1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Welk 3200Mhz geheugen voor Ryzen 5 1600

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Jesse TT, 18 apr 2017.

1. Jesse TT

Jesse TT Member

Sinds:
    18 apr 2017
    Goedendag,

ik weet niet welk geheugenkitje ik moet nemen. Het moet wel 3200mhz zijn maar vind de G. Skill x-flare (AM4 compatible) behoorlijk overpriced @ 220 euro.
    Is dit het enige geheugen dat goed werkt op dit moment op die snelheden of zijn er nog goedkopere alternatieven als ze dan al niet compatible zijn of niet op hogere snelheden willen werken.

mvg

2. Lambo LP670 SV

Lambo LP670 SV Senior Member

Sinds:
    20 nov 2013
    Welk moederbord?

3. Jesse TT

Jesse TT Member

Sinds:
    18 apr 2017
    Asus prime x370 pro

4. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    tommy76 vindt dit nuttig.
  5. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Maar... waarom?

6. Quercus

Quercus Senior Member

Sinds:
    20 aug 2004
  7. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Het is maar net welke game je test en hoe je die test. Bijgaande benchmark laat dan weer wel grotere verschillen zien in sommige games. Er is hier wel getest met een gtx 1080 op full hd, dus er is een extra grote cpu bottleneck gecreëerd die je met een systeem dat meer in balans is niet zo zult hebben.
    http://www.guru3d.com/articles_pages/amd_ryzen_7_memory_and_tweaking_analysis_review,10.html

Sneller gegeugen doet wel degelijk iets in een aantal games, maar je moet wel oppassen dat je geheugenlatjes niet zoveel extra kosten dat het prijs/prestatie voordeel van ryzen weer (deels) teniet word gedaan.

JensTX en djvoyager vinden dit nuttig.
  8. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Dat is grotendeels een hypothetisch iets; iets wat we verwachten in de toekomst. Vooralsnog maakt een i5-7500 gehakt van die R5-1500X

jurrian120 vindt dit nuttig.
  9. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Daarom dat iedereen ook op zoek is naar manieren om ryzen wat sneller te maken, waaronder sneller geheugen. Een overklok helpt uiteraard ook, maar het overklokpotentieel is op dit moment nog niet heel groot. Voordeel voor de 1500x is dan wel dat de 7500 in het geheel niet overklokt.

Edit: en ik zie dat de minimum prijzen van de i5's sinds januari wat aan het dalen zijn. De goede invloed van ryzen zullen we maar zeggen.

Laatst bewerkt: 18 apr 2017
  10. Habana7

Habana7 Senior Member

Sinds:
    1 nov 2009
    De TS heeft een R1600, sowieso een betere keus tov. een R1500 , ik zou ook wel voor 3200MT/s geheugen gaan ondanks het beperkte voordeel, maar welk Ryzen moederbord je ook koopt is het nog heel lastig om het op die speed draaiend te krijgen op dit moment, in mei zou er een grote update komen.

Voor als nog is het nog een ramp met de meeste Ryzen Moederborden wat de Bios betreft.

Wat betreft Memory keuze, linkje van jurrian120 volgen is het meest aangewezen pad…

tommy76 vindt dit nuttig.
  11. Jesse TT

Jesse TT Member

Sinds:
    18 apr 2017
    Wat veel mensen vergeten is dat ryzen 5 soepeler loopt in gaming dan een i7 7700k vandaar dat ik hiervoor ga. geld is overigens geen probleem. 4 cores zijn straks instap

Vanaf 53:00

JensTX vindt dit nuttig.
  12. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Dat gerucht dat ryzen 5 soepeler zou lopen dan een 7700k heb ik wel vaker horen roepen, maar heb jij er ook betrouwbare benchmarks van die dit aantonen? ik geloof er zelf namelijk niks van dat dit in de gemiddelde game zo is. Wellicht dat er 1 of 2 games te vinden zijn waarbij dit het geval is, maar volgens mij zeker niet voor het overgrote deel van de games.

jurrian120 vindt dit nuttig.
  13. Jesse TT

Jesse TT Member

Sinds:
    18 apr 2017
    Hoe zou je dat in een benchmark kunnen laten zien met grafieken? Ik heb die info van tech deals voornamelijk en dat vind ik een erg betrouwbare reviewer.

14. Habana7

Habana7 Senior Member

Sinds:
    1 nov 2009

Ik denk niet dat je dat verschil gaat zien, genoeg youtube filmpjes (oa. wendel van Level1Techs)

Wormwiel vindt dit nuttig.
  15. Jesse TT

Jesse TT Member

Sinds:
    18 apr 2017
    haha bedankt dat filmpje had ik nog niet gezien

16. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Sorry, maar ik ga geen video van 53 minuten of een kwartier bekijken. Gewoon een artikel van een betrouwbare website met benchmarks dat ik kan lezen alstublieft. Video is veel te vluchtig en ik moet constant terugspoelen om te horen wat ze een paar minuten geleden ook al weer zeiden en om de tabellen net zo lang te kunnen analyseren als ik nodig vind. Voor sommige zaken is een video erg handig, maar niet voor benchmarks. Helaas verschijnen er steeds meer van dat soort video's en ik vind het helemaal niks. Ideaal is wel als een website beide doet, waarbij de video een ondersteuning/uitdieping is van het geschreven artikel.

En hoe je soepeler lopen in grafieken kunt zetten is met name door middel van frametimes. Heeft een 7700k veel meer en veel grotere variatie in frametimes in diverse games dan ryzen dan heb je een punt. vooralsnog denk ik dat, uitzonderingen daargelaten, dit niet het geval is

17. Jesse TT

Jesse TT Member

Sinds:
    18 apr 2017
    Dan kun je beter het laatste filmpje bekijken...

18. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Vooral niet als het 80% onzinnig geblaat is

19. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Linus heeft een recente video gepost waarin Ryzen 5 met Intel vergelijkt word met nVidia en AMD kaarten (gelijk de mythe ontkracht dat nVidia niet goeed werkt icm Ryzen).

Hoe betrouwbaar dat is laat ik aan u over maar er worden tenminste resultaten tegenover elkaar gezet.

Verder is de i7 leuker met gamen vanwege een paar redenen: stroomverbruik is enorm veel lager (dus ook stiller aangezien er minder warmte gegenereerd wordt), single core veel beter is (waar het gros van de games meer aan heeft dan aan meer cores/threads) en tot slot is OC'ed Intel veel verder (waardoor het nog beter is in gaming).

JensTX vindt dit nuttig.
  20. Dunky77

Dunky77 Senior Member

Sinds:
    22 mei 2009
    Ik ben het er mee eens, maar veel info wijst op gebruik van meer cores in de toekomst als ik her en der lees en kijk. Gamestudio's die gaan samenwerken met AMD en ook de consoles hebben 8 cores (van AMD) en daar worden vaak eerst de spellen voor gemaakt en daarna geport naar PC.
    Ik raadt daarom Intel aan als je nu het beste van het beste wil met gamen, maar wil je langer doen (3+ jaar) met je platform/CPU dan zou ik toch zeggen ga voor Ryzen. Zeker omdat je nu voor een wat goedkopere kan gaan en omdat AMD het AM4 platform blijft ondersteunen voor 3 a 4 jaar, kun je op het laatst nog eens lekker upgraden. Zo kun je wel lekker lang vooruit zonder iedere keer weer een nieuw bord en eventueel geheugen te kopen.

Laatst bewerkt: 19 apr 2017