1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Zoek een beetje hulp met het oppimpen van mijn systeem..

Discussie in 'Casemodding & worklogs' gestart door Dabomb, 9 aug 2018.

1. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Zoals jullie misschien al eerder hebben gezien ben ik bezig met een AMD Ryzen 5 2600x build.

Paar dagen geleden heb ik de oude inhoud van deze build over gezet naar een andere behuizing. (Dit i.v.m dat ik het systeem dagelijks nodig heb en deze niet in onderdelen op de tafel kan blijven staan..

Nou dat dit is gedaan is de hoofd zakelijke behuizing dus leeg.. En ben er al een beetje mee begonnen om het systeem inclusief de ryzen onderdelen erin te plaatsen..

Dit alles gaat in een Coolermaster haf xm behuizing (deze bevalt mij nog steeds heel erg en dus ook weinig reden om deze weg te doen) Destijds heb ik er ook een side panel met window gekocht..

Paar jaar geleden toen ik de Haswell hardware erin hebt gemonteerd is de build eigenlijk nooit helemaal af gekomen.. (dat het echt af is) Wat ik toen vooral miste waren een setje nieuwe fans en eventueel wat led strips en of gemodificeerde voeding kabels.En misschien later toch waterkoeling. De Bequiet voeding die ik erin heb gebruikt kwam destijds met van die hele lelijke kleur voeding kabels die heel erg lelijk afsteken tegen de rest.. Ook was ik totaal niet te vreden met de indeling op de kabel, aangezien het allemaal nogal onlogisch moest gaan werken.. Plus de niet goede lengte was het een crime om er mee te moeten werken.

Nou ben ik zelf niet zo van de RGB fans, en vind ze ook niet van elke fabrikant heel mooi.. (sommige fans hebben niet zo van die mooie scherpere kleuren (zoals dat blauw niet helemaal blauw eruit ziet)

Aan waterkoeling wil ik dit jaar er eigenlijk nog niet aan denken. Wil graag dat eerst de basis goed is. Dat ik dan later weer wat fans moet demonteren of moet veranderen is dan een latere zorg.

Zal even posten om welke hardware het precies gaat:

Amd Ryzen 5 2600x (boxed)
    Asus ROG Crosshair VII hero (wifi)
    Corsair Vengence 16GB DDR4 2133mhz Cas 13 (tijdelijke optie, wil kijken of het 2666mhz kan draaien)
    Be Quiet Dark Power Pro 10 750 watt (bij een upgrade ga ik naar 650watt)
    Zotac AMP! GTX 1080 8G OC.
    Coolermaster HAF XM case with Windowed side panel.
    Adata M.2 SSD 480GB XPG 8200s
    Samsung EVO 860 1TB (games)

Momenteel heb ik in de behuizing alleen het front 200mm originele red led fan erin zitten.
    De achterste 140mm daar zat een coolermaster vervanger in uit een coolermaster centurion behuizing.
    (Die zwarte fans waren allemaal goedkope rommel, de bovenste is naar een tijdje defect gegaan, die begon namelijk herrie te maken..

Wat ik met de fans wil doen:

* Mits een andere kleur dan gaat het 200mm in het front eruit. Er moeten 2 fans boven in komen om de warmte van de videokaart te ontrekken. Zat te denken aan 2x 200mm fans voor boven in.
    Achterin zou ik het liefst een 140mm fan erin willen hebben.. En eventueel de 200 in het front.

RGB en LED + afmetingen fans = een ramp..
    Voor de 200mm fans valt er weinig voor te vinden.. Normale zwarte fans wil ik er dus niet meer erin hebben of LED of RGB dan liever.. Als je eenmaal LED hebt gehad, ga je niet meer zo snel terug naar dat standaard spul..

De opties die ik intressant vind / die de moeite waard vind voor de 200mm fans:

- Gaan voor de coolermaster megaflow, te krijgen in Rood, blauw (dat is het ook wel (weinig keuze bij deze serie.

- Het intressants vind ik de fans van NZXT FZ-200 serie. Te verkrijgen in: oranje, wit, rood, blauw, groen
    ook is het geluidsbeeld heel schappelijk met 20DBa - 700rpm.

de RGB opties:

-[​IMG]Cooler Master MasterFan MF200R RGB

-
    [​IMG]BitFenix Spectre Pro RGB, 200mm

Voordeel van de Bitfenix spectre is dat het compatible is met het asus moederbord i.v.m de controller. (de coolermaster ook, alleen dit staat overigens slecht aangegeven.)
    Vind het alleen niet zo`n mooie fan. Voor de RGB fan zou ik eerder de bovenste nemen.

Ik ga verder niet aan de behuizing zagen, aangezien het ooit wellicht voor een ander systeem zou kunnen gebruiken (veel dingen gaan bij mij vaak door naar een 2de of een andere pc.)

Over de voedings kabels schrijf ik morgen nog een stuk, want dit kost best wel wat tijd om dit allemaal geschreven te krijgen.

Mijn idee is als volgd:

- Ben aan het kijken of ik ergens een custom psu schroud kan vinden (de originele heb ik niet meer, en die van de HAF-x past er niet erin helaas.

- Verlichting achter het moederbord leek me wel iet simpels, maar toch relatief de build mooier te maken.

- Wat ik kwa thema kan doen weet ik niet, maar dacht meer om in het AMD ryzen thema te blijven..
    Kleuren misschien iets met wit, groen en oranje??

- Zat verder aan een custom psu kabel setje te denken.. Vind het wel veel geld, twijfel of ik dan net zo goed voor een andere voeding kan kijken.. Vind dat corsair wel fijne psu kabel gebruikt, en daarnaast zijn er veel custom psu kabels voor die voedingen te vinden..

Voor de Dark power pro 10 voeding las ik laats dat er via be-quiet hun eigen gemaakte nieuwe kabels aanboden..

https://nl.hardware.info/nieuws/587...ment-voedingsaccessoires-uit-met-power-cables

Alleen hier ondervond ik al dat de 4+4 kabel voor de cpu power dat de nieuwe kwa lengte korter is als de oude.. (ik had dit even nagekeken) Dus om daar een andere kabel voor te kopen.
    Ik wil uiteraard wel een paar van die sata power kabel die 4 stekkers onder elkaar hebben aanschaffen als het bij hun kabels blijft. Voor de rest moet ik nog even na kijken..

Via het moederbord heb ik ook een coupon op custom kabels op de site van asus. (custom cable m0d)
    Alleen de prijzen zijn niet bepaald goedkoop..

- En uiteraard wellicht 1 of 2 led strips aan de bovenkant en onderkant in de behuizing..

Heeft iemand misschien een tip om de achterkant van het moederbord mooi uit te lichten zodat je het licht aan de voorkant aan de onderkant uit ziet komen.. En wat voor kleur is daar het beste voor? Een lichtere (zoals wit) of een want donkere kleur, zoals groen??)

En hebben mensen misschien een tip welke kleuren voor welke fans te gebruiken, mits ik voor LED zou kiezen??

Laatst bewerkt: 9 aug 2018
  2. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Ik heb zelf de Fz200 en de spectre pro in mijn kast.
    De Fz is idd. lekker stil maar de airflow is niet hoog en statische druk is er helemaal niet.
    Het volstaat als outake, voor mijn rad was de druk te laag.
    De airflow en druk van de spectre pro zijn een stuk beter, je hoort hem echter wel behoorlijk vanaf zo'n 50% RPM.
    De spectre is de efficiëntste van de 2.

De CM masterfan heeft goede reviews, presteert schijnbaar een stuk beter dan de spectre pro en komt in de buurt van de Noctua 200 PWM.
    Maar als je perse lichtjes wilt valt de Noctua af.

3. DreDVD

DreDVD Senior Member

Sinds:
    25 nov 2013
    Heb je verhaal gelezen ook de specs van je case opgezocht. Je moet van RGB houden (ik niet) ik zou voor 4x 140 mm fans gaan 1 front 2 top en 1 achter. Ben nu met een nieuw systeem bezig waarin 4 normale fans van 120 mm zitten zonder led's alleen rode afdekroosters. Alles wordt verlicht door een 60 cm magnetische led strip van CableMod, je moet er van houden maar het verlicht wel mooi.
    SAM_4675.JPG

4. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012

Waarom zou je een 140mm fan plaatsen op een plek waar normaal een 200mm fan zit..?
    Persoonlijk vind ik je built te rood..

5. DreDVD

DreDVD Senior Member

Sinds:
    25 nov 2013
    Omdat een 140 mm genoeg koelt voor het HDD rek en ja rood smaken verschillen gelukkig maar je had het over verlichting en dat werkt dus het valt op. Wens je in ieder geval succes met het pimpen.

6. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Maar een 200mm fan is toch juist stiller dan een 140mm fan..?? En leverd daarnaast een hogere lucht verplaatsing?
    Als ik eventueel een radiator zou monteren, dan ben ik het wel met je eens dat de 140mm fans bruikbaarder zijn dan de 200mm fans. Maar als je dan toch een radiator ga monteren dan is het ook wel meer aanwezig dat je toch weer meer een statische fan daarvoor nodig hebt..

(heb het dan wel over de fans die bovenin de behuizing zitten)

Voorin blijft denk ik dan wel een 200 fan, aangezien er 2 hdd kooien boven op elkaar staan en de 200mm deze reikwijdte dan wel heeft.. En de 140mm misschien niet alles voor de fan heeft zitten.

7. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Als je meer statische druk nodig hebt ?

een 140mm fan @ 800rpm is stiller dan een 200mm @ 800 rpm.