdat te temps te hoog zijn of niet.
    Heb eens even op het net gezocht naar je laptop,maar de klacht van zeer luide fans komt erg vaak voor.
    Overigens bij nagenoeg alle laptops,dus niet specifiek de jouwe.
    Tja,laptops en geruisloos gamen is niet zo'n simpel concept.
    Het ding moet plat zijn,licht,etc.etc.dat heeft de fabrikant allemaal voor elkaar,maar zo luidruchtig de fan is,zo zwijgzaam is de producent over het geluid hiervan....

20. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    3x retour ter reparatie? Lekker laten houden zou ik zeggen en je geld retour!