1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Welke videokaart is handig om te kopen?

Discussie in 'Videokaarten & 3D-chips' gestart door RevoStream, 7 nov 2018.

1. RevoStream

RevoStream Member

Sinds:
    29 aug 2018
    Beste allen,

Ik wil voor het eerst een eigen systeem bouwen. Ik zit op internet research te doen maar dat gaat me niet gemakkelijk af. Niet hoe je een systeem bouwt maar hoe je de juiste componenten uitzoekt.

Mij leek Intel Core i7 8700K Boxed een krachtige cpu. Ik wil graag alleen een Intel CPU. Nu wil ik hier een videokaart bij kopen maar ik snap nou niet zo goed welke eigenlijk het beste is. Ik wil voor mijn totale systeem onder de 2000 euro blijven.

Je hebt veel verschillende video kaarten die allemaal rond dezelfde prijs zitten. Mijn vraag welke zijn echt overkill en welke zijn niet krachtig genoeg om de aankomende jaren high end spellen te draaien.

Ik zou graag het verschil willen weten tussen de volgende kaarten en wellicht suggesties voor goede videokaarten (Ik wil wel graag een Nvidia kaart).

Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti Gaming OC 11GB - 649,00
    MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11GB - 852,48
    MSI GeForce RTX 2070 Armor 8GB - 529,00
    Gigabyte GeForce RTX 2070 WindForce 8GB - 529,00

Gigabyte GeForce RTX 2070 Gaming OC Black 8GB – 615,05

MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB – 588,00

Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming 8GB – 549,00

De volgende vraag luidt als volgt:
    Waarom zit er een prijs verschil tussen de beide kaarten van GTX 1080 Ti?

Ik zou zelf eerder kiezen voor de Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti 11 GB, omdat die goedkoper is of is het beter om de duurdere te nemen.

Alvast veel dank!

Laatst bewerkt: 7 nov 2018
  2. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Dat is een AMD Ryzen 7 2700X ook en die is veel goedkoper.

Welke monitor heb je?

3. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Dit is eigenlijk zo goed als niet te voorspellen welke videokaart in de toekomst nog steeds krachtig genoeg is en je beter kan kijken naar welke kaart op het ogenblik het meeste bied voor het geld. De nieuwe RTX 2xxx videokaarten van Nvidia schijnen nogal wat problemen te hebben dus ik denk dat je daar beter even vanaf kan blijven.

Inderdaad, momenteel liggen de prijzen van de Intel cpu's best hoog en bied AMD voor een stuk minder geld eigenlijk nagenoeg gelijke prestaties.

4. RevoStream

RevoStream Member

Sinds:
    29 aug 2018
    Bedankt voor het reageren. Ik wil eigenlijk het liefst alleen een intel kaart kopen. Maar het ging vooral om de videokaarten. Ik had al wat over de nieuwe RTX kaarten gelezen. Die zal ik van het lijstje halen.

5. JWL92

JWL92 Member

Sinds:
    9 jun 2017
    In de 1080ti's onderling zit weinig verschil behalve een ander stickertje, fans, schroud, etc.. de chip is t zelfde. al is de msi misschien enkele mhz hoger geclockt.

Mocht je niet op de hoogte zijn, 1080's etc raken op, vanwege de nieuwe 20xx serie, daardoor gaan de gewildere kaarten in prijs omhoog / dalen ze minder hard.

edit: Je gooit nu heel wat merken door elkaar ben ik bang...

6. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Dan ben je een dief van je eigen portemonnee.

Zonder te weten welke monitor je hebt valt er geen zinnig advies te geven. Want als je vraagt
    is er toch echt meer informatie nodig. Het scheelt nogal of je een 720P 60Hz monitor of een 144Hz UWQHD hebt.

7. Terrantal

Terrantal Member

Sinds:
    3 apr 2018
    Zoals door anderen gezegd, de monitor bepaalt een hoop. Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je monitor G-Sync ondersteunt en dat je daarom op zoek bent naar een NVIDIA-kaart. Een van de verschillen tussen de merken is de garantie. Ik raad je aan dit artikel te lezen:

https://nl.hardware.info/reviews/8533/welk-merk-videokaarten-biedt-de-beste-garantie

Het artikel (en de reacties eronder) was voor mij de reden om alleen naar kaarten van EVGA te kijken. Een prima kaart die in je budget valt is de RTX2070. De problemen met de RTX kaarten zijn alleen bekend van de 2080Ti, maar die valt sowieso buiten budget dus daar zou je geen last van moeten hebben. Dit zijn een aantal mooie opties voor de RTX 2070: https://eu.evga.com/products/Produc...ily=GeForce+20+Series+Family&chipset=RTX+2070.

Wat betreft je CPU, Intel is een prima keuze voor gaming, maar zoals door anderen aangegeven ook een dure. Als je per se Intel wilt, zou ik wel gaan voor een 9700K. Scheelt een paar tientjes, maar in combinatie met een Z390 moederbord kan je dan wel nog jaren vooruit.

8. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    @RevoStream Het is 200% je goed recht om 'alleen' intel te willen en ik respecteer dat. MAAR : zou ik zo vrij mogen zijn om te vragen "waarom" je alleen intel wil? (kwestie van eventuele misverstanden te vermijden (intel WAS oneindig veel beter de vorige generaties maar die tijd is meer dan voorbij).

9. simon3554

simon3554 Member

Sinds:
    22 aug 2018
    Het is inderdaad handig om te vertellen welke monitor je hebt. Ik heb zelf een gtx 1080 met een 1080p 144hz waarmee ik alle games op ultra kan spelen, maar als je een monitor hebt die een hogere resolutie heeft dan de mijne, zou ik voor een 1080ti gaan.

10. CTR640

CTR640 Senior Member

Sinds:
    27 nov 2013
    Waarom is een monitor belangrijk? Wat ik aan een monitor belangrijk vind is hoe de kleuren zijn, zwartwaarden en het formaat. Zelf heb ik de BenQ GW2270H en ben er heel blij mee. En daar speel ik GTAV en NFS Payback op 1440p en GTAIV op 2160p.

Maar als 144hz een must, dan moet je idd een betere/andere monitor hebben.

En je gooit nu verschillende nVidia kaarten overhoop dat we even niet weten welke we je kunnen aanraden.
    Wat wel mooi is een GPU met backplate is dat je het beter kan schoonmaken, (ontstoffen) dan een zonder backplate. Die Gigabyte 1080Ti GAMIN OC heeft dat niet zo te zien:
    https://www.overclock.net/photopost/data/1656770/4/4f/4f4e3102_Ryzen1700System.jpeg

Kijk dat, dat is toch geen mooi zicht?

MSI Gaming X versie is te duur. Máár, als je zonder backplate geen probleem vind, kan je uiteraard die Gigabyte 1080Ti GAMING OC nemen.

11. GameofThrones

GameofThrones Member

Sinds:
    3 nov 2018
    Een xx70 kaart voor 525 euro is een beetje erg duur, dat zijn xx80 prijzen.

12. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Ts reageert er al niet meer op..