1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Windows 10 OS weer terug op M.2 of toch op SSD laten staan?

Discussie in 'SSD's, harddisks en opslagmedia' gestart door BlueBird022, 19 mrt 2019.

1. BlueBird022

BlueBird022 Member

Sinds:
    3 okt 2018
    Goedemorgen leden :p,

Een tijd geleden heb ik de Acer Aspire 3 A315-51-30SG aangeschaft. Ik heb gekozen om direct 8 GB DDR4 + 1 TB SSD (Samsung 860 QVO) toe te voegen. Ik heb Windows 10, via cloning van het standaard 120 GB M.2 kaartje gehaald en op de veel grotere Samsung SSD gezet. Logische stap leek het mij...

Het lijkt alsof 'ie hierdoor iets trager is geworden met opstarten en laden. Nu vraag ik mij heel hard of ik Windows 10 niet beter op de M.2 had kunnen laten staan? Echter, wanneer ik een systeemtest doet, vertelt het beste programma mij dat de SSD van Samsung vele malen beter presteert (zelfs beter dan veel andere SSD's) dan de standaard M.2 van Kingston. Raar, want in de praktijk lijkt het toch iets anders.

Ik heb eens gelezen dat Windows 10 ''eerder een verzoek doet'' tijdens het opstarten op een normale SSD dan op een M.2 en dat een M.2 effectiever is met zaken als gaming. Klopt dit? Is het raadzaam om Windows 10 weer terug te zetten op de M.2 en de rest op de SSD te laten?

Wat suggesties / tips zijn van harte welkom.

Met vriendelijke groet en goede ochtend,

Tom

Laatst bewerkt: 19 mrt 2019
  2. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Je haalt denk ik form factor en interface door elkaar. SSD's heb je (exoten daargelaten) in twee form factors: M.2 en 2,5". Daarnaast heb je twee interfaces: SATA en PCIe. Die laatste variant staat veel hogere snelheden toe. Dit is echter irrelevant, want zowel de ingebouwde Kingston als de toegevoegde Samsung zijn SATA SSD's.

Ik weet niet welk type Kingston in jouw laptop zit, maar de 860 QVO is een relatief langzame SATA SSD: https://nl.hardware.info/reviews/88...harddisk-hardwareinfo-2018-ssd-prestatiescore. Het zou me niks verbazen als ze qua prestaties vergelijkbaar zijn en dat het dus niet veel uitmaakt op welke schijf je Windows installeert.

BlueBird022 vindt dit nuttig.
  3. BlueBird022

BlueBird022 Member

Sinds:
    3 okt 2018
    Bedankt voor je reactie! Ik kan wel wat met deze info. Ik zal eens checken welke van de 2 sneller is.