Zijn laserprinters nog steeds schadelijk voor de gezondheid?

wul62

Senior Member
User systemen
Een Google search op : laserprinter gezondheid laat vele hits zien.
Tonerpoeder (fijn stof, carbon black), stikstofdioxide, ozon (bij oudere printers), noem maar op.
Op grotere kantoren staan dergelijke printers vaak in een apart hok, met de nodige afzuig.
Thuis is dat meestal niet mogelijkheid.
Bij besprekingen van inktjet vs laser wordt, helaas, niet vaak ingegaan op dit onderdeel.
Een laserprinter kan, per pagina, weliswaar goedkoper zijn dan inktjet, maar als je bij laserprinters gezondheidsrisico's loopt...

Vraag: is dit, ondanks de eventuele verbeterde technieken, nog steeds hét probleem is bij laserprinters?

Schadelijkheid voor de gezondheid heeft ook te maken met frequentie van gebruik. Thuis print je eens per dag / week een paar velletjes... op kantoren staan die dingen vaak een uur+ per werkdag documenten uit te braken.

In inkt zitten ook oplosmiddelen die verdampen... zal ook wel niet heel gezond zijn.

Ongeacht wat; je moet thuis gewoon je ventilatie op orde hebben. Laser of niet... een groot deel van NL en een groter deel van BE heeft dat niet op orde.

Ik kreeg ook eens wat opmerkingen van een vriend toen ik in een grote kamer waar ik sliep ook een laserprinter had staan. Zelf woonde hij een in flat zonder afzuiging langs een drukke weg. Ik kan je op een briefje geven wie er mee fijnstof heeft ingeademd..

Roel1966

Senior Member
User systemen
Vraag: is dit, ondanks de eventuele verbeterde technieken, nog steeds hét probleem is bij laserprinters?
Ik denk dat er puur qua gezondheidsrisico's bij laserprinters niet zo heel veel veranderd is en je altijd moet zorgen voor een goede ventilatie wanneer je een laserprinter gebruikt. Nu loopt dat denk ik bij gewoon thuisgebruik niet zo'n vaart en neem ik aan dat je niet van plan bent elke dag honderden pagina's te gaan printen.

En tja verder is het ook wel weer zo dat als je gaat bekijken wat er allemaal in een huishouden voor spullen gebruikt worden, denk dat je je dan schrikt wat je allemaal inademt wat niet zo gezond is. Nog steeds valt het mij op dat als mensen b.v. gaan schilderen dat ze dan geen raampje open zetten, dit maar als voorbeeld te noemen. Of als de dames ( heren ook tegenwoordig ) bezig zijn met haarlak, tja, dan val je daarna ook bijna om van de geur van dat spul en kan je je afvragen of dat wel zo gezond is.

Inderdaad mee eens wat @Forum m8 schrijft, goed ventileren en zorgen voor goede aan en afvoer van lucht.

Heel veel zaken die je nieuw koopt geven ook (geleidelijk aan) wat oplosmiddel emissie, ook al wat er steeds strenger op gehandhaafd qua normen.
Ook ecologische/bioverven obv van natuurlijke oliën, zonder organisch oplosmiddel, geven toch "oplosmiddel emissie", de zgn hidden VOC's (VOS in in het Nederlands)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vluchtige_organische_stof
Hoe kan dat nu weer vraag je je dan af..... Wel.... deze olien harden o.i.v. zuurstof in de lucht uit zodat de verf droogt. Bij dit proces wordt de olie deels afgebroken (oxidatief) en ontstaan er vooral zgn aldehydes en dat is de VOS (VOC)....
Als er wat oplosmiddel in verf zit is dat meestal snel weg... en toch blijft het best lang naar "geverfd" ruiken... wel.... dat is dus dit effect....
Zeker als het om grote oppervlakken gaat... dan betekent dat ook relatief veel VOS/VOC als hidden VOC....
In verhouding daar mee kun je jaren vooruit om die paar pagina's die je af en toe print uit te voeren.

Een laserprinter met toner bevat geen oplosmiddel anders zou de toner een te grote kans op opslag instabiliteit vertonen. De kans op verkleving v/d poeder wordt te groot, die worden normaliter zonder oplosmiddel gemaakt. Ventileren toch doen, dat wel. Daar sluit ik me bij de anderen aan, en inderdaad het is thuis ook geen kantoor hoeveelheden qua printen.

In de inkjet inkt kan inderdaad organisch oplosmiddel zitten, dus ook ventileren.
Maar voor de paar pagina's is het heel veel minder dan de "hidden VOC's" van ecologische verven op oliebasis die oxidatief drogen.
Een voordeel v/h verven.... eenmaal netjes doe je het jaren op die plek niet meer...

Laatst bewerkt:

Sw333t

Senior Member
User systemen
Ik heb al jaren een laserprinter staan (in de hal overigens, niet in de woonkamer).
Moet toch wel eerlijk zeggen dat ik voelbaar hersencellen aan het inleveren ben, maar of dit puur te wijten is aan de laserprinter durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.

Roel1966

Senior Member
User systemen
Biertje per papiertje?
Ik heb bewust niet voor een laserprinter gekozen zodat ik een biertje kan drinken :).
Ik heb al jaren een laserprinter staan (in de hal overigens, niet in de woonkamer).
Het is dat de aanschaf hoog was maar ik vind die Ecotank printers van Epson echt ideaal. Ik ben nu nog steeds aan het printen met de 1ste vulling die bij de printer geleverd was en nog steeds zitten de tanks op 3 kwart. Nieuwe inkt is iets van 25 euro voor 4 flesjes inkt waarmee je heel wat pagina's kan afdrukken.

Bovenaan