Vragen rondom platenspeler

Beste Hardware.info lezers,

Al jaren ben ik een vinyl liefhebber en wil dit binnenkort een stukje upgraden. Ik ben in het bezit van een Pro-Ject Debut III en ben hier zeer tevreden over, alleen zou ik graag net een stukje extra willen hebben dan wat er standaard mogelijk is.

Zo weet ik dat het element te vervangen is van de platenspeler, maar hoe gaat dit in zijn werk? Het gaat om dit product:

Ik weet hoe het apparaat werkt maar het vervangen van het element heb ik nooit eerder gedaan. Ik ben van plan om de 2M Blue erop te plaatsen.

Tot slot nog een andere vraag. Momenteel zit de platenspeler aan een vrij basic voorversterker vast (Pro-Ject Phono Box MM), waarna deze naar de computer geleid word voor het digitaliseren. Deze gaat binnekort vervangen worden voor een Cambridge Audio 651P. Voordat ik die keuze echter definitief maak wil ik van een probleem af (tenzij dit aan de huidige voorversterker ligt, dan is vervangen uiteraard een goede optie). Echter valt mij de laatste tijd op dat er een lichte brom/zoem in de opname zit tijdens vrij stille momenten in de muziek, maar ook als er nog geen plaat aan het afspelen is. Er zit een aardedraad vanuit de platenspeler naar de ground connectie op de Phono Box; een koperen draad met een plastic omhulsel. Toch blijf ik een hele zachte toon horen. Waar kan dit aan liggen en wat zijn mogelijke oplossingen hiervoor? Eventueel een ander stopcontact proberen voor de platenspeler en voorversteker heeft niet geholpen, terwijl deze wel goed geaard zijn. Echter lijkt het geluid zachter te worden als ik de arm van de platenspeler aanraak.

Binnekort komt dit once-in-a-lifetime setje binnen en ik wil hier zo veel mogelijk van kunnen genieten, aanschouw de box;

Hopelijk kunnen de knappe koppen van Hardware.info mij helpen!

Roel1966

Senior Member
Hopelijk kunnen de knappe koppen van Hardware.info mij helpen!
Ik ben geen knappe kop maar kom wel nog uit de tijd dat de platenspeler nog heel normaal was en een cd speler zelfs nog verre van op de markt was. Toendertijds al had ik vaak wel betere platenspelers in huis en ook toch wel al heel wat met elementen gestoeid en vooral uitgelijnd.

Allereerst wat betreft het element gaan vervangen kan je dit niet zomaar ongestraft gaan doen en wat ik zo zien kan zit er een Ortofon element in wat zeker geen verkeerde elementen zijn/waren. Maar die arm is dusdanig gebalanceerd op het element wat erbij geleverd is en je niet altijd dan zomaar iets anders eraan kan gaan hangen.

Van vroeger weet ik wel b.v. dat je bij de Dual 704 een apart Shure element kon krijgen maar dat was dan ook specifiek ontwikkeld voor die Dual 704. Maar ook dit vergde best wel sicuur werken en het een tijdje duurde eer je dan de arm weer helemaal uitgebalanceerd had.

lichte brom/zoem in de opname
Meestal is dat een aardbrom wat je hoort en dit kan meerdere oorzaken hebben en hoeft niet direct aan het voorversterker gedeelte te liggen. Het kan zelfs een aardlus zijn en je eens kan proberen om voorversterker of platenspeler op een niet geaard stopcontact aan te sluiten.

Soms kan het ook in de arm zelf liggen en er een slecht contact is in een van de aders en meestal was/is dit bij het element zelf en 1 van die connectortjes ietwat los is gaan zitten. Je kan dus eens proberen die 4 connectortjes aan het element zelf eens aan te duwen of eens loshalen en weer opnieuw erop te zetten.

Bij dit element kan je ook het gedeelte van de naald eraf schuiven en soms wil het ook wel eens zijn dat daar wat stof in is gaan zitten. Je kan dan eens proberen dat gedeelte met wat alcohol schoon te maken en dan de naald er weer op schuiven, maar als dit alles niet helpt kan het in de bekabeling zelf zitten.

Samengevat blijft dit een soort van trial and error om die lichte bromtoon te kunnen achterhalen en het allemaal analoge techniek is wat het best wel ietwat gecompliceerder maakt. Voordeel is wel weer dat je bij analoge techniek gelukkig zelf nog wat kan repareren in tegenstelling tot digitale techniek.

Even nog gekeken naar die 2M Blue maar die heeft een heel andere vatting en is trouwens niet het element maar de naald zelf. Misschien dat je de term element niet helemaal juist gebruikt want met het element word het geheel bedoeld, naald inclusief de houder die aan de arm zit.

Maar die 2M Blue kan je dus niet gebruiken op dit element omdat het een andere vatting is maar ook eigenlijk weinig toevoegt en je die brom er zeker niet mee weghaalt. Zou je dus toch die naald willen gebruiken dan zal je al het gehele element moeten vervangen.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je antwoord, Roel.

De 2M Blue zou officieel prima moeten passen op de arm, waarmee ik het huidige element dus volledig zou vervangen. Pro-ject en Hifi Klubben wisten mij dit te verzekeren.

Het proberen van het schoonmaken zou een goede optie zijn, mits ik erachter kom hoe ik de draadjes voorzichtig los kan krijgen. Hopelijk blijft het daarbij, ik zou het fijn vinden om dit probleem een keertje op te kunnen lossen!

Roel1966

Senior Member
De 2M Blue zou officieel prima moeten passen op de arm
Ik betwijfel het aan de hand wat ik zo zien kan maar als ik jou was en de naald verder nog prima is, zou ik de naald laten voor wat het is. Zoals ik al schreef ontstaat er door een slechte naald dan ook verder geen brom maar word de geluidskwaliteit gewoon veel slechter en vooral in het hoge gedeelte.

Wel is het trouwens raadzaam de naald zelf van tijd tot tijd eens schoon te maken met een beetje alcohol en een borsteltje omdat er nogal wat stof kan gaan aankoeken op de naald. Vaker word dan gedacht dat de naald versleten is terwijl het dan gewoon opgehoopt stof is.

Als je die contactjes eens los wilt halen kan je het beste even de naald eruit pakken en dan het hele element losschroeven want dan gaat dat een stuk gemakkelijker. Plus gebruik daarbij een goed pincet waarmee je die pinnetjes normaal gesproken wel vrij goed los kan trekken. Onthoud trouwens wel goed waar ze zitten en verwisselen niet de signaaldraad met de aarde en de kanalen.

Ik betwijfel het aan de hand wat ik zo zien kan maar als ik jou was en de naald verder nog prima is, zou ik de naald laten voor wat het is. Zoals ik al schreef ontstaat er door een slechte naald dan ook verder geen brom maar word de geluidskwaliteit gewoon veel slechter en vooral in het hoge gedeelte.

Wel is het trouwens raadzaam de naald zelf van tijd tot tijd eens schoon te maken met een beetje alcohol en een borsteltje omdat er nogal wat stof kan gaan aankoeken op de naald. Vaker word dan gedacht dat de naald versleten is terwijl het dan gewoon opgehoopt stof is.

Als je die contactjes eens los wilt halen kan je het beste even de naald eruit pakken en dan het hele element losschroeven want dan gaat dat een stuk gemakkelijker. Plus gebruik daarbij een goed pincet waarmee je die pinnetjes normaal gesproken wel vrij goed los kan trekken. Onthoud trouwens wel goed waar ze zitten en verwisselen niet de signaaldraad met de aarde en de kanalen.
Ik ga het proberen, dankjewel voor de tips :)

psychosammie

Senior Member
Ik snap dit niet helemaal. Een vinyl liefhebber die vervolgens de audio in zijn computer digitaliseert. Ik zou een keigoede versterker verwachten.

Kan je niet beter een FLAC downloaden?

En je zegt dat de brom in de opname zit. Wordt die brom niet door je computer veroorzaakt? En heeft het helemaal niets met je platenspeler te maken?

Tin

Senior Member
@psychosammie ;

Als hij zelf z'n platen digitaliseert heeft hij er geen last van dat bij het mixen van CD's vaak een kleiner dynamisch bereik genomen wordt.
Hij kan ook een hogere kwaliteit dan 16/44.1 nemen.
Hij hoeft niet een aparte FLAC aan te schaffen

Drie redenen waarom het zelf digitaliseren van LP's niet eens zo'n slecht idee is.

DatAccountz

Senior Member
Dynamisch bereik van LP's is helemaal niet hoger. Sterker nog, de noisefloor van een LP is hoger.

Het beter klinken van LP's zit mensen tussen de oren (no pun intended).

• Like
Waarderingen: Lip

psychosammie

Senior Member
Drie redenen waarom het zelf digitaliseren van LP's niet eens zo'n slecht idee is
Je mist het punt. We hebben het niet over het digitaliseren van een paar oude LP's omdat je die nog wel eens wil horen.
Het gaat erom dat TS zich een vinyl liefhebber noemt. Die moeten meestal niets van die digitale meuk hebben.

Tin

Senior Member
Dynamisch bereik van LP's is helemaal niet hoger. Sterker nog, de noisefloor van een LP is hoger.

Het beter klinken van LP's zit mensen tussen de oren (no pun intended).
Dat was dus niet wat ik schreef. Je leest ook alleen maar wat je wilt om een punt te kunnen maken.

Wat ik schreef is dat bij het mixen van CD's vaak een kleiner digitaal bereik genomen wordt. Ik schreef niet dat daar een technische reden/verklaring voor is.
Er zijn dus ook CD's waar dat wel goed gedaan is, en LP's en zogenaamde Studio Masters die verschrikkelijk slecht zijn.
Door de bank genomen echter scoren LP's vaak beter.

Op http://dr.loudness-war.info kun je van een heleboel LP's, CD's en downloadables zien hoe de muziek gemixt is.

Is dat een beetje duidelijk?
Goed, dan het punt wat jij noemt; een LP kan redelijk concurreren qua informatie dichtheid met een 24/192 opname, en -kan- dus beter klinken dan een CD.
En ja, dat is vrij eenvoudig hoorbaar als je installatie goed genoeg is en als de studio techneut niet de hele opname verkloot heeft.

Roel1966

Senior Member
Wat ik schreef is dat bij het mixen van CD's vaak een kleiner digitaal bereik genomen wordt.
Vaak worden oude opnames ge-remasterd en het mij dan meestal opvalt dat die digitale opname dan toch echt stukken minder is dan de originele op LP. Maar ik vind het ook wel kort door de bocht om te schrijven dat een LP per definitie slechter zou zijn qua dynamiek dan een cd. Ook dat is natuurlijk afhankelijk van de platenspeler die je gebruikt en dat was gewoon vroeger al zo dat dit ook deels de dynamiek kon beïnvloeden. Zelfs het element van de platenspeler kon roet in het eten gooien en vaak goede platenspelers met waardeloos element werden aangeboden om de prijs te drukken.

Tin

Senior Member
Ga voor de gein eens naar de website en tik 25 van Adele in. Zelfs nu worden CD's nog anders gemixed dan de bijbehorende LP.
Als er een studio master komt zul je vast zien dat die het nog beter doet, samen met de 180gr exclusieve LP.
Allemaal marketing, der zit geen greintje technische oorzaak achter.

Wat in dat verband ook wel aardig is, is de site van soundliason.com
Die proberen de opnames zo optimaal mogelijk te maken. Download daar een album als FLAC, degradeer die zelf tot CD kwaliteit en zelfs op normale installaties moet je het verschil wel kunnen horen.

DatAccountz

Senior Member
CD wordt vaak gemastered op loudness. Daarom klinken ze inherent slechter. Maar het dynamisch bereik waar je het theoretisch over hebt, kun je realitisch nooit bereiken. Mits je 10.000 W speakers hebt staan.

Tin

Senior Member
Je leest ook echt wat je wilt lezen he.
- Een LP heeft een lager theoretisch DR dan een CD.
- In de praktijk ligt het bij een LP hoger.
Daarom klinkt de LP uitvoering vaak beter.

Een CD kan nooit zo goed klinken als een LP of Studio Master FLAC omdat er, los van DR, zoveel andere informatie mist.

Loop je tegen dat laatste in de praktijk snel tegenaan? Niet echt bij pop muziek, wel bij klassieke muziek of jazz. En zeker als het gaat om kleine opnames, denk aan kamermuziek of een zanger(es) met een kleine begeleiding. Maar ook bij popmuziek zijn er voorbeelden waar een CD tegen z'n limieten aanloopt, als je installatie tenminste niet al eerder de bottleneck is.

Die 10.000W is natuurlijk onzin; er is geen enkele reden waarom je heel veel meer dan 80dB aan DR zou willen hebbenl. Met een bodem van zeg 20B als onhoorbaar kom je dan al boven de 100dB uit als plafond. Niet echt fijn in een woonkamer.

Laatst bewerkt:
Hallo iedereen, ik heb een Lenco L80 platenspeler, gekregen van de opa van m'n vriendin, maar ik ken er zelf niets van... al ben ik erge fan van het typische geluid van een platenspeler. Mijn toestel heeft echter geen box/versterker en ik heb geen idee welke hiervoor in aanwerking komt... Kan er iemand van jullie me eventueel helpen?

Bedankt!

Bovenaan