1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Windows installatie op 970 Evo Plus met Z97 moederbord

Discussie in 'SSD's, harddisks en opslagmedia' gestart door Rob Lanting, 12 mei 2019.

1. Rob Lanting

Rob Lanting Member

Sinds:
    9 dec 2014
    Allereerst een goedemiddag en alvast bedankt voor het lezen.

Kort geleden heb ik een Samsung 970 Evo Plus 500GB M.2 kaartje gehaald om daar Windows op te installeren. Wegens het langzaam worden van m'n PC de gedachte om een kleine upgrade te doen en voortaan te booten vanaf de PCI lane, met een clean install.

Bij het installeren van Windows (via USB, Windows 7) herkent de computer geen opslag ruimte. Wanneer ik mijn overige schijven weer aansluit worden deze wel herkend. De bios herkent het kaartje wel en ik kan deze bij apparaatbeheer ook terugvinden en een letter toekennen. Daarnaast heb ik in de bios zowel RAID als UEFI geprobeerd, zonder verschil.

Het moederbord dat ik gebruik is een MSI Gaming 5 Z97 met een Intel 4690K. Voor meer specs zie: https://nl.hardware.info/usersystemen/22796/zalzeor-pc.

Kunnen jullie mij vertellen hoe ik alsnog Windows installer deze M.2 opslag kan laten herkennen en de OS daar op installeren?

En ja, ik weet dat het moederbord niet het maximale uit de M.2 haalt. Het is een kleine en waarschijnlijk bijna niet merkbare upgrade. Totale rig upgrade komt nog.

Met vriendelijke groeten,

Rob Lanting

Laatst bewerkt: 12 mei 2019
  2. Rob Lanting

Rob Lanting Member

Sinds:
    9 dec 2014
    Inmiddels een oplossing gevonden. Aan de hand van Samsung Migration software een kopie gemaakt van mijn primaire SSD (met de clean OS). Het besturingssysteem is op die manier overgezet naar de M.2 SSD. Vervolgens in de BIOS de M.2 geselecteerd als boot option 1.