verschil tussen 4pin en 3pin case fan

Hunter90

Member
3 pin is default voltage

4 pin = voltage changeable.. Dat wil zeggen dat je bij 4 pins bijvoorbeeld de snelheid kan veranderen van een Fan.

hier zijn ook controllers voor natuurlijk zodat dit dan wel mogelijk is zoals een Zalman fanmate of een Casefan controller.

Gr,

nathan

Laatst bewerkt:

Geckx

Senior Member
2 pin is default

3 pin is voltage changeable (in bios of door fancontroller)

4 pin is PWM, dus ook snelheid van de fan bepalen door temperatuur.

mm1985

Senior Member
4 pin is PWM, dus ook snelheid van de fan bepalen door temperatuur.
Ik dacht dat het ook mogelijk is dat de snelheid door temperatuur bepaald wordt bij 3pins fans. (Alleen in ieder geval niet bij Asus moederborden, dat alleen temperatuur gestuurd ondersteund via 4 pins.)

Premchand

Senior Member
Google had ik gedaan werd er niet veel wijzer van

maar nu gebruik ik asus fan xpert die de van harder laat draaien als het warmer wordt of niet ??

dus heeft het zin voor mij of een 4 pin te halen

mobo is een asus p8h67m-pro

mm1985

Senior Member
4 pins fans worden doorgaans gebruikt voor CPU koelers. Je hebt ook niets aan 4pins fans (ik bedoel te zeggen dat de functie van de 4e pin niet wordt gebruikt) als je deze niet aansluit op de CPU fan aansluiting op het moederbord.

Bert Vos

Senior Member
2 pins kan ook variabel zijn, de derde kabel is namelijk voor het uitlezen van de snelheid.
3 pins is dus variabel mét uitleesmogelijkheid
4 pins is PWM (Pulse-width modulation). Dit is een zeer nauwkeurige aansturingsmethode die ook nog eens zuiniger is voor het aansturende apparaat. Toch werken de meeste fancontrollers, en zo goed als alle moederborden met standaard voltagegestuurde fan-aansluitingen. De CPU-fan zit standaard op PWM.

Ik zie geen reden om 4 pins te gebruiken, 3 pins werkt prima. In de BIOS kun je de fans laten regelen afhankelijk van de cpu temp. Dit werkt prima.

Als je liever zelf aan de knopjes draait (mijn voorkeur), dan koop je een fancontroller. De goedkoopste exemplaren wisselen al voor een euro of 12 van eigenaar.

Rigel

Member
Lieve deugd .. wat wordt hier allemaal bijmekaar geharkt !!! :D

2 pins ... enkel de voedingsspanning aanwezig
3 pins ... voedingsspanning maar ook een uitleespuls die toelaat dat de mobo electronica de fansnelheid uitleest (rpm)
4 pins ... idem als 3 pins maar er is een bijkomend signaal beschikbaar nl een PWM signaal dat naar de fan gestuurd wordt om de snelheid te regelen, wat meestal automatisch door de electronica gedaan wordt in functie van bvb de uitgelezen temperatuur van een component, meestal de CPU .. fan moet deze functie wel ondersteunen anders werkt dit niet ..

RPM regeling .. alle fans kunnen middels spanningsregeling geregeld worden ... meestal ondersteunt het mobo deze functie, ofwel via de bios ofwel over programmas zoals bvb speedfan ...
De meest "intelligente" is de PWM fan ... ;)
Via een onafhankelijke fan controller kan ook wat dan ook meestal gekoppeld wordt aan een temperatuursmeting.

Vraagje: wat is bij de 3 pins nu de + en de -, en wat is de uitlees-aansluiting? Ik kocht zo'n lekker zuinige fan met 3 pins, maar wil alleen maar een 12 Volts aansluiting gebruiken. Voordat ik hem opblaas: hoe zie ik het onderscheid in de 3 zwarte draadjes?

wouter99

Senior Member
Als je de "uitsteeksels/lipjes" aan de onderkant houd en vanaf de kabel kijkt, dan zit de ground (-) helemaal links. + zit in het midden. Anders kun je het ook gewoon proberen, zit vrijwel altijd een diode in zodat als je het verkeerd aansluit er simpelweg niets gebeurd.

Overigens erg apart dat je deze vraag stelt in een 8 jaar oud topic..........

Bovenaan