1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Workstation beetje overklokken (intel 9700k)

Discussie in 'Systemen en (thuis)servers' gestart door tjibbe, 15 mei 2019 om 13:04.

1. tjibbe

tjibbe Member

Sinds:
    6 apr 2000
    Ik wil voor mijn werk een tweede computer kopen en die een beetje kunnen overklokken. Graag zou ik wat hulp hebben bij de componenten rond mijn systeem, die geschikt zijn voor een leek om de computer beetje over te klokken. Daarnaast vind ik het belangrijk als ik niet overklok of in idle mode de computer heel stil is. Ik dacht er ongeveer 1250 euro aan uit te geven (monitoren, muis etc heb ik al)

Zelf had ik gekozen voor

i7 - 9700k
    De software die ik gebruik (Archicad) heeft baat bij multicore. Vandaar mijn keuze voor 8 cores. Verder wordt er geadviseerd hyperthreading uit te zetten vandaar dat ik niet de 9900k kies. (Wellicht dat ze ook wat goedkoper worden nu er een lek is gevonden :))
    Ik heb overwogen een AMD met meer cores te nemen, echter ben dan bang dat het tekenen zelf dan langzamer gaat door de lagere kloksnelheid. Mijn huidige pc is vooral traag met het 2D tekenen in gevelaanzichten.

GTX 1650
    De meerprijs voor een quadro kaart vind ik niet de moeite. Deze kaart scoort nog redelijk volgens Archicad benchmarks.

Alvast bedankt voor alle hulp!

2. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Nou,zou daar niet op rekenen,Intel gedraagt zich wat dit betreft nogal arrogant,dat is natuurlijk hun keuze.
    Waarom geen 9900k,dan heb je in ieder geval altijd de mogelijkheid later ht alsnog aan te zetten,voor gaming,coderen of whatever.
    Want uitzetten kan wel,maar aanzetten als de cpu geen ht heeft kan niet,dus.
    En een stille pc begint bij een grote kast. (zo das een makkelijke tip,hoef ik verder helemaal geen specifieke dingen aan te bevelen ;)).

3. FatBoyNL

FatBoyNL Senior Member

Sinds:
    20 apr 2014
    Intel zelf raadt het uitschakelen van HT overigens niet eens aan in de meeste gevallen, zie

https://www.intel.com/content/www/us/en/architecture-and-technology/mds.html

4. niels-van-wooning

niels-van-wooning Senior Member

Sinds:
    6 sep 2016
    Hoi Tjibbe goedemorgen,

Als je je PC stil wil hebben dan is het belangrijkste:

- Dat je stille fans hebt en een groot koellichaam!!! (kan met waterkoeling of lucht).
    - ZELF je fanprofiel instellen in de bios en met MoBo programma zodat ze niet te snel draaien.
    - Een goede airflow in je kast.
    - Je voltages op auto laten staan.
    - Sync all core turbo aanzetten in de bios (als jouw gebruikte programma's alle cores benutten)
    - Max turbo instellen naar eigen wens, bv 45, 47 of iets anders wat je zelf wil, 30 kan ook.
    - Energiebeheer op 'Gebalanceerd' zetten en dan
    (instellingen beheerschema bewerken-> Geavanceerde energie-inst. wijzigen ->
    Energiebeheer processor -> Minimale processorstatus op 1% zetten).

In idle schakeld je PC dan terug naar 1 core op ongeveer van 1200mhz.
    Als je systeem moet hard moet werken schakelen alle cores in, gaat hij naar de max turbo toe.

Het handige van de voltages op auto laten staan is dat deze ook teruglopen op het moment dat je je PC voor iets lichts gebruikt.
    Het handige van energiebeheer aanpassen is dat je frequentie van je processor terug loopt als je je PC voor iets lichts gebruikt.

Let wel op dat je en goed moederbord hebt, een goedkope kan op auto voltages te snel te hoge voltages geven
    en dus meer warmte ontwikkeling!

Pas als je echt hoog wil overklokken dan gebruiken mensen vaak zelf ingestelde voltages.
    Let wel op, want deze lopen in idle niet altijd terug!! Dat is namelijk per moederbord anders.
    Ligt aan hoe uitgebreid de bios is.

Groeten Niels

5. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Dit gaat over bescherming tegen MDS, dat HT uitzetten hier niet tegen werkt.

6. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Wellicht zoiets:
    Aantal Product Prijs Subtotaal
    1 Antec P101 Silent Black € 87,00 € 87,00
    1 Cooler Master Gold V650 € 100,05 € 100,05
    1 Corsair Force MP510 480GB € 78,50 € 78,50
    1 Corsair Vengeance LPX Black 32GB DDR4-3200 CL16 kit € 185,51 € 185,51
    1 Gelid Phantom € 26,00 € 26,00
    1 Gigabyte Z390 Gaming X € 141,05 € 141,05
    1 Intel Core i7 9700K Boxed € 426,00 € 426,00
    1 MSI GeForce GTX 1650 Gaming X 4GB € 191,00 € 191,00
    8 producten Opslaan als eigen wensenlijst Totaal € 1.235,11
    Behuizing met geluiddemping en standaard 4x fans: https://antec.com/product/case/p101-silent.php
    Efficiënte voeding met secundaire cpu-aansluiting (zit ook op het moederbord).
    32Gb geheugen: https://www.graphisoft.com/support/system_requirements/AC22/
    Zeer stille videokaart
    Snelle nvme SSD, geen idee hoeveel storage je nodig hebt.

Laatst bewerkt: 16 mei 2019 om 11:58
  7. tjibbe

tjibbe Member

Sinds:
    6 apr 2000
    @niels-van-wooning
    Je raadt dus een wat duurder moederbord aan. In de midden categorie van onderstaande test scoorde de Gigabyte Z390 Aorus Pro aardig. Is dit een "wat duurder moederbord" Of is het moederbord wat MZw hieronder voorstelt de Z390 Gaming X al duurder?
    https://nl.hardware.info/reviews/88...w-+-vrm-test-welk-bord-is-echt-8-core-waardig

@MZw B
    Bedankt voor het voorstel. Ik ga hiermee aan de slag!
    Je noemt zeer stille videokaart. Is de MSI Geforce GTX Gaming X 4GB een zeer stille?
    Vanwaar staat er een Gelid Phantom aparte ventilator is je lijstje? Monteer je deze extra in je kast?
    De P101-Silent. Heeft deze standaard 4 fans in de kast?

8. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    De MSI Geforce GTX Gaming X 4GB is door HWI getest (zie tab Testresultaten) en scoorde onder load 23,6db. Dat is onhoorbaar.
    De K-processors van Intel worden zonder cpu-koeler geleverd. Om te overklokken moet je een goede cpu-koeler hebben, vandaar deze met dubbele fans. Beter en nog iets stiller is de Be Quiet Dark Rock Pro 4, maar die is drie keer zo duur.
    Zie voor de verschillen: Vergelijkingstabel Stille koelers van MZw
    PS: De cpu-koeler monteer je met een druppeltje koelpasta (wordt meegeleverd) op de cpu.
    De P101 heeft standaard inderdaad 4x fans, zie de eerdere link onder tabblad Specs: "3 x 120mm in Front & 1 x 140mm fan in rear".

Ik heb een relatief goedkoop Z390-moederbord gekozen om een beetje binnen je budget te blijven. De 9700K is ook veel zuiniger dan een 9900K met hyperthreading en de noodzaak voor een extreme stroomvoorziening lijkt me daarom ook minder groot.
    Deze ziet er al best goed uit: https://www.gigabyte.com/nl/Motherboard/Z390-GAMING-X-rev-10#kf