1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Warme behuizing bij spelen games; casefans goed ingesteld?

Discussie in 'Koeling en overklokken' gestart door fgh77, 13 mrt 2019.

1. fgh77

fgh77 Senior Member

Sinds:
    20 feb 2009
    Ik heb sinds kort een nieuw systeem: Ryzen 7 2700x icm Asrock Taichi X470 moederbord, GTX 1070Ti in een Fractal Design Define R5 behuizing.
    Bij het spelen van o.a. The Division 2 merk ik dat de kast aardig warm wordt.
    In de behuizing zelf zitten de standaard casefans, maar ik weet niet of deze wel op de juiste instelling staan om de behuizing koel te houden.
    Heeft iemand een idee hoe ik dit kan zien/regelen?

Laatst bewerkt: 13 mrt 2019
  2. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Welke zijn dat?

Een R5 zou door de isolatie juist kouder moeten zijn aan de buitenkant en warmer aan de binnenkant.

Temperaturen meten. In BIOS naar fanprofiel kijken.

3. fgh77

fgh77 Senior Member

Sinds:
    20 feb 2009
    Ik heb de temperaturen gemeten in de BIOS in idle. Daar draait de CPU fan volgens mij op rond 2000 rpm en de beide casefans rond de 200-300 rpm. ik kan wel in de BIOS naar FAN-tastic om naar de verschillende casefans te kijken, maar ik weet niet hoe ik de instellingen kan veranderen en wat de beste instellingen zijn. Zou ik de casefans op maximaal moeten zetten of op standaard?
    Is er een programma voor Windows 10 waarin ik de temperatuur kan zien en ook de snelheid van de verschillende fans?

4. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Hardwareinfo 64 is je grote vriend in dat geval
    https://www.hwinfo.com/
    gratis en heeft alles sensoren die je maar kan verzinnen. 1.jpg

2.jpg

Laatst bewerkt: 13 mrt 2019
  5. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Ja, dat is wel erg laag. Moet toch wel op 1000+ liggen voor beetje airflow om vollast weg te blazen.

6. fgh77

fgh77 Senior Member

Sinds:
    20 feb 2009
    Ik heb hier de screenshots van idle en actief gebruik. Zodra er actief gebruik wordt gemaakt, wordt de kast warm

Bijgevoegde bestanden:

7. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Nog een screenshotje maken,maar dan van de CPU FAN,want die staat hier niet bij.

8. fgh77

fgh77 Senior Member

Sinds:
    20 feb 2009
    Hier een screenshot wat je hopelijk bedoelt. Dit is idle, maar als ik speel heb ik ongeveer dezelfde waarden.
    Ik heb wel in de BIOS mijn fan-instellingen veranderd, waardoor de kast nu koeler aanvoelt

Bijgevoegde bestanden:

9. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Alle fans staan op een vast toerental ingesteld lijkt het.
    Heb je het fanprofiel (in de bios) of met een 3thd party proggie wel ingesteld,het lijkt van niet.

10. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    De R5 heeft 2 Dynamic GP-14 140mm casefans. Dit zijn 3 pins DC fans met max 1000 RPM. Zo te zien heeft TS ze weliswaar op het moederbord aangesloten, maar draaien ze wel op een vast toerental van 770 RPM. Op zich prima. De R5 heeft ook een fancontroller, daar kunnen ze ook op worden aangesloten en dan kun je ze eenvoudig op 3 verschillende snelheden laten draaien.

Heb je de Wraith Prism op de cpu_fan header aangesloten, en staat deze in het bios op auto of PWM? Ik vind 55C in idle vrij hoog, zeker bij 2000 RPM.

Welk Windows power profiel gebruik je?

Wat heb je veranderd? Is het probleem nu opgelost?

11. fgh77

fgh77 Senior Member

Sinds:
    20 feb 2009
    In de BIOS kon ik voor elke fan een bepaalde setup selecteren (silent mode, standard, performance, full, customize). Ik heb hier voor beide casefans gekozen voor performance, waardoor de casefans op een hoger toerental draaien bij een lagere temperatuur. Als de temperatuur hoger wordt, zullen de casefans ook meer gaan draaien.
    De CPU fan staat in BIOS op standard, maar kan niet iets vinden van pwm.
    Het energiebeheerschema staat op "AMD Ryzen gebalanceerd"

Laatst bewerkt: 14 mrt 2019