1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

[WD My Book 8TB] Welk (encrypted) filesystem is het beste?

Discussie in 'SSD's, harddisks en opslagmedia' gestart door Beef Stallmer, 21 apr 2019.

1. Beef Stallmer

Beef Stallmer Geband

Sinds:
    7 jan 2019
    Van het weekend is er een Western Digital My Book 8TB aangeschaft, als extra backupschijf, alsook voor opslag van drone-beelden voordat deze (native op een interne SSD) op een later tijdstip bewerkt worden.

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met de performance op een mechanische schijf met APFS encrypted, of HFS+ encrypted.
    Bij BlackMagic Disk Speed Test hebben beide filesystems rond de 110 schrijven en 170 lezen. Wat voor mij prima is, ook al is de test synthetisch. Ik weet echter dat APFS (nog?) geen Time Machine ondersteund. Dit maakt backups toch behoorlijk omslachtiger, ook al heb ik alles perfect geordend.

Heeft iemand nog een tip?

2. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Echt ervaring heb ik er niet omdat ik al vrij snel elke vorm van encryptie meteen gedisabled heb, vooral vanwege het erg traag worden van zeker al mechanische harddisks. Vooral wanneer je bestanden opnieuw gaat inlezen moeten deze telkens worden de-crypted wat de snelheid zeker niet ten goede komt.

Zeker al voor werkbestanden raad ik het je af en hooguit alleen bij definitieve bestanden die opgeslagen worden als backup en waar verder niets meer mee gedaan word. Maar goed, dat is mijn persoonlijke beleving met encryptie ondanks dat het zeker veiliger is, maar oke, stekkers uit de externe harddisk blijft de beste beveiliging.

3. Beef Stallmer

Beef Stallmer Geband

Sinds:
    7 jan 2019
    Klopt het dat je nog nooit met Mac OS gewerkt hebt? Jouw persoonlijke beleving met encryptie klinkt als "microsoft windows" om eerlijk te zijn. Ik gebruik al bijna 8 jaar exclusief volledige disk encryptie en heb nooit vertraging gemerkt. Sowieso is bestanden kopiëren op windows 10 out of de box zonder encryptie trager dan in Mac met encryptie, dat het in windows dan met encryptie nog trager wordt, dat lijkt me ergens wel logisch (het zal nooit sneller worden).

Het gaat mij om eventuele voordelen van APFS ondanks dat deze op SSDs gericht is. Op mechanische schijven is altijd winst te behalen; het kon best dat APFS toch op bepaalde vlakken nog is.

4. paulvr

paulvr Senior Member

Sinds:
    4 jan 2016
    Ik denk dat encryptie alleen zin heeft als je echt materiaal wilt opslaan waar anderen geen toegang to mogen hebben. Als dat niet het geval is vormt het alleen maar een risico, niet alleen qua vertraging maar vooral omdat het je kan overkomen dat je het bijbehorende wachtwoord niet meer helemaal precies meer weet, dan zijn al je data in één klap verloren.

5. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Voor ongeveer 2 jaar geleden ben ik weer teruggegaan naar Microsoft maar voor die tijd ongeveer 4 jaar gewerkt met een Apple iMac dus wel een hele tijd gewerkt met MacOS. OSX puur via een harddisk vond ik nu niet bepaald een racemonster waarmee ik niet wil zeggen dat Windows nu een racemonster is wanneer je met een harddisk werkt.