1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Wat onderscheidt de 'instap' moederborden van de 'high end' moederborden?

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door PredCaliber, 24 sep 2018.

1. PredCaliber

PredCaliber Senior Member

Sinds:
    11 jun 2013
    Omdat ik na een jaar of 3/4 eindelijk ga upgraden van mijn ''oude'' i7 4790k met MSI Z97 Gaming 5 moederbord, naar een i9 9900k moet ik aan een 1151-v2 moederbord toe.

Een vraag die ik mijzelf nu echt al jaren afvraag sinds de eerste generatie i7 chipset, is wat nu echt het verschil is met een instap moederbord en een high end moederbord. Bijvoorbeeld 100 Euro voor een instap bord, vs een 300 Euro high end moederbord. (zoals bijvoorbeeld een Asus Rampage, of Maximus)

ik snap dat er meer aansluitingen opzitten voor bijvoorbeeld USB en PCI-e sloten, maar is dat nu echt het enige verschil? Ik heb ooit vroeger wel eens gehoord dat duurdere borden betere multi core aansturing hebben voor multicore CPU's bijvoorbeeld. Kijk, dan is het dus andere koek. maar dit vind ik bijvoorbeeld nooit terug in de omschrijving van dat moederbord. Hoogstens wat meer fancy OC tools.

Beetje een beginners vraag misschien, maar zou iemand mij hier iets meer over kunnen vertellen?

2. Enterprise1701

Enterprise1701 Senior Member

Sinds:
    5 dec 2010
    Bij duurdere borden is de stroomvoorziening beter, meer features op het bord en inderdaad meer usb poorten en PCIe sloten

En bij de I9900 denk dat je daar wel een bord moet voor hebben die een goede stroomvoorziening heeft

3. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Grootste verschil is inderdaad de features op het moederbord. Betere multicore aansturing heb ik nooit over gehoord. Een belangrijk punt zeker bij een hoog aantal cores is de stroomvoorziening op het moederbord. Die is bij duurdere borden vaak beter zodat je beter kunt overklokken en de hogere temperaturen van zwaardere cpu’s beter aan kunt.

Zeker bij de vorige generatie amd-processoren werden er vaak goedkope moederbordjes aangeboden waar de cpu wel op functioneerde, maar een dermate zware wissel op de stroomvoorziening trok dat die het niet aankon en de cpu terugklokte. Maar ook zou ik niet snel een intel 8700(k) op een h310 (budget)bordje zetten vanwege dezelfde reden.

Laatst bewerkt: 24 sep 2018
  4. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Bij o.a. Asus als voorgesteld, betaal je secondair ook voor wat naamsbekendheid om het simpel te stellen.
    In high-end kan je wel verwachten dat er een stevigere, betere kwaliteit vrm-onderdelen (controller, caps n fets) opzitten die een hogere stabiliteit waarborgen. Daar betaal je dan ook voor, naast alle andere, uitgebreidere features t.o.v. mid-range of entry-level.

5. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    300 euro is bij S1151 wel weer aan het absurde eind. Dan zit je in de regionen van +50% in €'s voor + 5% in wat je er voor terugkrijgt.

Maar de goedkoopste borden zou ik niet kopen. Tussen de borden van 70 euro en 120 zit wel een fors verschil; betere audio output, betere stroomvoorziening, meer opties in BIOS, meer poorten, betere NIC, meer kabels meegeleverd, etc.

6. PredCaliber

PredCaliber Senior Member

Sinds:
    11 jun 2013
    Bedankt iedereen voor de duidelijke verhalen. Weer een stukje duidelijker allemaal :)

7. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Als je tegen die tijd een bordje op het oog hebt, open gerust hier een nieuw topic.

Ben trouwens wel heel benieuwd of die i9-9900K straks daadwerkelijk te koop zal zijn, en voor welke prijs. Bij de lancering van Coffee Lake was de beschikbaarheid dramatisch, maar toen was Kaby Lake nog wel gewoon geprijsd (niet dat je die nog wou hebben, maar goed). Nu gaan de Coffee Lake prijzen door het dak en is de 9*00 serie nog niet eens geïntroduceerd...

8. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    wrong.gif

Bij eigenlijk alle moederbord fabrikanten zijn de VRM setups over de gehele linie hetzelfde. Het enige wat kan ontbreken zijn de heatsinks. Kijk maar eens wat video's van buildzoid.

9. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Ja lijkt inderdaad precies hetzelfde:

10. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Buiten de duidelijke topmodellen. Je kunt passief-agressief gaan liggen doen, maar ik hebt toch echt gelijk hoor.

Ze veranderen de layout hier en daar een beetje, en stoppen een iets grotere heatsink erop. Maar 99% van hun line-up is dezelfde VRM opstelling. Het is ook wel logisch, omdat de onderdelen minder duur zijn dan 4 verschillende VRM designs maken.

Bijvoorbeeld de MSI bordjes gebruiken allemaal dezelfde 4 fase setup. B450 tot X470. Je kunt er zeer zeker NIET vanuit gaan dat als jij een X470 bordje koopt, dat je een betere VRM hebt dan een B450 bordje.

11. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Dat was sarcastisch, niet passief-agressief. Er is ook geen enkele reden om persoonlijk te worden.

Ik kan legio voorbeelden geven waarbij de verschillen tussen instap en highend groot zijn. Dat de verschillen tussen midrange en high end kleiner zijn, en dat veel borden identieke features hebben, is evident. Maar daar vroeg TS niet naar.

12. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    In uitzonderlijke gevallen heb je daar gelijk mee ja. Er zijn zat borden waar wel degelijk verschillen zijn. En aangezien TS een vergelijk trekt tussen borden van 100 en 300 euro; ja, dan vallen de topmodellen dus gewoon in de scope van de vergelijking.

13. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    De gehele linie AMD linie van MSI bijvoorbeeld gebruikt dezelfde 4 fase setup. Ik noem dat niet bepaald uitzonderlijk.
    Het probleem is dat jullie enkel kijken naar de prijs en ervan uitgaan dat de VRM's beter zijn. Dit is gewoon niet waar.

Dit moet je daadwerkelijk verifiëren. En dat betekend niet kijken hoeveel chokes ze erop geplakt hebben.

joz vindt dit nuttig.
  14. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Vraag en antwoord passen niet helemaal bij elkaar.
    Het verschil tussen en budget en een highend bord als de rampage is toch echt , buiten de feature set, de stroomvoorziening.
    Of je er als niet extreme overclocker wat aan hebt is een andere vraag.
    Maar als je een 9900k flink wil overclocken zou ik toch geen bord onder de 100 euro gaan nemen, ookal veschilt de stroomvoorziening niet dan hebben de heatsinks weldegelijk nut.

eismc2 vindt dit nuttig.
  15. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Je blijft maar doorgaan op die (0,)1% van de markt, maar AMD high-end borden zijn een soort van per definitie niet-bestaande...

Grosso modo wel.

16. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    De Xpowers ook ?

En als er geen verschil is waarom gebrukt men dan geen midrange borden om Oc records te halen, lijkt me niet alleen vanwege de OC opties.

17. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Jullie kunnen echt nooit een argument inslikken he. Alles maar om gelijk te krijgen. Jullie maakten een 100% claim, zelfs als het maar .1% is, is dat genoeg. Wat, ga je nu eisen dat ik elke moederbord fabrikant afga om te kwantificeren precies welk marktaandeel waar dit voor geldt?

Ik laat het erbij dat de TS goed moet kijken naar video's, van bijvoorbeeld Buildzoid (actually hardcore overclocking), of het model waar hij 50-100 euro extra voor betaald niet dezelfde 4+1 phase voorziening heeft als het budgetmodel, met een paar extra caps en een dekseltje op de VRM heatsink zodat het interessanter oogt. En laat jullie eindeloos onderling debatteren, daar heb ik geen zin meer in.

LaCrimosa vindt dit nuttig.
  18. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Ik zit nog even te twijfelen over het wel of niet reageren op zulks een stelling. Ik voel me wel aangesproken, maar of een reactie in dit soort discussie wat uit gaat maken, is nog maar de vraag. En had je niet een nog grotere irritante trump-gif voor het doel kunnen vinden als topicvervuiling? o_O
    Lijkt me vrij duidelijk dat je een punt te maken hebt but don't get your knickers in a twist. Ben het vaak met je eens, maar nu ff niet. Je had bijvoorbeeld ook de keuze om niet (meer) te reageren, de ophef was namelijk al gemaakt in een eerdere reactie.

Jij, ik, jullie, waar hebben we het hier nu helemaal over? Pot-ketel-zwart denk ik dan.. als je de reageerders in dit topic allen over één kam probeert te scheren als zijnde een blokjes tellend handjevol.
    Ook ik kijk buildzoid's vids en hou er weer een andere interpretatie én mening op na. Hij verslaat veelal het low-end en midrange gebied van moederborden (wat hij zelf ook aangeeft) die doorgaans in deze cultuur periode gefabriceerd en verkocht worden aan (mainstream) gebruikers. En high-end richt zich veelal op een hele andere gebruikersgroep.

Voorafgaand van deze vraagstelling en voor het beste resultaat had de topicstarter zich wellicht al in de materie kunnen verdiepen, naast het vragen van verschil in moederborden van twee uitersten. De ene toepassing is de andere nog niet en er is keuze te over. Kan zijn dat hij zich niet bewust was van het gevraagde, waarmee voor enthousiastelingen (mensen met liefde voor hw) een zeer uitgebreide discussie ontloken kan worden.

Ik bijvoorbeeld, koop een moederbord voor een bepaalde toepassing, wil daar wel een gedegen true-phases vrm op hebben graag.
    Zelfs daar gaat die hele marketing-blah volledig aan me voorbij. In m'n ogen is het nooit goed genoeg en blijft het roeien met de riemen die je hebt (aangeboden gekregen). Naast hetgeen fabrikanten je willen doen geloven, blijkt het nog steeds een zooitje te zijn. (cpu voltages in OC-software die afwijken van de werkelijkheid, jijzelf misschien vast wel bekend).
    Niks doublers, niks goedkope onderdelen in pwm controllers, mosfets of capacitoren of vrm layout's.
    En ja, graag wel met functionele koeling die de verhoogde loadtemps af kunnen voeren met simpele middelen.

Daaruit kan je distilleren dat een moederbord stroomvoorziening gewoon goed moet zijn, evt. van hogere kwaliteit en zeker stabiliteit waarbij de vraagprijs ook nog overeen moet stemmen. Na 10-20 jaar innovatie zijn die lo-to-midrange en mid-to-high-end borden daar nog steeds geen antwoord op, lijkt mij. Maar daar ging het hier niet om.
    Het is dan weer zuur om het af te maken op een punt van gelijk te willen krijgen, wat voor mij totaal niet speelt. Da's dan een dooddoener in iedere discussie en een gemistte kans voor rede vatbaarheid, door ervan weg te lopen. ;)
    Dat zijn mijn twee centen..

Laatst bewerkt: 25 sep 2018
  19. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Nee hoor, wij hebben gewoon een algemene claim gedaan, die algemeen ook gewoon klopt. Er is geen claim gedaan dat die voor 100% van de markt opgaat. Er zijn namelijk zeker uitzonderingen op, maar dat ontkracht de algemene stelling niet.

20. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Prima advies.
    Mijn stelling geld dan ook alleen voor de specifike OC borden als de XPower's, Ramapge extreme's, Maximus X Apex, OCforce enz...
    Al valt mij wel op dat deze langzaam verdwijnen en om eerlijk te zijn durf ik op het moment bij een aantal ' OC' geadverteerde borden ook mijn hand niet in het vuur te steken.( of op de heatsink te leggen ;) )
    Vraag me af hoe dit komt, worden de VRM's steeds beter zodat meerdere verschillende stroomvoorzieningen binnen een range niet meer nodig zijn ?
    Loop met mijn x79 wat achter maar ik heb toch echt meerdere mobo,s moeten proberen voordat ik er 1 had die de 3930 tot zijn max kreeg.