WiFi-adapter

MarijnP

Senior Member
User systemen
Van het weekend ben ik verhuisd naar een nieuwe (tijdelijke) woonruimte. Ik heb hier enkel de beschikking over een WiFi signaal; een signaal per draad is niet beschikbaar. Niet ideaal, maar ik zal het er even mee moeten doen.

Mijn PC beschikt op het moment niet over onderdelen die in staat zijn een WiFi signaal op te pikken. Ik gebruik nu mijn telefoon om dmv tethering verbinding te maken. De snelheid die ik nu haal fluctueert meestal tussen de 20 Mbit en de 35 Mbit ps, met af en toe een uitschieten naar beneden (10 Mbit oid). Op zich kan ik hier prima mee uit de voeten. Het is ruim voldoende om series te kijken op Netflix, en verder doe ik eigenlijk niks waarvoor een hogere snelheid nodig zou zijn. Aan de andere kant is een hogere internetsnelheid natuurlijk altijd welkom, en een stabiele verbinding is dat zeker.

Tetheren mbv van de telefoon is niet ideaal, en daarom ben ik nu aan het zoeken naar een andere oplossing. Ik kwam daarbij de mogelijkheid van een WiFi adapter tegen. Hardware.info heeft in het verleden een aantal van deze adapters getest:

Mijn telefoon is een Huawei P9 lite. Ik heb er verder niet zoveel verstand van, maar ik kan me voorstellen dat in een telefoon (en zeker niet deze) niet de beste WiFi apparatuur zit, en dat met de aanschaf van een kwalitatief redelijke adapter er dus wel wat winst geboekt kan worden (zowel qua snelheid als qua stabiliteit). Klopt die aanname?

Op basis van de review overweeg ik de D-Link AC600 High Gain te kopen. Lijkt jullie dat gezien mijn situatie ook een goede keus?

Daarnaast is de test alweer bijna twee jaar oud. Het zou dus kunnen dat er betere alternatieven beschikbaar zijn. Als dat zo is hoor ik het graag.

MZw

Senior Member
User systemen
Een telefoon heeft vaak maar een enkele antenne en ondersteuning voor 802.11n (150mbps per antenne). Dat je maar 20-35 Mbit haalt bevestigt dat er nog veel winst valt te boeken. Een D-Link AC600 is geen goede keus. Kies altijd voor een netwerkadapter met minimaal twee antenne's en waarvoor expliciet Windows10 ondersteuning staat vermeld. Je wifi zal echter nooit sneller worden dan de snelheid van de router (welke gebruik je?).

Een netwerkadapter kun je aansluiten via USB (stick-model, soms met verlengkabel) of PCIe X1 slot(mits je een vrij slot in je desktop hebt). Voorbeelden van netwerkadapters met dual antenne, 802.11ac en W10 ondersteuning zijn:
Vergelijkingstabel Wifi AC van MZw

MarijnP

Senior Member
User systemen
Ik maak gebruik van het WiFi signaal van de huurbaas. Welke router het is weet ik op het moment niet. De huurbaas gaf eerder wel aan dat het professionele apparatuur betreft. Ik ga er dan ook vanuit dat het gewoon een recente, goede router is. Dat ik met mijn telefoon een redelijke snelheid haal bevestigt dat ook wel, mijn inziens.

Verder dank voor je duidelijke toelichting. Ik zal wat reviews opzoeken van de adapters in je lijst.

jurrian120

Senior Member
User systemen
Heel eerlijk zal ik er geen cent aan uitgeven. Heb je nog een oude smartphone? Die kan je met de USB aansluiten aan je PC en kan het WiFi gebruiken om je PC via de USB kabel te voorzien van internet.

Dit kan natuurlijk ook met je huidige smartphone.

Bovenaan