Wifi oplossing groot oud huis

caseyyesac

Senior Member
User systemen
Mijn huis (bouwjaar 1800, 3 verdiepingen, 1200m3) heb ik de afgelopen jaren compleet verbouwd. Elke kamer heeft een eigen dubbele netwerkaansluiting, electra in huis volledig vernieuwd. Voor vaste pc's/tv's ed dus goed. Alleen met telefoons en laptops is het ontvangst lastiger. Op het moment heb ik de standaard Fritzbox 5490 icm XS4All 500/500. Vaste aansluitingen worden veel voor streamen en gamen gebruikt.

Ik ben al heel lang uit de computer wereld en weet nu niet zo goed welk systeem het beste is voor bij mij in huis. Wil er ongeveer €300 aan uit geven, wat zou bij mij passen?

/Edit: ik wil ook nog enkele beveiligingscamera's buiten ophangen, heb me nog niet verdiept in de keuze daarvoor.

caseyyesac

Senior Member
User systemen
ikzelf ben te spreken over UniFi AC LR AP https://www.ui.com/unifi/unifi-ap-ac-lr/, in combinatie met de UniFi controller kun je op windows, linux of een cloud key https://www.ui.com/unifi/unifi-cloud-key/ draaien. Ik heb in huis een geweldige dekking en automatisch overstappen naar het beste AP. Misschien de moeite om eens naar te kijken.
Welke router zou daar goed bij passen of zal ik daarvoor mijn huidige router houden? Het is fijn als die wel nog een eigen wifi antenne heeft.
Ziet er uit als een mooi product!

seb83

Senior Member
User systemen
Belangrijker dan de afstand is wat zich er tussen bevindt. Oud huis = houten vloeren en bakstenen tussenmuren, neem ik aan? Zou je wi-fi signaal ten goede moeten komen. In mijn jaren 20 huis (135 m2) komt de wifi zonder problemen vanaf de router op de begane grond bij de zolder, maar in het jaren 90 huis van mijn ouders (overal gasbeton) is dat een stuk lastiger, en daar staat de router nota bene op de 1e verdieping.

Welke router zou daar goed bij passen of zal ik daarvoor mijn huidige router houden? Het is fijn als die wel nog een eigen wifi antenne heeft.
Ziet er uit als een mooi product!
Zelf heb ik de USG araan hangen. Als je geen IDS / IPS wilt gebruiken moet deze het makkelijk afkunnen. dan heb je meteen een omgeving die helemaal vanaf 1 plek kunt bedienen. De wifi kun je uitzetten van je modem en geheel op een beheersbare omgeving werken.

Comp User

Senior Member
User systemen
Leek me logischer gezien de afstanden die het signaal af moet leggen. Zijn drie verdiepingen van ongeveer 110m2 per verdieping.
Dan kan je het beste op iedere verdieping een AP hangen, bv de Unifi AC Lite - de LR heeft een extra 2,4 antenne - mesh klinkt fancy, maar dat is "gewoon" een systeem van repeaters - daar ben ik zelf geen voorstander van.

Vwb de keuze voor een router, je hebt een sfp module nodig (aangezien bij de FB 5490 de glasvezel er direct in gaat) - daar kunnen anderen je wellicht bij helpen - dus zou je uitkomen op bv de edgerouter 4.

Gewoon dit soort & dit soort - het is een huurwoning, dus ik heb er zelf niets aan gedaan, het is zelfs zo dat er alleen in de keuken geaarde wcd's zijn geplaatst.
Ja, dat is nog erger om te zien maar net zo onhandig qua afstand.

Dit is natuurlijk veel fijner;

Dat je de verkeerde stopcontacten hebt is natuurlijk geen fout van die Fritzbox.

Maarja, met een huurwoning is het natuurlijk lastig om te fatsoeneren.

Bovenaan