1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Welke wifi versterkers

Discussie in 'Routers, NAS-apparaten en netwerkapparatuur' gestart door koen30, 1 mrt 2019.

1. koen30

koen30 Member

Sinds:
    23 apr 2012
    Ik ben op zoek naar wifi versterker voor boven is mijn wifi niet zo goed en zoek goede oplossing. Ik heb er wel bekabelde aansluiting dus zoek iets om daaraan te maken. Er is alleen zoveel keuze geen idee welke ik moet kiezen. Hopelijk kunnen jullie me goed advies geven.

2. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Als je er bekabelde aansluitingen hebt liggen kan je net zo goed gewoon een router gebruiken en hoef je niet een of andere aparte wifi versterker te gaan gebruiken.

koen30 vindt dit nuttig.
  3. hvgsel51

hvgsel51 Member

Sinds:
    19 mrt 2012
    Een simpele switch is ook een oplossing. Je kan dan je apparatuur boven bekabeld aansluiten.
    Als je ook WiFi boven wilt dan neem je een simpele WiFi-router die je bekabeld aansluit op die kabel van beneden naar boven en die stelt dan een ander WiFi netwerk boven beschikbaar.

Een WiFi versterker is sowieso de slechtste oplossing, aangezien die altijd afhankelijk is van het zwakke WiFi-signaal van je hoofdrouter en vervolgens ook nog eens de snelheid halveert.

koen30 vindt dit nuttig.
  4. koen30

koen30 Member

Sinds:
    23 apr 2012
    Wil boven juist betere wifi dat ik op de kamer naast waar bekabelde aansluiting zit goede wifi heb. ( Kabel naar die kamer leggen is niet mogelijk)

Dit is misschien hele domme vraag maar als ik voor jou oplossing ga Roel krijg ik dan 2 wifi netwerken?

Dacht eigenlijk als ik de wifi versterker bekabelt kon aansluiten en dat deze dan weer wifi zo versterkt.

Heb zelf Kpn vriend van me dit bij Ziggo zit heeft boven ook wifi booster die volgens mij wel op die manier werkt.

5. hvgsel51

hvgsel51 Member

Sinds:
    19 mrt 2012
    De kamer ernaast had je niet vermeld in je oorspronkelijke vraag.
    Maar dan geldt eigenlijk hetzelfde verhaal : WiFi-Router aansluiten op kabel van beneden. Je bestaande bekabelde apparaat aansluiten op de router. Router zo dicht mogelijk bij de muur zetten met de andere kamer en je hebt inderdaad 2 netwerken (voorstel Roel).
    Als je dan de netwerknaam identiek maakt zouden je WIFi apparaten in principe automatisch over moeten schakelen naar het sterkste signaal, maar dat gaat niet altijd goed.

Jouw KPN-vriend heeft het waarschijnlijk over Powerline, waar de dataoverdracht via het lichtnet werkt. Bij mij werkt het goed, maar niet overal. Wellicht kan je KPN-vriend je helpen daarmee.
    Ik heb hier goede ervaring mee op twee adressen :
    https://tweakers.net/pricewatch/482681/netgear-plw1000.html
    Niet superduur en stabiel.

Laatst bewerkt: 1 mrt 2019
    koen30 vindt dit nuttig.
  6. koen30

koen30 Member

Sinds:
    23 apr 2012
    Wil boven gewoon betere wifi dat was ook de vraag van me. Maar had misschien duidelijker kunnen zijn.

Heb zelf kpn, vriend van me heeft juist Ziggo en die heeft een wifi booster van ziggo zelf waar netwerkkabel in gaat en op deze manier het bestaande wifi netwerk boven gewoon beter werd gemaakt. Dacht is is de makkelijkste oplossing zelfde netwerk gewoon betere wifi overal.

Maar dit is niet mogelijk dus?

7. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    @hvgsel51 legt het eigenlijk al prima uit maar je krijgt inderdaad fysiek gezien dan 2 wifi netwerken, maar je kan wel dezelfde wifi netwerknaam kiezen. Soms wil dat wel eens niet helemaal goed werken met sommige apparaten die dan wat in de war raken en niet direct het goede netwerk kiezen.

Kan in principe wel maar de bekabelde versie is gewoon een uitgeklede router en de prijs vind ik ook nog best wel pittig, 59 euro. Voor die prijs koop je ook een goede TP-Link router bijvoorbeeld en je die router gewoon dan zelf helemaal kan instellen. Bij die Ziggo dingen blijft dat maar de vraag of je alles kan instellen zoals je wilt.

koen30 vindt dit nuttig.
  8. hvgsel51

hvgsel51 Member

Sinds:
    19 mrt 2012
    Ziggo heeft 2 soorten Wifi-Booster (https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/):
    - Via internetkabel is exact gelijk een Router
    - Via stopcontact is exact gelijk Powerline
    Dit alles heb ik hierboven al beschreven.
    In jouw geval zou ik dus simpele router kopen (TP-Link b.v. zoals Roel hierboven al aangeeft) en dan de instructie volgen die ik eerder beschreef.
    Voorbeelden :
    https://tweakers.net/pricewatch/589991/tp-link-archer-c60-ac1350-draadloze-dual-band-router.html
    of
    https://tweakers.net/pricewatch/584...ze-dual-band-gigabit-router-archer-c1200.html

Allebei goedkoper dan bij Ziggo en uitstekende routers.

koen30 vindt dit nuttig.
  9. koen30

koen30 Member

Sinds:
    23 apr 2012
    Heb de tool van KPN gebruikt om wifi te tunen moet zeggen is wel beter geworden maar nog niet goed genoeg naar mijn zin.

Heb zelf kpn voorbeeld van ziggo is juist bij vriend van me.

Bedankt voor de 2 opties hvgsel, is er ook optie dat ik gewoon 1 goed werkt wifi netwerk krijg dat de apparaten niet moeten wisselen van wifi netwerk?

Is dit vergelijkbaar met wat jij me aanraad https://tweakers.net/pricewatch/1241495/tp-link-eap245-ac1750-v3.html?

10. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Een Acces Point kopen lost het probleem op.

Manyuken vindt dit nuttig.
  11. Sprakeloos

Sprakeloos Senior Member

Sinds:
    30 jun 2007
    @koen30
    Goede en relatief goedkope oplossing is de KPN wifi versterker. Dit apparaat doet bekabeld wat jij wilt op volle snelheid en als echte wifi versterker (dus zonder kabel) doet dat ding de halve snelheid waar hvgsel51 het over heeft.
    Helaas is de originele niet meer te koop bij KPN maar wel op marktplaats voor rond de 20 a 25 euro , ding ziet er zo uit:
    Ze hebben ook een nieuwe versie die als het ware "tussen" de kabels komt maar deze heeft geen switch functionaliteit meer.
    https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1107807/experia-wifi/?pos=282
    Ook deze doet volle en geen halve snelheid bij een bekabelde aansluiting.

12. koen30

koen30 Member

Sinds:
    23 apr 2012
    Die heb ik ook gevonden Sprakeloos dacht alleen juist niet voor kpn optie te kiezen als ik zie dat wifi van de experia box toch niet zo goed is dacht ik juist zoek ander merk.

13. Sprakeloos

Sprakeloos Senior Member

Sinds:
    30 jun 2007
    Dit is absoluut geen experia box en kan je uit eigen ervaring vertellen dat dit apparaten zijn die prima werken. Zijn overigens geen apparaten gemaakt door KPN, zijn van Arcadyan met een KPN merkje en firmware waar je verder weinig tot niets van merkt.

14. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Maar is er van dat zwarte ding, die nieuwe, al bekend hoe die zich gedraagd als er helemaal geen andere Experiabox aanwezig is? Van de normale V10 Experia wordt de wifi uitgeschakeld als je dat ding gebruikt. Maar wat als ik hem naast een Fritzbox wil gebruiken??

Die nieuwe doet het ook alleen maar bedraad, althans, volgens de beschrijving van KPN.

Die oude witte is ook een energievreter, dus logisch dat die voor een habbekrats wordt aangeboden. Dat is niet anders dan met huizen op erfpachtgrond; betalen doe je uiteindelijk toch wel, in het geval van een AP dat 11W verbruikt is dat 20 euro per jaar op je energienota. Als je van plan was het ding 5 jaar te gebruiken kun je ook 70 euro extra uitgeven aan iets wat maar 4W verbruikt.

Laatst bewerkt: 3 mrt 2019
  15. The Apex13

The Apex13 Member

Sinds:
    26 sep 2018
    Ik zou voor het grootste gebruiksgemak gaan en voor een mesh opstelling kiezen.

Omdat je al een kabel naar boven hebt liggen kun je kiezen voor een bedraade backbone wat de kwaliteit van je netwerk ten goede komt. De multi room apparaten creëren zelf 1 groot netwerk waardoor al je apparaten dus altijd goede ontvangst hebben.

Hardware.info heeft al wat reviews geschreven en dat zal zeker helpen bij je keuze

16. Sprakeloos

Sprakeloos Senior Member

Sinds:
    30 jun 2007
    Volgens de fabrieksopgave doet dat ding 9 en geen 11W maar eerlijk gezegd zal mij dat jeuken.
    Dat ding voldoet uitstekend en doet precies wat ik wel, dan ga ik mij niet druk maken om die paar stuivers per jaar dat het (extra) kost. Zonde van mijn tijd en energie, pun intended :)

Het had de TS overigens meer geholpen als je dan ook even had vermeld welk access point voor hem geschikt is en slechts 4W verbruikt.

Tweakers kent overigens maar één access point met een verbruik van maximaal 4W (op HWI zie ik geen filter voor het verbruik) en die kost zo'n beetje 90 euro (66 euro bij één meer zakelijk georiënteerde shop met een vraagteken als levertijd)
    Pas vanaf 6,5W in het filter kom je in de buurt van jouw 70 euro (78 euro om precies te zijn) en vanaf 8W begin je langzamerhand echt keus te krijgen maar zit je nog steeds op die 78 euro. Zo gek en duur is die Wifi versterker nog niet ;)

17. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    €25 voor dat witte KPN ding in aanschaf + €70 nodeloos verbruik = €95, waarmee je genoeg hebt om dat ding van €90 te kopen.

11W komt van GoT user Thinkpad. De bijgeleverde IR shots liegen er ook niet om. Heeft veel weg van mijn Netgear GS116, die heb ik voornamelijk vanwege het energieverbruik vervangen door een Netgear GS316

18. Comp User

Comp User Senior Member

Sinds:
    10 aug 2014
    De originele is vziw niet meer leverbaar; eventueel zou de TS op marktplaats kunnen kijken.

19. koen30

koen30 Member

Sinds:
    23 apr 2012
    Er zijn inmiddels 2 van de nieuwe kpn kastjes ( de zwarte) onderweg naar me denk dat ik het dinsdag in huis heb en laat hier dan zeker weten hoe het werkt. Bedankt voor alle adviezen.

20. Comp User

Comp User Senior Member

Sinds:
    10 aug 2014
    Misschien kan je hier nog het nodige mee uitvlooien.

koen30 vindt dit nuttig.