1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

WD Black WD4005FZBX 4TB -VS- Seagate Barracuda Pro ST4000DM006 4TB

Discussie in 'SSD's, harddisks en opslagmedia' gestart door knightvision, 4 dec 2018.

1. knightvision

knightvision Member

Sinds:
    9 aug 2012
    Hoi,

Ik kom er niet uit een 4TB disk te kiezen, lees van alles maar ik wil geen verkeerde keuze maken.
    Ik d8 aan de wd black maar ik lees dat vele beweren dat hij immens hard klinkt bij gebruik.

Het moet een 7200 rpm disk zijn en is voor een computer waar ik de disk voornamelijk voor games en programma's ga gebruiken.

Zijn er mensen met deze 2 disks en wat zijn jullie ervaringen hiermee?
    WD Black WD4005FZBX 4TB -VS- Seagate Barracuda Pro ST4000DM006 4TB

Bedankt voor de reply :)

2. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Toevallig heb een Seagate Baracuda 2 TB versie als externe harddisk voor puur en alleen backups maar ik kan je nu al vertellen dat het ook een behoorlijke lawaaimaker is. Voorheen heb ik ook WD Black's gehad en het verschil tussen beiden nagenoeg nihil is en beiden evenveel lawaai produceren. Uiteindelijk heb ik toen als interne harddisks gekozen voor de WD Red's die wel muisstil zijn maar dan wel langzamer dan die WD Black.

3. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Van veel schijven zijn verschillende versies in omloop, dat heeft ook invloed op het lawaai. Mag hopen dat ze 3x1333GB gebruiken voor de 4 TB'er... maarja... kan ook zomaar 4x1TB zijn of 5x800GB

4. knightvision

knightvision Member

Sinds:
    9 aug 2012
    Hahaha Dit maakt de keuze nog steeds niet makkelijk ;(
    Eenmaal in de kast kan ik hem niet meer ruilen of veel gedoe met terugsturen etc.

5. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Nou, sterker nog, ik heb zelfs meegemaakt dat 2 exact dezelfde harddisks niet beiden hetzelfde lawaai maakten en de een stiller was dan de ander. Maar persoonlijk heb ik altijd voorkeur gehad ( en nog steeds ) voor WD dus ik zelf zou dan altijd voor een WD black kiezen.

6. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Die waren dan waarschijnlijk niet exact hetzelfde. Ik heb wel eens WD6400AACS schijven gehad met verschillende AAM instellingen. Dat maakt ook nogal wat uit qua lawaai.

7. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Typenummers waren wel verder hetzelfde maar de serienummers weer niet, dus de een kwam uit een andere batch dan de ander. Maar ook de kleinste afwijking in de platters kan al zorgen voor meer resonantie dus ik vermoed dat daar ook wel de oorzaak te zoeken was.

Evenzogoed, ik houd het bij de WD Red's want daarvan weet ik in elk geval zeker dat die lekker stil zijn en vooral niet resoneren. Gewoon geluid van de harddisk vind ik niet storend maar wel dat resoneren, daar kan ik echt knetter van worden.

8. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Gewoon HD-Tune draaien en grafiekjes vergelijken. Grotere platters hebben meestal ook meer bits per track, dus halen gewoon een hogere snelheid. En als de verhouding tussen minimum en maximum anders is, kan je een short-stroked geval hebben. Ik wil ook nog een nieuwe Red, iets van 4TB. Maar daar schijnen dus ook twee versies van te bestaan; eentje met drie platter en eentje met vier. Ik heb absoluut geen trek in die laatste.

Destijds heb ik vooral die Red gekocht omdat het toen zo'n beetje de enigste schijf was met "garantie" op 1TB platters in de 5400 rpm categorie. Nu zijn er ook grotere platters en is ook de WD Red lijn geworden zoals de rest; loterij met verschillende producten onder dezelfde streepjescode. Ook ben ik niet helemaal overtuigd wat de Red nou 30,- meer waard zou maken tov de Blue.

9. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ik denk hoofdzakelijk dat de Red's meer gericht zijn op het werken in RAID en dan misschien toch net wat stabieler blijven ( alleen maar vermoeden ). Zelf gebruik ik trouwens 2 x 2TB WD Red's in RAID-0 en dan puur voor de snelheid, wat trouwens verder eigenlijk probleemloos werkt. Backups maak ik altijd op externe harddisks en die 2 WD Red's puur werkschijven zijn in de pc zelf.

10. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Als je die RED's in een NAS hebt met simpel gbit lijntje heb je verder niks weinig aan die toegenomen snelheid.

11. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Nee die zitten in mijn desktop, in de NAS gebruik ik geen RAID en alleen JBOD, maar ook de NAS is puur en alleen voor media gebruik en verder geen backup.