1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Volume automatisch verlaagd bij bass

Discussie in 'Overige randapparatuur (speakers, webcams)' gestart door Elexxior, 27 okt 2017.

1. Elexxior

Elexxior Member

Sinds:
    27 okt 2017
    Hallo iedereen,

Recentelijk doet hetzelfde probleem als een aantal jaar geleden zich weer voor met mijn speakers.

Ik maak inmiddels al een aantal jaar gebruik van mijn geliefde 5.1 setje van Logitech (X530). Ze hebben het altijd geweldig gedaan. Echter, zoals de titel al zegt, verlaagt mijn systeem automatisch het volume elke keer als er lage frequenties voorbij komen (bass dus).

Ik weet niet meer hoe ik het een aantal jaar geleden weer aan de praat had gekregen, maar volgens mij heb ik toen zitten kloten met de samplefrequenties in de windows opties (bijvoorbeeld switchen tussen 44,1k en 48k). Helaas werkte dat deze keer niet.

Wat ik zelf al heb geprobeerd:
    • Realtek Driver geïnstalleerd (uit wanhoop, want dat is hiervoor nooit nodig geweest)
    • Elk mogelijke combinatie in de windows playback options (sample frequentie, exclusief beheer van software, verbeteringen aan/uit etc. etc. etc.)
    • Elke kabel opnieuw inpluggen (de standaardprocedure).
    • Opnieuw geconfigureerd (doet niks).
    • Verschillende bronnen gebruikt voor muziek i.v.m. bias (software vs. browser).

Waar ik zelf denk dat het aan zou kunnen liggen:
    1. Recentelijk een BIOS update gedaan omdat ik van i5 naar i7 ben overgestapt. Mijn Asus z170 PRO GAMING mobo vereiste daar een update voor om de kaby lake chipset aan te kunnen. Wellicht dat deze update mijn audio heeft aangetast (geen idee hoe though).
    2. Vandaag ook achter gekomen dat mijn RAM geheugen maar voor de helft gelezen wordt. Hij herkent nu maar 8 GB terwijl ik 16 heb (4x4)... Ik heb ze geswitcht van plek maar niks helpt. Tevens boot de pc niet meer als ik een XMP profiel wil instellen; hij boot alleen zonder XMP. Of dit komt door de nieuwe CPU of door iets anders weet ik niet. En of dit op zijn beurt weer inlvoed heeft op mijn audio probleem weet ik dus ook niet, maar ik vond het wel nuttig om het te benoemen.

Ik heb een beetje het idee dat er van alles mis is met mijn mobo sinds de BIOS update.

Jullie enig idee?

Laatst bewerkt: 27 okt 2017
  2. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Het lijkt er een beetje op dat je misschien een verkeerde bios update te pakken hebt alhoewel dan je systeem eigenlijk helemaal niet meer zou opstarten. Nu weet ik niet of je na die bios update het bios volledig gereset hebt wat wel altijd verstandig is om even te doen. Dit kan je het beste doen door of de cmos jumper van pin 1 en 2 naar 2 en 3 te verplaatsen met de pc volledig uit en ook de voeding uitgeschakeld. Een andere manier is om even de backup cel eruit te pakken en de pc b.v. een halve minuut tot minuut zonder die cel te laten staan.

3. Elexxior

Elexxior Member

Sinds:
    27 okt 2017
    Dit heb ik gedaan via de bios settings. Maar misschien dat een hard reset beter uitpakt.

Ga ik proberen!

4. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Ik zou de speaker set voor de zekerheid ook ff op een ander aparaat aansluiten om te testen of het niet aan je speakers ligt.

eismc2 vindt dit nuttig.
  5. Elexxior

Elexxior Member

Sinds:
    27 okt 2017
    Het heeft 3 jack plugs voor in de PC en ik heb geen andere desktop tot mijn beschikking helaas :(

6. Elexxior

Elexxior Member

Sinds:
    27 okt 2017
    CMOS verplaatsen heeft niks geholpen. Ook herkent hij nog steeds maar 8GB Ram :(

7. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Vreemd, lijkt er dan toch op dat of iets niet klopt met die bios versie en iets mis is gegaan met het updaten van het bios, waarbij ik mij even af vraag op welke manier je het bios hebt geupdated. Het bios moet je altijd via het bios zelf updaten met de flashtool in het bios en dus nooit via een of ander programmatje via Windows. Mocht je dat wel gedaan hebben dan raad ik je aan het bios nogmaals te flashen en dan via het bios zelf, en daarna dan weer een harde reset doen. Probeer dan ook eens om de cel eruit te pakken en de pc een tijd te laten staan zonder de backup cel, en je dan dus die jumpers niet nog eens hoeft te verplaatsen.

eismc2 vindt dit nuttig.
  8. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Wat voor software heb je er bij? Heb je dat Realtek icoontje?

Asus heeft verder een potje gemaakt van de BIOS van dat bord. Ik heb zelf ook dat bord, en ik ben redelijk teleurgesteld in de stabiliteit van het hele verhaal. Updaten resulteerde in eindeloze loop, XMP inderdaad niet feilloos, etc.

9. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Ja. Ik denk dat hier echter twee verschillende dingen aan de hand zijn. Ik kan het ook helemaal mis hebben :)
    Ik wil ook voorop stellen (op verzoek) dat ik dit specifieke moederbord niet heb, maar wel SupremeFX chip/codec ervaring.

De één kan te maken hebben met een foutieve flash, de ander met een Supreme FX audiochip stuurprogramma (driver v.d. Realtek codec) dat op dit moment een vervelende driver versie heeft die bij sommige moederborden de door jou beschreven problemen kan veroorzaken.

In afwachting van een volgende updated driver van Realtek, waar zij op dit moment (privé bron) mee bezig zijn, is er een fout geconstateerd in versie R2.82 . Laatste build is 6.0.1.8275 (alleen x64) voor zover ik weet, en kan je hier downloaden van MUC (Microsoft Update Catalog) en is ook aanwezig in de Windows 10 Creators Update (18/10/2017).
    bron: tenforums dot com
    Ik gebruik zelf een oudere W10 x64 versie (bld 8254) die me goede resultaten geeft in W7 x64 sinds R2.81 met 5.1 surround speakers.

Vraag: Mss dat je even aan kan geven van welk OS je zelf gebruikt maakt?
    Ik ben er even vanuit gegaan dat het windows is.

Ik heb wel een donkerbruin vermoeden dat wat je zelf ook al aanhaalt, er is mis is sinds je bios update. Mss. dat je die dus onjuist hebt uitgevoerd. Hierbij kies je (natuurlijk) de veiligste manier van handelen, of eerder volg je de instructie aangegeven door de fabrikant op de website.

Die online bios update vanuit windows vertrouw ik nog steeds niet op Asus mobo's. (Sta open voor een update op dit gebied..iemand?)

Normaliter is het:
    • Handmatig: vanaf een (bootable) stick/thumb/flashdrive de bios flashen. Opnieuw computer starten (doettie zelf als het goed is) zoniet: powerdown en koude herstart.
    • Ga daarna de bios weer in om vanuit de bios de 'Optimized Defaults' te laden, plus Save plus exit.
    • Opnieuw de bios in en check settings.
    Genoemd moederbord heeft een CrashFree Bios 3 en EZ Flash 3. Voor beide zaken adviseer ik je hier verder in te verdiepen. Handleiding lezen; internet nazoeken. Gemakshalve neem ik aan dat je van onderstaande instructie op de hoogte bent, zoniet noem ik die nog even.

Ik heb net even in de Asus website FAQ van je moederbord (Asus z170 PRO GAMING) gekeken en vond de volgende aanwijzing: Last Update : 2017/10/11 18:59

If you want to upgrade BIOS to support the latest 7th Intel CPU, please notice the BIOS version:

If your BIOS Version of ASUS 100 series MB is under 1800, and you want to upgrade BIOS to support the latest 7th Intel CPU, please do remember to update BIOS two times to 30xx version manually.

Vraag: Wellicht dat je ons hier kan informeren over een exacter tijdstip dat je de nieuwe cpu hebt geinstalleerd en de daarbij horende bios update hebt uitgevoerd.

Daarnaast kan de tijdsaangave ook helderheid verschaffen over welke stuurprogramma versies er op je huidige systeem geinstalleerd zijn en kan ik of kunnen wij je gerichter proberen te helpen.

Dus opnieuw de bios-flashen zoals hierboven al geopperd. Met een beetje geluk behoort die XMP error dan ook tot het verleden. Zoniet, heb ik daar helaas niet zoveel weet van en wellicht kan iemand anders je daarbij beter helpen.

Succes en alvast bedankt. ;)

10. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    Uhm... met dat soort goedkope setjes is dat niet heel vreemd. Lage tonen vergen veel van de versterker en dan dipped de rest van het volume. Gewoon de bas EQ iets omlaag gooien, die staat met de default waarschijnlijk boosted.

Alle EQ's op flat zetten, of treble-emphasised en het zou weg moeten zijn.

11. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Ik mag toch hopen dat hij bedoelde dat de slider in Windows omlaag ging. Anders... :confused:

12. Elexxior

Elexxior Member

Sinds:
    27 okt 2017
    Via de USB methode en dus idd via de BIOS. Laatste versie is 3501 (zo uit mijn hoofd). De versie die ik hiervoorhad was iets van 0801.

Ik wil dit als last resort optie doen, even de rest afwachten.

Ik heb uberhaupt nooit een driver handmatig geïnstalleerd gehad en dat was ook jarenlang niet nodig. Juist nadat het probleem zich voordeed heb ik de Realtek Driver geïnstalleerd in de hoop dat dat het zou fixen.

Zoals in de OP heb ik uitgelegd dat het jarenlang feilloos is verlopen. Ik gebruik ook geen EQ's. Goedkoop setje of niet, het is geen hardware probleem en het is de beste speakerset die ik ooit voor zo'n prijs heb gekocht. Dat wil ik dus graag zo houden ;)

@eismc2 Ik ga zsm jouw instructies volgen, klinkt veelbelovend. Zit atm op LAN party dus even geduld :p

13. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Je denkt geen EQ's te gebruiken, heb je verefieerd of alles op flat/default staat? Music of bassboost uit?

Probeer eens gewoon dezelfde muziek via je mobiel en jack-kabel te spelen.

14. Elexxior

Elexxior Member

Sinds:
    27 okt 2017
    Ik heb die opties uberhaupt niet. Het is gewoon plug 'n play.

Dan mis ik de central en de twee rear speakers dus dat zou biased zijn lijkt me?

15. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    USB? Welk moederbord gebruik je?

16. Elexxior

Elexxior Member

Sinds:
    27 okt 2017
    Ik heb dus uberhaupt nooit die driver geïnstalleerd gehad. Ik heb ná het probleem enkel geprobeerd die driver te installeren in de hoop dat dat het probleem zou oplossen. Ik denk dus niet dat het aan de driver ligt.

W10 x64 :)

Via de USB optie gedaan en via de BIOS zelf geüpdate. Ik geloof dat dat de juiste manier is.

Misschien maar even doen dan!

Oef dat zou ik echt niet zomaar weten. Ik zou zeggen een week geleden, maar een specifiek tijdstip, geen idee. BIOS update uitgevoerd met mijn voormalige i5, daarna een paar dagen doorgegaan met die i5 wachtend op de bezorging van de i7. Nadat ik de i7 binnen kreeg, er in gegooid en verder niks. Houd wel in gedachte dat het probleem met het geluid zich al voordeed vóórdat ik die i7 had en heeft dus waarschijnlijk meer met de BIOS reset te maken dan de switch van cpu zelf. Het RAM probleem echter, weet ik niet of dit al voor de i7 was, want hier kwam ik pas achter na het plaatsen van de i7. Ik gok echter van wel, omdat dat typisch zo'n BIOS gezeik issue ding is :mad:

Ga ik doen!

17. Elexxior

Elexxior Member

Sinds:
    27 okt 2017
    Asus z170 PRO GAMING. En nee niet USB, 3 jack plugs.

18. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Dan is het niet plug & play maar afhankelijk van de geluidskaart onboard. En zelfs met de stock windows drivers kunnen ze soms enhancements aan hebben staan.

Ik begrijp niet zo goed waarom je zoveel aannames maakt omtrent hoe alles ingesteld staat. Als je niet alles systematisch afgaat kom je er nooit uit. Configuratiescherm->geluid->afspelen en je onboard selecteren, rechtermuisknop eigenschappen en daar naar enhancements navigeren en kijken of er geen vinkje aanstaat.

19. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Bedankt voor je reacties en moeite.
    ok
    Wachten? Ok en dat wil je omdat..? er een overclock op dit systeem zit of zoiets? En met de batterij eruit voor langere tijd je dan al je instellingen kwijt bent?
    Ps.timing komt mss nu niet zo goed uit (weekend/lanparty/noem maar op). Maar als je problemen op wilt lossen (door eliminatie bv.) zal je wel eerst wat concrete keuzes daaromtrent moeten maken. Het is jouw feestje tenslotte.
    Nja, idd nooit zelf hoeven te installeren, omdat die driver bij de chipset software v.h. moederbord zat en ook nog eens in je Win10 OS. Maar met een 'update' kan daar de klad in gekomen zijn.
    Dat verklaart wel iets, lijkt me. Mss dat je dit eens nader kan bekijken en toe kan lichten?
    Was dat in win 10? En mss na een sys-restore/driver rollback? Zelfde hw config?
    Geloof die methodiek niet zo..van freq. switchen om een driver of zelfs hw prob. op te lossen.
    Klinkt als "lekkende kranen die zich vanzelf dichtlekken" .
    idem, ok
    yup
    Ok, een week is nader genoeg. Alhoewel ik je geheugen betreur, dat je niet eens meer weet wat er een weekje of wat geleden gebeurd is. :(
    Zie hierboven.. Nja, idd nooit zelf hoeven te installeren, omdat.. en ik maak die verbinding ook niet in zoveel woorden. Ik denk echter juist in mijn post dat het twee onafhankelijke problemen zijn. Dus onder de i5 werkte het allemaal wel tot behoren?
    Veel van deze euvels kunnen frustrerend zijn (ook die door eigen toedoen ?) maar kunnen ook opgelost worden. Met die laatste uitspraak van je ben ik geneigd af te haken omdat ik je niet kan helpen met aannames of gokken. Op feiten gebaseerd is effectiever dus probeer 'binair' eens :p

Ben het op dat vlak ook met @DatAccountz uitspraak eens, over hoe je dit probleem benadert en/of probeert op te lossen.

20. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Dat is geen antwoord.

^^ Beantwoord deze ook eens

Zegt ook helemaal niks. Condensatoren verslijten, soldeerverbindingen raken los, etc. Mijn Creative Gigaworks (de beste in de €400 klasse destijds) heb ik ook laten reviseren.

Begin maar eens met vragen beantwoorden! De rest is niet interessant.