1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Wat te doen?

Discussie in 'Videokaarten & 3D-chips' gestart door DutchGamer1982, 27 feb 2018.

1. DutchGamer1982

DutchGamer1982 Senior Member

Sinds:
    30 jul 2014
    -mijn KFA2 980ti HOF gaf in november 2017 de geest. (Gekocht in mei 2016 voor 650€)
    -systeem weggebracht naar zaak waar gekocht.
    -binnen 3 dagen bericht terug, Raijntek triton 360 green is dood, niet hier gekocht.
    (Highflow waar ik deze kocht weigerd refund en dit product is uit de handel) -190€
    -als alternatief custom waterloop, daar ik de doorzichtige slangen en groene vloeistof wil behouden. 120€ assimilatie+garantie & zo'n 400€ aan onderdelen. Dat deel is naar tevredenheid opgelost, behalve dan dat ik nooit meer iets bij Highflow haal.

Het probleem is met de grafische kaart, de winkel liet niks horen voor 2 maanden maar had gezegd dat mijn kaart gerepareerd of omgewisseld zou worden.
    -tot mijn verbazing kwamen ze na die 2 maanden opeens met een voorstel van 450€ store credit. (Na veel boze mailtjes is dit opgetrokken naar 650€ store credit, mijn aanschafprijs)
    -de oenen hebben de kaart opgestuurd naar hun leverancier (en willen niet vertellen wie dat is) ipv naar kfa2 (die een zeer goede reputatie heeft in customer service) deze leverancier deed er blijkbaar 2 maanden over om vast te stellen dat de kaart kapot was, en had deze 450€ gecrediteerd, die de winkel waar ik mee dealde op haar beurt aanbood.

Met de enorm gestegen prijzen van kaarten betekend dit een ferme financiële strop (mijn kaart presteerde vergelijkbaar met een 1080, de hof kaartjes zijn cherrypicked en klokken goed hoger dan stock varianten.
    Maar goed geld is maar geld, wat erger is :
    -ik koos kfa2 kaarten met reden : hun witte look past bij mijn witte systeem.. dat ze samen met zotac de anderen met hun ''gaming' kaarten ver achter zich laten is ook nog eens leuk meegenomen.
    Dus zijn de enige kaarten die voor mij in aanmerking zouden komen (in volgorde van preferen)
    *KFA2 1080ti hof 8-pack
    *KFA2 1080ti hof watercooled
    *KFA2 1080ti hof
    Maar in heel Europa is niet een van deze drie te bestellen. Nee ik bedoel niet ''levertijd 2-6 maanden" gewoon nergens.
    Zelfs de s1080 hof, 1070ti HOF en 1070 HOF zijn onbestelbaar in heel europa.

Nou wil die winkel er een zotac kaart inzetten, maar als het kon stopte ik er zolang een 1050ti in en wachten tot hof kaarten weer verschenen.

Daar licht mijn vraag, waarom zijn kfa hof kaarten onbestelbaar? Ik weet de crypyoellende, maar als dat het alleen was, dan kon je ze wel bestellen maar was de levertijd alleen langer.
    -andere merken heb ik nooit onbestelbaar gezien en beginnen deze maand weer binnen te druppelen, (chinees nieuwjaar verpest de productie weer even) maar bij kfa2.. niks.
    -wat is hier aan de hand, is de fabriek van kfa2 afgefikt? Krijgen ze geen chips geleverd? Of maken ze op dit moment geen hof kaarten meer? Zijn ze failliet?
    -cryprominers zullen hof kaarten niet zo snel opkopen, Ze zijn standaard 30-40 procent duurder in aanschaf dan bvb MSI gaming varianten van dezelfde chipset en verbruiken behoorlijk meer stroom. Maar zelfs al deden ze dat wel, het verklaart niet waarom er geen hof kaarten zijn te bestellen.

-kan ik verwachten dat ik binnen zeg 6 maanden alsnog een hof kaart kan verkrijgen (desnoods een 2080 Ti hof pre-order tegen de tijd dat die uitkomt) of moet mijn case look sneuvelen?

2. niels-van-wooning

niels-van-wooning Member

Sinds:
    6 sep 2016
    Hoi DutchGamer1982,

Op je vraag kan ik helaas geen antwoord geven.

Maar is het niet een beter idee om gewoon een 1080Ti te kopen (desnoods 2e hands),
    zelf een waterblock erop te zetten, en dan bv wit te (laten) spuiten?

Groeten Niels

3. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
  4. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    google doet wonderen :cool:

5. DutchGamer1982

Sinds:
    30 jul 2014
    Had ik gezien idd, is overigens de enige.
    Maar een 1070ti, meh..
    En Duitsland, de ervaring leert me koop in Nederland ivm garantie, je rijd niet -even- naar Duitsland om zo'n vent achter de balie vandaan te trekken als er iets mis is.

Als je komt van twee 980ti hof in raid.. voelt dat toch als een stap terug.

Kaarten die ik zou overwegen (in deze volgorde zijn :
    KFA2 1080ti HOF 8-pack
    KFA2 1080ti HOF watercooled
    KFA2 1080ti HOF
    KFA2 980ti HOF LN2
    KFA2 980ti HOF
    (De rest voelt toch als een stap terug, en als het dan moet, ga ik liever voor een 1080 HOF dan de 1070ti, zeker met de 2080 series zo vlak om te hoek)

6. DutchGamer1982

Sinds:
    30 jul 2014
    Dat klinkt riskant, en garantieslopend. Dat verven ga ik daarom gewoon niet doen. Naast dat witte ben ik ook een beetje galax/KFA2 fanboy.. ik vind hun look erg mooi. kfa2 verkoopt losse waterblokken, naast het model waar deze standaard al opzitten, maar die zijn eigenlijk alleen gemaakt voor hun eigen KFA2 hof kaarten. En galax/kfa2 kaarten hebben niet alleen witte fans, de hele printplaat is wit..

7. TJM de Groot

TJM de Groot Senior Member

Sinds:
    26 dec 2009
    Bij Evga behoud je je garantie als je besluit om er een waterblock om te doen :cool:

Mocht je een RMA hebben wel even in originele staat terug brengen ;)

8. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Die kaart haal je natuurlijk bij de bron, duh. Als dat OCUK is so be it. Als het op pre-order is, so be it too. Als er iets mis mee gaat, hoef je niet persé iemand over een balie te trekken, om je gelijk te behalen. Gewoon netjes blijven en opsturen die handel, wonden likken als je niet krijgt waar je opuit bent. Graka's kopen op dit moment blijft een riskante biz. Gewoon bestellen dus:
    KFA2 1080ti HOF 8-pack
    Als je dat soort geld uitgeeft, is dat een bijkomende uitgave waarvoor je vooraf al ergens een beslissing genomen hebt.
    Ik snap wel waarom je die specifieke kaart wilt, maar om dat stampvoetend als een kind je hier te komen beklagen, vind ik wat vergezocht. Je weet wat je te doen staat. ;)

Voor argument's sake, zou het nog leuk geweest zijn om te weten waaraan je WC + kaart zijn overleden..

WhiteSnake vindt dit nuttig.
  9. DutchGamer1982

Sinds:
    30 jul 2014
    Product is al uit sinds mei 2017. Pre-order lijkt me dode link.
    Ik kwam hier niet slechts klagen maar vragen waarom KFA2 van de markt verdwenen lijkt te zijn. (Alle merken hebben het zwaar maar ik kan binnen een week een MSI, zotac of Asus kaartje in handen hebben, die kfa2 kaarten zijn onvindbaar hoeveel je er ook voor zou willen betalen)

Wat betreft
    Ik weet alleen wat de winkel me zei, heb dat niet zelf kunnen verifiëren. Maar :
    -De Raijntek triton ging lekken waar de powerkabel naar binnen ging. (Fabricagefout waar er veel last van hebben) is dus niet zozeer dood alswel onverantwoord nog langer te gebruiken. Ik heb deze lekkage zelf nooit gezien, wel is de verdamping uit deze closed loop nogal fors.
    -ik zat gewoon te gamen toen beeld opeens wegviel. Was dus door dode GPU.
    -Winkel verzocht om mails die zij als bedrijf rondom deze rma met hun leverancier hebben gehad, maar deze worden mij niet gegeven.
    -kfa2 heeft een beleid om kaarten om te ruilen, heeft hier iemand die omgeruilde kaart ingepikt? Kan ik niet eens controleren, nog heb ik zicht waarom het twee maanden duurde om vast te stellen dat de RMA terecht was maar waarom ik dan niet krijg te horen wat er dan aan mankeerde.

Het blijft dus gissen maar :
    -de kaart trok onder zijn gewicht al snel na aanschaf krom, hiervoor al eerder tijdens eerdere RMA van het systeem geweest.
    -mogelijk is er water van de waterkoeling gelekt, langzaam over tijd, al heb ik daar nooit iets van gezien en was er ook geen waterschade zichtbaar.
    -tijdens de 1.5 jaar dat ik de kaart af en aan gebruikte.. was wel merkbaar dat zijn prestaties daalden.. hij was aan slijtage onderhevig.. FPS waren kort voor hij stuk ging 5-10% lager dan wat ze waren toen ik hem net had.

Mijn pc staat eigenlijk dag en nacht aan. Meeste van die tijd in hybernate modus. Ik game er zon 20 uur per week op, kijk zon 4 uur films en zal nog eens 10 op fora, mail en textverwerken doorbrengen.
    Minen is NOOIT gedaan met mijn systeem.

Laatst bewerkt: 27 feb 2018
  10. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Ik heb het idee dat KFA2 met de HOF serie bewust een soort van "elite " kaarten wilden aanbieden voor de happy few.
    hoge prestaties, uitzonderlijk uiterlijk en schaars, ze produceren er gewoon weinig.
    Dit voor een relatief hoge prijs.
    Ik vermoed dat dit in Europa gewoon geen succes was en ze er te weinig van verkochten zodat ze zich nu alleen nog richten op markten waar ze wel gewild zijn.

11. DutchGamer1982

Sinds:
    30 jul 2014
    Ik hoop het niet, maar het is een mogelijke uitleg

Maar ik denk toch dat het iets anders is :
    De HOFs worden al een tijdje gemaakt, al vanaf de GeForce 600 serie. En de 1070ti HOF is net uit. (En mondjes maat verkrijgbaar)
    KFA2 is de europese tak van GALAX (een in usa goed bekend staand merk) en maakt veel hof kaarten (in elke serie van Nvidea 1 per chipset, en van de x80ti van een serie vaak ook een special edition en een watercooled versie.
    Galax zelf brengt maar sporadisch een hof uit.
    het HOF gebeuren is dus juist iets wat op de Europese markt goed werkt.
    -
    HOF kaarten zijn cherrypicked, de special edition kaarten zelfs zo erg dat er maar 6-10 per maand van gemaakt worden in een niet verstoorde markt.
    Aantallen van de normale HOF heb ik niet, maar mijn inschatting is dat er per chipset niet meer dan 1000 kaarten bestaan.
    -

Nu mijn theorie :
    Om te kunnen cherrypicken als dit moet je per maand 1000 chips binnenkrijgen, daar kies je de de 40 uit, en uit die 40 kies je de beste uit.
    960 normale kaarten. 39 Hof en 1 hof special edition.
    - hiervoor word je dan beloond met 30-40% hogere prijzen voor je hof kaarten en 100% meer voor de special edition.

Waar een stock 1080ti 650-700€ doet, doet een hof 900€, en een special edition 1100-1200€.
    Maar nu de standaardprijzen gestegen zijn en een stock 1080ti al ruim 1100€ kost, is er weinig animo? (En stock zou enorm snel verdampen, want de price-up die de niet elite normaal weghoud, valt weg.)

-als kan dat niet het het hele verhaal zijn, als dat het was maakte je de HOFs wel gewoon veel duurder bvb 1600€ en de special edition 2000€, de echte fans betalen dat wel en het zou de cryptofags ook afschrikken.

Ik acht vijf andere scenario's waarschijnlijker:
    -Het kan dat KFA2 domweg niet genoeg chips binnenkrijgt om te kunnen cherrypicken, de small trickle is to small.
    -Het kan zo zijn, ik heb het lang vermoed, dat KFA2 van elke kaart maar een batch maakt, op=op. Normaal valt dat niet op, maar nu alle kaarten zijn weggekocht, zullen er pas rond de Vegas weer HOFs zijn. Als ze verstandig doen prijzen ze ze hoger, om opkopen door cryptofags tegen te gaan. (Dit zou ook verklaren waarom er wel 1070ti hof te koop zijn, die release date is een stuk recenter)
    -Prioriteit aan galax . Niet alleen de hof, ook de gewone kfa2 kaarten zijn slecht verkrijgbaar, zelfs de lowend en nieuwe worden al lang niet geleverd, het kan dat galax alle chips die ze krijgen van Nvidea naar de usa thuismarkt verscheept, en dus hun kfa2 afdeling tot nader order stil heeft gelegd.
    -onderhandse deals : er worden prebuild witte pc's verkocht die altijd een HOF aan boord hebben. Wellicht zijn deze via contracten met kfa2 verkregen, en gaat elke kaart die kfa2 maakt naar hen.
    -het ultieme verraad: kfa2 houd elke chip die ze maakt zelf en mined er nu zelf vrolijk op los of leverde alleen nog aan grote opkopers.

12. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Wat een verhalen...

Kan ook gewoon een irritant probleem van een toeleverancier zijn ofzo die een bepaald deel niet levert.

Maar... WAAROM? Mag je niet direct zelf met die KFA2 dat afhandelen?

13. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Apart van het feit dat ik een zeer goede ervaring heb met OCuk, zijn ze al enige tijd geleden in zee gegaan met Caseking en hebben daarmee een heel goede reputatie ook nog eens uitgebreid met een veel grotere (Europese) markt. Maar dat zegt je misschien helemaal niks. Late het duidelijk zijn dat die hoog segment HOF kaarten schaars zijn en moeilijker te bemachtigen via reguliere weg.
    Dan hangt het er dus maar vanaf wie je kent in deze niche markt, die je weer verder kunt helpen. Er zal vast nog wel ergens zo'n kaart op de plank liggen waarvoor je letterlijk grenzen voor zal moeten overschrijden.

Het vervelende op dit moment is dat de markt een lastige is. Grondstoffen voor dergelijke kaarten zijn niet altijd aanwezig en ook budgettering niet, als het niet duidelijk is of er voldoende afnemers zijn, hence pre-order. Dus geloof ik niet zo in die dode link.
    Als je daar zeker van wilt zijn, geef je ze eens een belletje, dan weet je wat.

14. DutchGamer1982

Sinds:
    30 jul 2014
    -Dat had allicht gemogen. Maar ik betaal niet 220€ voor assemblage en 3 jaar Carry in garantie om het papierwerk dan alsnog zelf te doen. Waar ik dan wel vanuit ga is dat zo'n winkel het juist doet. En dat was in dit geval het regelen via kfa2 zelf. Mij werd ook gezegd in november het duurt 1-2 maanden, maar je krijgt of een nieuwe of hij word hersteld. Dan verwacht je niet dit.

Het alsnog zelf met KFA2 afhandelen kan niet meer. De winkel waar ik hem gekocht heb heeft mijn kaart opgestuurd naar hun leverancier (en niet dus naar KFA2) die leverancier had er blijkbaar die volle 2 maanden voor nodig om de RMA goed te keuren en vond 450€ naar de winkel waar ik hem kocht overmaken kennelijk een juiste reactie op een goedgekeurde RMA. De kaart is dus weg. (Daar ben ik ook gepikeerd over) het beste wat ik bij de winkel gedaan krijg is 650€ korting (mijn toenmalige aanschafprijs) op de aanschaf van een nieuwe kaart bij hen. (Als ik sta op refund willen ze alleen die 450€ overmaken)

Hoewel de winkel waar ik dit heb nu meld dat : er eigenlijk niet word omgeruild als het shop to shop contact is. (In tegenspraak met wat mij eerder gezegd werd) mogelijk hebben de prijsstijgingen in die twee maanden dat ik wachten hier ook mee te maken. Hadden ze me dit meteen gemeld had ik in november een hof besteld tegen een beduidend lagere prijs dan nu.
    Vraag ik om gegevens van die leverancier, om contact op te nemen, wellicht kan ik de kaart daar terughalen of een betere deal krijgen ruilen ze met mij wel om? Word me geweigerd te vertellen wie die leverancier is. Alle mails tussen winkel en leverancier rondom deze rma, die ik vroeg, krijg ik ook niet..
    Ik moet de winkel dus maar geloven op zijn praatje, zonder dat ze daar enig bewijs voor kunnen tonen.

Laatst bewerkt: 28 feb 2018
  15. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Je zou nu een les moeten hebben geleerd.
    Namelijk dat de garantie,en het serieus oppikken van problemen, bij kleine bedrijfjes welke custom build producten verkopen erg slecht is.
    En toch proef ik uit je reactie dat je weer precies hetzelfde gaat doen.
    Houdt dat geld aan assemblagekosten etc in je zak en besteedt het aan een kaart bij de grote jongens welke net zo snel is.
    Iets minder bling,maar wel rustiger slapen.

16. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Niks moet, maar het prestatieverschil tussen een 1070 Ti en een 1080 is zo goed als verwaarloosbaar.

Ik krijg de indruk dat TS niet zozeer op zoek is naar advies, maar meer naar een bevestiging van de eigen vermoedens / speculaties. Wat prima is, begrijp me niet verkeerd. Maar dan heeft advies geven niet zoveel zin.

eismc2 vindt dit nuttig.
  17. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Welke winkel hebben we het eigenlijk over?

Dat is normaal gesproken een goede deal. Je zou ook kunnen zeggen dat je een gelijkwaardige high-end 1080 terug wilt..

wailingwimmy vindt dit nuttig.
  18. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Winkel crediet is nog geen refund. Die vrijheid heb je jezelf en hebben zij jou ook niet gelaten. Ik geloof dat forum m8 met z'n "waarom niet rechtstreeks via kfa2" daarop doelde. Je had nog wel een appeltje te schillen met die winkel en het passeren van bv die assemblage kosten (+ carry-in verz.) en de kosten vd hof zelf. Kfa2 had je een deelcrediet volgens dagwaarde (gok ik) voorgesteld en dat is nu met de verhoogde prijzen/markt geen vervangwaarde gebleken. In elk andere tijd zou met wat bijleggen wel een compromie gesloten kunnen worden, lijkt me.

Het hangt er dus ook maar vanaf in hoeverre je de shop tegen de haren in gestreken hebt met "vele boze emailtjes". Je kan dan denk ik zelf wel op je vingers uittellen wie aan NL levert. (Hint: gaat via Galax-europese tak vd US division).. De winkel heeft juist gehandeld (die repareert nl zelf niet) en de bal teruggespeeld naar de leverancier. Teromwille van een boze klant die wellicht nalatig is geweest en niet in staat is voor rede vatbaar te zijn. Tesamen hebben zij voor onderzoek 1 of 2 maanden uitgetrokken en dat aan de klant gemeld. Voor een custom kaart in een custom systeem, zijn dit soort tijden vrij normaal, zeker als het spul naar het buitenland moet. Je kaart ligt hoogstwaarschijnlijk in Amerika.

Heeft ergens met schuld te maken en wie daar verantwoording voor gaat nemen. In dit geval is er wel degelijk sprake geweest van een scenario. Met een lekkende 3rd party watercooling, waagt geen enkele shop zich aan zo'n geval. En kunnen zij alleen maar hun deel vergoeden. Wat zij zo te lezen ook gedaan hebben. Al het andere had je jezelf tegen in moeten dekken. Maarja, hoe?

P.S.
    Ik kan niet uit jouw schrijven opmaken of het hier om "een vooraf al bekend feit" gaat of dat dit een latere bevinding van jezelf is.
    en
    Verdamping in een closed loop?? Als dat zo was had je dit kunnen zien aan de temps, luchtbellen in het systeem of reservoir-level low. Ik neem aan dat je dit dus regelmatig hebt gecontroleerd op lekkage of evt. vloeistof bijvuld?

wailingwimmy vindt dit nuttig.
  19. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    In principe heb je bij garantie gewoon recht op een reparatie of een een vervangend produkt. Geld terug is eigenlijk niet aan de orde. Of dat recht op een ‘vervangend produkt’ ook inhoud dat ze je exact dezelfde kaart moeten leveren is dan overigens nog maar de vraag. En een ‘leenkaart’ was in dit geval ook geen overbodige luxe geweest. Snap prima dat topicstarter niet blij is met de gang van zaken en daar wellicht dus ook over geklaagd heeft.

Bron: consuwijzer:
    “Waar hebt u recht op als uw product niet goed is?
    Recht op kosteloze reparatie of een nieuw product:
    U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. De verkoper kan er dan bijvoorbeeld voor zorgen dat u een product te leen krijgt, zolang de reparatie duurt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. Dat mag.”

Sw333t en wailingwimmy vinden dit nuttig.
  20. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    In mijn ogen is dat belachelijk lang. Mede daarom koop ik qua GPU's alleen nog maar EVGA. Gewoon exit met het eindeloze gezeur. Een videokaart kost tenslotte ook gewoon een x aantal euro's per maand. Als je een kaart van 500 euro koopt is die veelal twee jaar later nog maar de helft waard (zeg 260 euro); dan heeft je kaart dus gewoon 10 euro per maand gekost. Als je je kaart dan twee maanden kwijt bent voor een garantie issue, is dat ook gewoon 20 euro. Dan kun je beter bij aanschaf 20 euro meer betalen voor een merk met goede garantie.

Blijf natuurlijk staan dat die winkel (welke?) natuurlijk geen museumprijzen hoeft te vergoeden omdat TS anders geen witte kaart meer heeft. Als "geld is geld, maar kleur is erger" daadwerkelijk zo is; koop lekker die KFA2 HOF 1070 voor €755 van eBay, en klaar.

Laatst bewerkt: 2 mrt 2018
    eismc2 vindt dit nuttig.