1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Vraag over gaming pc build

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door FinalVenoM, 11 okt 2018.

Topicstatus:
Gesloten, verdere reacties plaatsen is niet mogelijk.
  1. FinalVenoM

FinalVenoM Member

Sinds:
    14 nov 2014
    Zoals vermeld op de topic ben ik van plan om een 144hz 1ms monitor te kopen. Heb nu zelf een budget build met de volgende specs, amd fx 6300. Gtx 760 twinfrozr vid kaart. Msi gaming 970 moederbord, 250gb ssd kaart en een koeler voor de cpu.

Ik weet niet of dit voldoende capiciteit heeft om met de 144 hz scherm te runnen dat zal ik dan ook nog moete testen.

Ik speel voornamelijk games als Cs go. Of andere leuke games Of gewoon op youtube en internetten muziek etc..

Ik zat misschien te denken aan een amd fx 8350 met een sterke videokaart gtx 970 ofzo iets? Ik weet niet of ik mijn moederbord moet upgraden?

Iemand misschien wat tips? Om mijn 144hz 1ms monitor goed te laten runnen?

Groeten.

2. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Meen je dit nu echt?

3. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Een trage cpu omruilen voor een trage cpu schiet niet op. Als je prestatieverbetering wil zal je naar een nieuw platform moeten. AM4 of s1151 V2.

Wat is je budget ?

4. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Dit is net alsof je een formule 1 auto van 1970 een race wilt laten winnen in 2018... lol

5. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Dat zal anders nog best spannend worden, in 1970 waren er nog niet zo veel restricties wat betreft maximaal vermogen en dergelijke.
    Maar die 8350 is gewoon nooit een racewagen geweest tenzij je met stikstof aan de slag gaat.
    Heeft nog steeds wet OC wereldrecord van dik 8 GHz.
    Is meer een dragracer ;)

6. FinalVenoM

FinalVenoM Member

Sinds:
    14 nov 2014
    Ja het schiet niet egt op als je van een 6300 naar een 8350 gaat ÷D

7. FinalVenoM

FinalVenoM Member

Sinds:
    14 nov 2014
    Dat is waar goed punt, maar zoek gewoon iets dat lekker loopt met een 144hz 1ms scherm voor niet al te zware games hoor csgo speel ik meestal denk niet dat het een zwaar game is.. tjah budged.. zoek gewoon iets wat lekker draait met de 144hz 1ms scherm dus ben wel bereid om wat extra te betalen als dat nodig is..

division vindt dit nuttig.
  8. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Maar je hebt nog steeds niet gezegt wat je maximaal kan spenderen.. zonder dat word het lastig om te helpen.

9. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Snap ik maar die auto's reden niet zo hard als die van nu :p:p

10. FinalVenoM

FinalVenoM Member

Sinds:
    14 nov 2014
    Denk dat ik een benq xl 2430t ga kopen. 240 euro verkoopt iemand het via marktplaats daarnaast d8 ik aan 1k ongeveer aan de rest zoals cpu of vidcard of mobo misschien vind je ze nog goedkoper op marktplaats de componenten.

Laatst bewerkt: 11 okt 2018
  11. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    een beetje te veel venom genomen ?
    snap hier niks van

seb83 vindt dit nuttig.
  12. FinalVenoM

FinalVenoM Member

Sinds:
    14 nov 2014
    Haha wat snap je niet?

13. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Ik werd ook door jouw opmerking getriggerd. Moest denken aan de 1,5 liter turbo's van midden jaren 80, die hadden 1400 pk. Probleem is dat die een stuk minder hard door de bocht konden dan de huidige hybrides. Kwalificatie van de Canadese Grand Prix ging in 1986 bijvoorbeeld in 1.24, terwijl in 2014 een rondje 1.14 goed was voor pole (vrijwel zelfde circuit layout).

Maarrr... die auto's waren wel tien keer zo bruut als die van nu!

14. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Zo true. Alleen dat geluid al :D

15. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Nou je hele verhaal in turbotaal.
    Wat ik eruit haal is dat je dus een monitor op marktplaats wilt kopen a 240 euro, dat was nog wel te ontcijferen.
    Maar dan heb je het over 1000 euro aan of een CPU of een MOBO of een videokaart die je misschien nog goedkoper vind op marktplaats.
    Ten eerste heb je ze alle drie nodig en daarbij nog geheugen, een voeding en een case.
    Dat lukt nieuw ook wel voor 1000 euro, maar net wat voor prestaties je wilt.

Ik kwam er wel uit maar deze post ging nergens over, alsof je aan de speed had gezeten.
    In je startpost laat je zien dat je Nederlands prima beheerst.

16. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Tjah en ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag..

En upgraden van de oude am3+ meuk wil je niet aan beginnen

17. FinalVenoM

FinalVenoM Member

Sinds:
    14 nov 2014
    Ja ik vroeg alleen om wat advies.. mijn setup die ik nu heb voelt traag aan en lagged nu opeens. Denk dat een 144hz een goed upgrade is (beschik nu een 1ms 60hz monitor) en daarbij misschien een betere moederbord wellicht. heb een msi 970 moederbord amd fx 6300 en gtx 760

dus ik weet niet of het nut heeft of naar een ander platform te gaan dat gaat ook wat centen kosten en natuurlijk ga je dan ook de snelheid merken. Maar ja er zijn ervaren mensen op deze forum dus vraag ik om advies ;)

18. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Geen probleem, mijn eerste advies was gewoon dat je vragen iets beter kan formuleren zodat we ook goed advies kunnen geven.
    Het is niet voor niks dat je tot nu toe geen serieus advies hebt gekregen.
    Volgens mij knal je graag je snelle gedachten meteen in de post en hup weg ermee, jij snap het dan wel maar een ander niet.
    kan ik me wat bij voorstellen, heb ik ook last van.
    Wel geleerd dan ff te wachten voordat ik op "plaats reactie 'druk en het nog een keer door te lezen.

Maar on topic.
    Je wilt advies over die 144hz monitor upgrade, over een upgrade naar een fx 8350 en of het nut heeft naar een ander platform te gaan.

Je pc lijkt denk ik slomer te worden omdat de games steeds zwaarder worden.
    Dat had je zelf ook wel door dus dacht je aan een iets snellere CPU en een snellere Monitor
    Is een 144hz monitor dan een goede upgrade , nee
    1080p@144hz is mooi voor games , je krijgt een veel vloeiendere game ervaring.
    Maar je pc is echter een samenstelling van componenten die bij elkaar moeten passen.
    De prestaties zijn afhankelijk van het langzaamste onderdeel, de zogenaamde bottleneck.
    Bij jouw PC is de monitor niet de bottleneck maar als eerste je CPU /mobo geheugen kombinatie en daarna je 760 GTX
    Je huidige PC kan die 144 fps die minimaal nodig zijn om het voordeel van die 144hz te merken bij lange na niet leveren.
    Ik denk dat hij bij de huidige games al moeite heeft om 60 fps te leveren, vandaar dat hij slomer lijkt.
    De fx 8350 is maar iets sneller( of minder langzaam) dan die 6300.
    Geloof me , dat waren ook toen ze nieuw waren al langzame CPU's.
    Dus is een upgrade naar een ander platform nuttig , ja.
    Haal je een gebruikte CPU/mobo geheugen kombi( upgrade set) voor die 240euro dan heb je met die 760gtx en je huidige monitor een mooi gebalanceerd systeem.
    Wil je wel naar 144hz zal je een veel betere upgrade set en een andere GPU moeten kopen.
    Welke hangt af van welke games je op welke settings wilt spelen.
    Je praat echter gebruikt al snel over 500 tot 800 euro en nieuw over 1200 tot 1700 euro als je de max uit een 144hz monitor wilt halen bij de huidige AAA games.

Wil je merkbare prestatie verbetering dan moet je naar een ander platform.
    Dus mijn advies is alles eens rustig op een rijtje zetten.
    Het aller belangrijkste, wat is een realistisch budget.
    Wat is haalbaar met dat budget.
    Wil je perse nieuw of gebruikt.
    Kan je alles wat je wilt in 1 keer kopen of is een stappenplan misschien een optie.

Denk daar eerst eens over na, als je eruit ben dan kan je eventueel een nieuw topic starten en verder om advies vragen.

Hermano Conejo vindt dit nuttig.
  19. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Bij 144hz is de kloksnelheid heel belangrijk. Maar, verschillende processors hebben ook verschillende prestaties bij een bepaalde kloksnelheid. De Amd FX lijkt snel, maar stel dat je een Amd fx naast een Intel uit dezelfde tijd zou zetten, en ze beide op 4ghz lopen, zal de Intel in sommige gevallen bijna 2x zo snel zijn.

Om een beetje leuk van dat 144hz scherm gebruik te maken, zal je echt naar een nieuw platform moeten.

Voor simpele games kan je waarschijnlijk wel af met een quadcore, maar dan moet je wel zorgen dat hij snel geklokt is. Kom je op zo iets uit:
    https://nl.hardware.info/product/412177/intel-core-i3-8350k-boxed
    Dan iets van een 970 of 980 of zo, dan moet het wel gaan lukken.

Maar met die nieuwe processor heb je ook een nieuw moederbord en (duur ddr4) geheugen nodig. Dan moet je je afvragen of je niet beter gelijk wat meer uit kan geven, zodat je wat nieuwere en zwaardere games ook op een hoge framerate kan spelen. (misschien dan geen 144, maar 90 oid)

Het helpt inderdaad wel een hoop als je een beetje een idee geeft van wat je uit wil geven. Dan kunnen wij wel vertellen of dat (2e hands) haalbaar is.
    Edit, na zorgvuldig teruglezen, zie ik 1000 euro? Dan moet je op zich best een eind komen, als je de videokaart en eventueel wat andere onderdelen 2e hands wil kopen.

Laatst bewerkt: 12 okt 2018
  20. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Ik denk dat we moeten weten wat zijn realistische budget is.
    Als je van een fx 8350 naar een budget van 1000 euro gaat heb ik zo mijn twijfels.

Topicstatus:
Gesloten, verdere reacties plaatsen is niet mogelijk.